Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2769 ggr
TacoBelle
7/15/07, 11:28 PM

Halloumi

Halloumi - Hur gör man?

Jag hade premiär på halloumi idag. Jag hade sett fram emot det väldigt mycket då alla jag hört prata om det tycker det är såå gott! Vad gjorde jag för fel? Ska halloumin vara seg och dryg, så seg att den gnisslar mellan tänderna som en gammal skosula och sväller i munnen? Blää!

Jag hade inte möjlighet att grilla utan stekte den. Stekte den på medelvärme tills den såg mjuk och lite gyllenbrun ut.

Och vad ska man krydda den med?

Annons:
Honestyisdead
7/16/07, 12:29 AM
#1

Jag gillar inte riktigt den osten heller.

MaMaMade
7/16/07, 12:38 AM
#2

Salt och god tycker jag, gnisslet är lite småcoolt ju Flört Fast det skiljer mellan märken, kommer inte ihåg vad mitt favoritmärke heter tyvärr.

Brukar tärna och steka, blandar sedan med borlottibönor eller kikärtor, rödlök  och torkade tomater (i olja), lite peppar och kanske ett uns halvssalt. Ett glas rött till.

virvla
7/16/07, 1:31 AM
#3

Jag brukar steka den ganska hårt på medel/hög värme så den får en lite knaprig yta och är varm, mjuk och gnisslig i mitten. Det tycker jag blir skitgott!

[Asta]
7/16/07, 1:56 AM
#4

Håller med #2 - gnisslet är småcoolt!

Honestyisdead
7/16/07, 3:48 AM
#5

Haha småcoolt Flört Visste inte mat kunde vara det Glad

Illan
7/16/07, 1:18 PM
#6

Tja den har inte så mycket smak i sig, det är nog mer gnisslet man är ute efter Glad. På Cypern fick jag tunna skivor, grillade över stark värme helt kort så att de fick kraftigt svärtade ränder, serverad på en tallrik med lite spröda salladsblad med lite olivolja ringlat över och på toppen lite nymald svartpepper. Mums vilken förrätt!

Hemma skär jag osten i centimetertjocka stavar som jag dubbelpanerar (vetemjöl-ägg-skorpmjöl) och steker gyllenbruna i alldeles för mycket matfett. Otroligt gott som starter. Har sett att en del serverar mango chutney till.

Annons:
april4
7/16/07, 10:44 PM
#7

Halloumiosten påminner lite om osten som bakas i norra Finland och den är också gnisslig när man äter den. Själv tycker jag den är god att blanda i kaffet, då blir den så mjuk och go.

jezzika
7/16/07, 10:51 PM
#8

Har ätit den friterad med pressad citron över på en grekisk restaurang. Det var bland det godaste jag ätit.

april4
7/16/07, 11:47 PM
#9

Det ska jag testa, #8 tack för tipset. Det lät supergott.

Loove
7/17/07, 12:31 AM
#10

På Cypern serverades halloumin grillad med lite rå lök och lite rödbetsallad som förrätt.

Här hemma slänger jag den på grillen.

L

TacoBelle
7/17/07, 12:53 AM
#11

Men den ska alltså vara sådär seg och gnisslig?

MaMaMade
7/17/07, 8:56 PM
#12

#5

Klart att mat kan vara cool eller man måste se till att den är det när man har barn av varierande storlekar (läs viljor)! Glad

[Asta]
7/17/07, 9:42 PM
#13

#11 - ja den skall vara lite seg och gnisslig.

Annons:
HannaAkutgruppen
7/19/07, 12:49 AM
#14

Zetas halloumi är helt klart den bästa i Sverige!

Steker jag den så skär jag tunna skivor och rullar den i vetemjöl först. Blir knaprigare. Grillar jag den så smörjer jag in den i honung först.

Kokoskorven
7/29/07, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Älskar halloumi Anne har ett supergott recept med halloumi och risoni på sin matsida rekomenderas Glad

Upp till toppen
Annons: