Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 10033 ggr
TacoBelle
2007-07-21 00:21

Hummus - Hur gör man?

Idag hade jag ännu en premiär. Denna gången på hummus, även denna gången såg jag fram emot att smaka och trodde det skulle vara såååå gott. Blev besviken. Det var äckligt, grynigt och kladdigt.

Jag gjorde nog fel. Jag köpte en burk färdig kikärtsgegga, gjorde som det stod på burken och blandade i lite citronsaft, vitlök, olivolja och salt. Man skulle ha i tahini också men det visste jag inte ens vad det var.

Hur gör man hummus? Någon som har ett bra recept?

Annons:
Åsa S
2007-07-21 13:14
#1

Sån himla höjdare tycker inte jag Hummus är det är godare med Guacamole.

När jag har gjort Hummus har jag köpt en burk kikärtor. Sedan har jag sköljt bönorna för att få bort burksmaken.

Sedan har jag lagt bönorna i matberedaren. I matberedaren har jag haft i ett par matskedar olja, någon vitlöksklyfta, ett par matskedar tahini (=sesampasta smakar lite åt jordnötssmörshållet, finns det inte i matbutiken kan man hitta det på många hälsokoster också), någon tesked malen spiskummin (spiskummin gillar inte alla så man kan testa med mindre mängd och ha på mera ifall man inte är van vid kryddan), citronsaft och cayennepeppar efter smak. Och sedan har jag bara mixat ihop allt till en slät smet. Inför servering kan man ringla lite olja på hummusen och pudra på paprikapulver.

worst
2007-07-21 17:16
#2

Kikärter som är så gott…
…likaså citron och vitlök!

och så blir konsistensen och smaken ganska vedervärdig!
Vojne, vojne!

Anne-Lie
2007-07-22 20:50
#3

**Hummus
**1 burk kikärter (400 gram)
1-2 skalade vitlöksklyftor
0,5 tsk malen spiskummin
0,5 tsk malen paprika
0,5 tsk malen koriander
0,5 dl olivolja
0,5 dl mjölk
1,5 msk lime
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk tahini
Skölj kikärtorna, blanda dem med övriga ingredienser i mixer. Mixa till en slät konsistens.

Vi brukar ofta hoppa över Tahini om vi inte har det hemma. Jättegott utan också.

jezzika
2007-07-23 00:49
#4

Jag gör aldrig mer hummus på kikärtor i burk.. Tvi vad äkligt.. kan i o försig valt fel märke. Jag tycker defenitivt att det är värt att köpa torra kikärtor. (Det tar längre tid men brukar lägga ett helt paket i blöt åt gången.Fryser sedan inn i lagom stora påsar.) Sedan brukar jag vara försiktig med att inte hälla i för mycket med olivolja. häller i en skvätt vatten så att den blir lite fluffigare oxå. Har bara i kikärtor, olivolja, vitlök, salt o vatten.

Honestyisdead
2007-08-27 03:51
#5

Köper färdig hummus. Det tycker jag är jättegott :)

Oscar
2007-08-27 17:24
#6

Kikärtor på burk är jättedåliga jämfört med torra. De smakar konstigt och får en torr och tråkig konsistens. Jag köper torra och lägger dem i blöt ett dygn, sedan kokar jag dem med salt i ca 5 minuter och låter dem sedan svalna.

Gillar man inte hummus är det också jättegott att marinera dem i olivolja, balsamvinäger och vitlök.

Annons:
TacoBelle
2007-08-27 18:59
#7

#5 Vilket märke och var köper du då?

Honestyisdead
2007-08-27 19:19
#8

Vet inte vilket märke, men det är på Maxi

TacoBelle
2007-08-27 19:25
#9

#8 Är den helt färdig eller halvfärdig så man får blanda ut den med något?

Honestyisdead
2007-08-27 20:43
#10

Helt färdig. Nu finns det hummus med oliver i och ngt annat. Men de har jag inte testat ännu

solskensbarn
2007-11-08 16:35
#11

Håller med #6 om att kikärtor på burk inte är nån höjdare i hummus. Det blir MYCKET godare att koka egna. Men att bara koka kikärtor i fem minuter tycker jag låter lite. Då kan det säkert bli grynigt och konstigt.

Jag kokar mina kikärtor länge och väl med lite buljong och tre klyftor vitlök. Hummusen mixar jag i matberedaren med en god olja (vissa olivoljor blir inte alls bra), citron, herbamare örtsalt, svartpeppar, cayenne och persilja. Å så vitlök förstås i valfri mängd. Jag tycker det är riktigt gott att ha till sallad och annan mat, och på bröd. I vissa soppor är det också gott att ha en klick hummus!

clivia
2007-11-08 21:14
#12

jag brukar köpa hoummos i affären (Coop), vet inte vad det är för märke men det är en färgglad plastburk, randig på ovansidan tror jag, och den finns med pinjenötter och soltorkade tomater också men jag brukar köpa naturell. Sedan gör jag som Anne har lärt mig och blandar i smulad fetaost och serverar med pitabrödschips! Det är mumma det. Jag har även gjort egen, med burkärtor och den blev väl OK men jag använder stavmixer och jag gillar inte min stavmixer något vidare. Får väl dra fram matberedaren nästa gång - eller så fortsätter jag att köpa.

Maria
2007-11-08 22:19
#13

Håller med tidigare skrivare. det ska vara egna kokta kikärtor. Det går inte att jämföra med dem på burk. Tvi.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Liss
2007-11-08 23:50
#14

Får jag fråga vad man äter hummus till? förutom pitabrödschips då som clivia skrev?:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

solskensbarn
2007-11-09 08:59
#15

Till sallad, grillat, i soppa, på bröd tex…

isnornin
2007-11-09 09:12
#16

Jag tycker att min hummus är godast;) men köpta går också bra. Jag tycker att det är gott som dipp till salta räfflade chips! På valnötsbröd ummm, det är gott till grillat, min dotter tycker att det är gott på hamburgare.

Jag har ingen mjölk i min hummus, men jag har i 1 burk kikärter (det blir godare om man blötlägger o kokar själv, men om man inte har tid då går det bra med burk;), 1 tsk tahini, ca 3 msk olivolja, ca 1 msk citron, vitlökspulver, peppar, spiskummin, koriander =eftersmak… mixa i matberädare till slätsmet, ringla gärna över lite olja.

MVH Isnornin

Liss
2007-11-10 01:01
#17

#15 Så alltså är de lite som att ha taziki eller ailoli till maten? (bara ett exempel alltså)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Upp till toppen
Annons: