Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1754 ggr
jn84
2007-05-31 23:01

Lördagsmiddag

På lördag tänkte jag bjuda två tjejkompisar på middag innan vi ska ut på krogen.

Men vad ska jag laga?

Har bjudit den ena på middag förut och då har det blivit fläskfilé med potatisgratäng, quornlasange och laxplanka så det vore roligt med nåt annat.

Det får gärna vara enkelt, halvbilligt men väldigt gott. Och inte så jättemastigt för då blir man så tung i magen.

Jag äter inte kyckling och en av de andra äter varken ris eller couscous tror jag.

I frysen har jag fläskfilé, räkor, köttfärs, lax (fast billiga styckfrysningar, brukar inte vara så goda "rena"). Öh det var nog allt.

Är just nu inne lite på en fransk potatissallad (är helt såld på sån) men vet inte vad jag ska ha till? Har ingen grill heller så kan inte grilla.

Annons:
Pehpsii
2007-05-31 23:18
#1

Min favvogrej att göra när folk kommer över är tagliatelle med kräftstjärtar. Såsen är busenkel. Matgrädde + en påse saffran, curry, salt och peppar efter smak, koka upp ha i med kräftstjärtar (såna i lake kostar väl cirka 25-30 kronor på ica) och sen servera. Inget slavande men otroligt gott.

Om man gillar spenatpasta så funkar det bra till. 

Sen brukar jag ha nåt bröd och god ost till också.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

jn84
2007-05-31 23:28
#2

ÅH! Det låter ju jättegott!

Tagiatelle, hurdan pasta är det?

Pling
2007-05-31 23:37
#3

Jag brukar göra en annan variant med kräftstjärtar. Värm creme fraiche chili/paprika. Lite citron och citronpeppar, lägg i kräftstjärtarna å låt dom bli varma. Lägg till en sallad med ruccola.

jn84
2007-05-31 23:59
#4

Varför har jag aldrig lagat mat med kräftstjärtar förut? Det är ju jättegott! Brukar bara köra på räkor, men kräftor är ju lite matigare och mer smak.

Emely
2007-06-01 12:44
#5

Jag är inte vegetarian, men när jag ska laga billigt och gott gör jag gärna denna underbara vegetariska lasagne:

1 stor slantad purjo
4 tärnade tomater
Broccoli delad i små buketter (om man köper räcker det oftast med mängd motsvarande en sån där trist inplastad färsk bukett, men man kan också ha i lite mer för att få det lite matigare)
2.5 deciliter matlagningsgrädde
tomatpuré (2 matskedar? jag höftar)
Grönsaksbuljong efter smak, i alla fall en tärning
Färskmalen svartpeppar

Stek purjon mjuk, tillsätt tomat och broccoli och låt steka med ett litet tag innan du har i grädde, buljong och tomatpuré. Låt puttra ihop ett litet tag (inte länge, det ska ju in i ugnen också sen!) Smaka av med lite peppar.

Varva den varma grönsaksröran med mycket keso och färska lasagneplattor, toppa med någon god riven ost. Följ tidsanvisningen på pastaplattorna - allt annat är ju redan färdigt!

Servera med en fräsch grönsallad med lite god vinägrett.
attans, nu blev jag hungrig Glad

Martin
2007-06-15 03:35
#6

#2 Tagliatelle är bandspaghetti. (jag tror att du haft väninnorna på middag redan, men kan vara bra att veta ändå).

Till fransk potatissallad (som även jag är helförtjust i) så är grillat mycket gott, har man inte möjlighet att grilla själv finns kanske någon affär i närheten som säljer färdiggrillat (inte bara kyckling)? Kan vara en idé, även om det kan vara svårt att matcha in vänninornas ankomst med varm mat på bordet.
Eller om man har en bakgård till lägenhet man bor i, så kanske man kan köra med engångsgrill där? Ett tips bara Glad

mvh Martin

Annons:
Chrihanna
2007-07-03 17:43
#7

Eller grilla i ugnen?

Honestyisdead
2007-07-03 18:09
#8

Eller köpa en grillpanna.

Upp till toppen
Annons: