Annons:
Etikettmatprat
Läst 2165 ggr
MaMaMade
7/14/07, 11:42 AM

Frukostdags som Snobben brukar säga!

Varför inte en frukosttråd också? Vad brukar ni äta till frukost?

Här blir det mest 1 limpmacka m rökt skinka/chilisalami o några baljor te. (Vi äter lunch redan vid 10/11-tiden alltsomoftast.)

Efter resan till den Jämtländska Republiken har det dock blivit ngn sort av tunnbröd m Rösta mejeris fenomenala ostar på.

Denna morgon blev den 2 njalla, 1 m Röstas blåmögel m färska jordgubbar till som jag plockade ute i landet strax innan ätdags. Den andra njallan fylldes m Röstas Port Cheddar…mmmm. Extra godis idag då jag bredde mackorna m nyligen inköpt Bregott m havssalt. "Mitt" frukostte till; svart te smaksatt m aprikos o mango. (Jag blandar mangote o aprikoste 50/50.)

Annons:
[Asta]
7/15/07, 9:14 PM
#1

Jag äter en fruktsallad med ett par matskedar blandade frön, några cashewnötter samt vaniljyoghurt.
Ibland tar jag en finsk surdegsmacka med rökt skinka till.

Plus te.

MaMaMade
7/16/07, 12:40 AM
#2

Oj, det låter gott! Yoghurt fixar jag dock inte, har aldrigt varit för filprodukter. Verums drickyoghurt kan gå an iofs…

Te kan väl ingen vara utan! ;)

Åsa S
7/16/07, 1:33 AM
#3

Naturell yoghurt med hemgjord osötad müsli och en kopp kaffe

Mervi
7/16/07, 1:31 PM
#4

Kokta ägg brukar jag äta ofta på morgonen. eller en omelett.

Ibland turkisk yoghurt med lite hallon.

jn84
7/16/07, 8:37 PM
#5

Nu när jag jobbar slänger jag bara i mig en macka med mörkare bröd och ost. Sen äter jag en burk yoghurt vid första rasten på jobbet för att sedan äta lunch nångång efter tio.

När jag är hemma om dagarna blir det nån blandning av frukost och lunch. Minns faktiskt inte nu vad jag brukar äta..

Snuan
7/16/07, 8:50 PM
#6

Naturell lätt yoggi med viktväktar mûsli samt Pauluns müsli med qinoa och solroskärnor. En balja te och ända tills förra veckan polarbröd 100% fullkorn med light leverpastej. Men nu får jag inte ta tag på just detta älskade polarbröd (gissa om jag sörjer). Så jag har övergått till finskt surdegsbröd med mini lätta och västan 10% ost istället.

Annons:
jezzika
7/16/07, 9:49 PM
#7

jag brukar göra en smuthe av naturell yoghurt hallon jogdgubbar ananas björnbär beror i stort på vad jag har hemma men en banan ska alltid ner sedan häller jag i krossade linfrön.  Slurp;)

På helgerna blir det en större frukost med kokt ägg, te, sörgås o jouice.

Just nu har jag keso noja så det blir keso, tomat o svartpeppar på mackorna…

Anne
7/16/07, 10:58 PM
#8

Jag äter oftast ett par mackor, gärna ganska grova, med ost eller leverpastej. C-vitamin brustablett till. Ibland te, mest på vintern. Kaffe om jag orkar, väldigt sällan :)

Till helgerna har vi *alltid* kokt ägg, och gärna lite roligare bröd, typ bake-up, eller scones. Ibland gör vi mer brunchmat - gärna amerikanska pannkakor och knaperstekt bacon, eller äggröra. Och så försöker vi variera oss, så vi jobbar oss sakta men säkert igenom en av mina kokböcker, som heter just "brunch".  :)

april4
7/17/07, 7:16 AM
#9

Macka och kaffe blir det för min del. T o m det har jag svårt att få ner på morron. Måste nog va igång mnst 1 timme innan jag skulle kunna äta en rejäl frukost.

Honestyisdead
7/17/07, 3:21 PM
#10

Jag måste erkänna att jag struntar i frukosten. Äter första gången på dagen vid 12. Inte bra, jag vet…

MaMaMade
7/17/07, 8:45 PM
#11

*Tack* Hera! För ditt erkännande alltså… ;)

Började få dåligt samvete för att jag skippar sådana nyttigheter som yoghurt, musli o frukt på morgonen. :)

[Asta]
7/17/07, 9:41 PM
#12

Jag var sådan förr att jag inte åt frukost. Men jag hade svårare att hålla vikten och så var jag dessutom helt slut på jobbet på förmiddagen. Så jag tvingade mig faktiskt att äta. I början fick det vara väldigt lättätna saker, men nu för tiden kan jag äta normala frukostar.

Martin
7/17/07, 9:49 PM
#13

Om jag jobbar dag så börjar jag 06.45. Då går jag upp runt 05.50 och klämmer en drickyoggi eller liknande "enklare" snabbfrukost vid 06.10 strax innan jag går hemifrån.

Sen är det frukost på jobbet, mellan 8.30-9.30 någon gång. Då blir det antingen medhavd frukost (oftast då två grövre bullar med keso/skinka eller liknande pålägg), eller så handlar vi något - och då blir det ofta grov baguette med mycket fyllning, helst någorlunda fettsnålt dvs inte en massa "geggor" (även om det är väldigt gott).

Om jag inte måste gå upp så tidigt så brukar det bli frukost när jag vaknar vid 9-10 tiden, och då blir det ett par mackor (oftast grova) med saltkött eller salami, ett kokt ägg och lite havgregrynsgröt med hallonsylt och mjölk.

Är det helg kan frukosten bli lite lyxigare (och inte lika nyttig) :o)

mvh Martin

Annons:
Mandysan
7/17/07, 10:24 PM
#14

Smörgås (grovt bröd med skinka/ost och grönsak) och youghurt blir det oftast… Ibland ägg.

ellinorpalmer
7/18/07, 12:27 AM
#15

oj då, va många var nyttiga. För mig blir det ett glas oboy och 2 mackor med ost.

tantan
7/18/07, 10:24 PM
#16

Går upp halv sex så det brukar bli yoghurt (om det finns hemma) med müsli spetsad med lite sesamfrön, solrosfrön och russin, ett gäng mackor och ett glas mjölk.

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

MaMaMade
7/18/07, 10:33 PM
#17

En bekant, påäst om näringsintag, motion etc, berättade om den ena ätteläggenfruokstkamp. NN hade i alla år kämpat m att få i sig en, enligt alla rådande, rejäl frukost; gröt, smörgås, juice o en frukt typ…allt för att glädja sin moder o sin fader o förhoppningsvis för sina betyg.

Så läste fadren i fam att det kan vara helt fel för en del människor. Så NN fick äta det NN själv kände att h*n klarade av o det blev en smörgås + en kopp te o tog m en frukt att äta på fm). Helt plötsligt blev NN mkt piggare på fm-lektionerna o mådde mkt bättre.

 Sanning el myt? Är vi så olika att en del behöver en stadig frukost o en del klarar sig på en "lätt" måltid? Stenålder kontra modern människa, fibrer el ej, koffein, grönsaksjuice, lactobacillusker… Vem kan avslöja sanningen!?

Spännande fortsättning i denna tråd! (Hoppas jag! :)

TacoBelle
7/18/07, 11:58 PM
#18

Får nästan ångest när jag läser här om hur duktiga alla är på att äta bra och nyttiga frukostar.

Jag är ingen morgonmänniska, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. På morgonen vill jag ha något snabbt, lätt och sött! Vitt bröd (gärna rostat) med sylt, honung eller ost och marmelad…på stående fot såklart. Te dricker jag på morgonen på vintern.

HannaAkutgruppen
7/19/07, 12:46 AM
#19

Här är det blandat! fil och müsli/cornflakes eller bara en liten klick äppelmos eller knäckebröd med tartex och gurka eller mörkt bröd med antingen ost, cheatin, grönsaker eller jordnötsmör. Ibland blir det bara frukt eller någon drickyougurt.

Vad jag dricker varierar färkpressad äppeljuice, te, kaffe eller vatten är vanligast. 

Ibland när min pojkvän är här så är vi vakna lite längre, tar en promenad med hundarna och sen går på lunch direkt… Qournpytt tex…

Upp till toppen
Annons: