Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 3121 ggr
Pia
2007-07-15 19:04

Spenatlasagne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ur en alldeles fenomenal vegetarisk kokbok, vegetariskt, från en av mina favoritcaféer Ulriksdals slottsträdgårdscafé, kommer här receptet på spenatlasagne (jag har dock ändrat en del i originalreceptet för egen del, men för enkelhetens skull ger jag det som står i boken)

Bechamelsås: 3-4 matskedar smör, 5-6 matskedar vetemjöl, 8 deciliter mjölk, salt, peppar

Lasagne: 1 gul lök, 2 matskedar olivolja, 200 gram bladspenat, 60 gram ädelost - jag tar 100 gram fetaost istället -, koriander - timjan går minst lika bra -, muskot, salt, svartpeppar, eventuellt lite matlagningsvin, 8 lasagneplattor, riven ost cirka 2 matskedar

Koka ihop bechamelsåsen, låt koka cirka 3 minuter, salta och peppra.

Hacka lök och fräs den i oljan, blanda ner spenaten och salta. Rör ner bechamelsåsen i spenat/lökblandningen. Smula ner ädelosten - jag smular fetaosten mellan plattorna/såsen istället - krydda med koriander, riven muskot, peppar och salt. Kryddorna är jätteviktiga! Om du vill, lite matlagningsvin i röran.

Häll såsen i en gratängform, varva därefter lasagneplattor med sås. Överst sås och sedan riven ost efter behag. Grädda i 200 grader i cirka 25 minuter.

Ljuvlig gott!!

Annons:
LinneaK
2007-07-15 20:26
#1

Mmm, den måste jag prova!

Anne-Lie
2007-07-15 20:44
#2

Jag gör en enkel variant - fräs färska champinjoner, viltlök och bladspenat. Varva med lasagneplattor och bechamelsås.

Upp till toppen
Annons: