Annons:
Etikettmatprat
Läst 4520 ggr
Honestyisdead
7/4/07, 10:10 PM

Kobebiff

Eller hur man nu stavar det. Har någon här inne smakat det? Är det så gott som det sägs? Kan man få tag på det i Sverige?

Annons:
kryddburken
7/4/07, 10:21 PM
#1

Har också bara "hört" fantastiska avrivna legender om hur detta kött ska klassas som det bästa man kan äta… Det är säkert sant om man kollar in marmorering på denna bild av köttet, men aldrig nånsin skulle jag betala 1300kronor per kilo för en köttbit! Det får jag ju för sjutton 50 kilo slaktad gris för!

Säkert en aha-upplevelse med detta kötts mörhet, men inget för mig med en vanlig Svenssonlön! Där går gränser för dyr mat!

Bild borttagen på grund av upphovsrättslagen. DesK

Honestyisdead
7/4/07, 10:34 PM
#2

En gång hade jag allt unnat mig det om jag fått chansen Flört

kryddburken
7/4/07, 10:41 PM
#3

Nä, jag blir mer "kärringen mot strömmen" när det kommer såna här influenser! DYRT DYRT DYRT!! Visst om jag blir bjuden då Flört Och hur mycket tjänar dom inte på att man "provar en gång" Glad Jag gör tvärtemot!

virvla
7/5/07, 1:18 AM
#4

Åh jag har alltid velat testa, men när jag var i Japan ville ingen testa med mig, vet inte var eller om det finns i Sverige? Skitdyrt var det, men jag har alltid en tendens att äta för dyrt. Fundersam

Aelsklinn
7/6/07, 7:50 PM
#5

Vad kommer det ifrån för slags djur? Alltså jag tänker på om djuren blivit avlade eller uppfödda på något olämpligt sätt i och med att köttet ser ut så där, konstgjort liksom.

Pernilla
7/7/07, 12:34 AM
#6

Säg som det är, ni har tittat för mycket på "Top Chef"  Glad

Annons:
Åsa S
7/7/07, 2:24 AM
#7

#5 Kobebiff är vanligt nötkött. De visade ett program från Japan för bara någon vecka sedan och där visades det hur man gör köttet så mört. Djuren blir masserade varje dag för att fettet ska fördela sig jämnt i köttet, samt de häller i djuren en flaska öl varje dag och de får ett väl avvägt foder.

Honestyisdead
7/7/07, 3:20 PM
#8

Det programmet du menar var en serie där en tjej reste runt i Japan och kollade allt som hade med landet att göra. Var väldigt kul att se.

bubbelbubbel
7/7/07, 6:29 PM
#9

Jag tycker det där köttet ser lite läskigt ut!
Och det vette sjutton om jag skulle vilja äta!

altavista
7/8/07, 11:19 PM
#10

Hum - att bli masserad varje dag - och jag som äter kålsoppadiet för att "omfördela" fettet

Det hade ändå varit bättre att bli masserad och ha sån "välavvägd" kosthållning Flört

Tatsu
7/10/07, 12:17 AM
#11

Hörde på radion i dag att en pizzeria i Båstad skulle vara med och göra ett Guiness rekord med Världens dyraste Pizza, 25000 kronor skulle den kosta det  skulle vara: Kobebiff+Hummer+ätbart 22 karats bladguld och något mer som jag inte kommer ihåg. Köttet måste de flyga till Schweiz och köpa, och de beskrev att det var oxfilé från djur som blev masserade och matade med öl, det skulle vara det absolut möraste köttet som fanns. Pengarna för pizzan skulle gå till kronprinsessan Victorias fond.

Försöket skulle äga rum på onsdag tror jag, vi får väl se i tidningarna vem som hade pengar att betala världens dyraste pizza. Själv kan jag tänka mig en vanlig enkel Hawaii.

Olle_S
7/10/07, 11:38 PM
#12

Numera går kobebiffen under namnet wagyubiff och myten tycks vara starkare än själva smaken. I blindtester hamnar oftast köttet en bra bit under exempelvis svenskt hängmörat gårdskött.

Men i Japan kan man få betala priset av en liten bil för att få en shabu shabu gjord på wagyubiff. Och kanske ska det också upplevas just på plats utan att ha legat och geggat i någon vacuumförpackning under en lång transport.

eventkocken
8/17/07, 10:14 PM
#13

Djuren har avlats fram under århundraden och får öl och massage för att köttet ska bli mört och marmorerat. Men smakar det så kostar det. Japansk Wagyubiff kostar uppemot 1.500 kronor kilot.

"Svenskarna vill ha allt mer lyxiga matprodukter och därför bestämde vi oss för att ta in Wagyu-kött till Sverige."

Det säger Stefan Persson på Gourmet Food - landets enda certifierade återförsäljare av Wagyukött.

Annons:
Upp till toppen
Annons: