Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 4500 ggr
TacoBelle
6/13/07, 10:24 PM

Måsten på midsommar?

Jag är lite nyfiken på vad ni andra här har för måsten på midsommar?

Vad har man mer än matjesill, nypotatis, gräddfil och jordgubbar?

Både att äta och dricka.

Annons:
bubbelbubbel
6/13/07, 10:47 PM
#1

jordgubbar och grädde är nog mitt enda måste, eftersom jag inte äter sill…

Mandysan
6/13/07, 10:50 PM
#2

Jordgubbar och ngt grillat samt potatis i av ngt slag ;)

kryddburken
6/13/07, 11:52 PM
#3

Nypotatis, gräddfil & gräslök! Sillen kan jag vara utan, det blir en grillad köttbit istället!

Sen absolut en hembakad jordgubbstårta!

Sara
6/14/07, 2:09 AM
#4

Här är det köttbullar och skirat smör på potatisen istället för sill och gräddfil.

Sara

Sessan1
6/14/07, 2:40 AM
#5

blir lite blandad mat här: sill, ngn fisksallad, fiskrätt, kassler köttbullar och förståss hembakad tårta med jordgubbar. Ett måste med jordgubbar. Kanske ngn hemlagad glass oxå.

[Anna-N]
6/14/07, 11:45 AM
#6

Matjesill o jordgubbar.Flört = hör väl till dessa måsten. Men sen finns det ju så mkt annat. Lax, pajer, glass, grillat….

Annons:
isnornin
6/14/07, 7:36 PM
#7

Jordgubbar och skumpa!

MVH Isnornin

ShaSha
6/14/07, 9:52 PM
#8

Nypotatis me gräddfil!

Å jordgubbar me kaffegrädde :) Ingen vispgrädde ska d va utan kaffegrädde, hiih då e d midsommar för maj Skrattande

/ShaSha

Martin
6/15/07, 1:28 AM
#9

Årets midsommar blir lite knytkalasinspirerat, kommer att träffas kl 12-13. Dels får man väl ha med sig vad man själv vill, dels kommer det väl att delas ut lite uppgifter så att vi iaf har jordgubbar, kaffegrädde/vispgrädde, lite köttbullar, prinskorv, lax kan jag tänka mig också. Sen skall jag nog ta med mig någon köttbit att grilla, vi får se hur upplägget blir. Nypotatis en självklarhet också. Sill äter jag tyvärr inte, men det kommer säkert att finnas där för de som gör.

Till maten blir det nog en sexa vatten spetsad med pressad citron Skrattande

mvh Martin

Illan
6/15/07, 9:55 PM
#10

Matjesill, nypotatis, gräddfil, gräslök, knäckebröd och en god ost. Öl och snaps. Till efterrätt vaniljglass/vispgrädde och jordgubbar. Inget mer. Bara detta. Absolut inte grill! Grillar gör man alla andra sommardagar :)

[Asta]
6/16/07, 11:58 AM
#11

Jag har nog inga direkta måsten - jag är ingen större traditionalist. Det är bara julen som har riktiga måsten för mig.

I år däremot har jag bestämt att det skall finnas en jordgubbstårta till midsommar. Jag, som i vanliga fall inte är speciellt förtjust i tårta, är av någon outgrundlig andledning så himla sugen på jordgubbstårta och då har jag bestämt att jag får vänta till midsommar. En jordgubbstårta med vaniljkräm, sockerkaksbotten, vispgrädde och massor av jordgubbar. En riktigt traditionell alltså ;)

Mervi
6/17/07, 11:45 AM
#12

Sill, nypotatis, gräddfil och gräslök, dill och sallad. De som inte äter sill får  annat, kanske ägg och lite lax. Jag har några vegetarianer också till midsommar och det blir  något som passar dem.

Jag brukar ofta göra någon god matig sallad till dem.

Så jordgubbar med vispgrädde. Midsommardagen äter vi jordgubbstårta, det blir för mastigt ta den också på midsommarafton.

Sara40
6/17/07, 1:13 PM
#13

Jordgubbar, jordgubbar, jordgubbar… helst egna men det var länge sedan tyvärr. Som barn hade vi alltid egna som jag upplever ofta blev färdiga till midsommar, men det kanske är samma som att det alltid var varmt och soligt badväder på sommarloven när man var barn Flört.

Förutom det sillunch med nubbe och nubbevisor och sedan grilla oxfilé på kvällen… hoppas att vi får fint väder!

Annons:
Martin
6/21/07, 1:09 AM
#14

Jag skäms! Hur kunde jag glömma jordgubbar, lagom solmogna och lite kaffegrädde över…. Det är ett måste om något, på midsommar!

mvh Martin

mandymoo
6/21/07, 5:41 AM
#15

Jordgubbar *ler*…. sill o potatis helt klart.

asakall
6/21/07, 9:16 PM
#16

Sill/nypotatis/grekisk yoghurt blandat med gräslök, ägg,,,och en kall öl. På kvällen grillat m potatissallad/jordgubbar förstås. Om jag orkar gör jag en rabarberpaj/vaniljsås, men den äts nog på midsommardagen. I bland gör jag jordgubbstårta-riktig sockerkaksbotten, vaniljkräm, grädde, jordgubbar,,,Oj vad mycket mat det blev!Skrattande Trevlig midsommar önskar jag alla…

Eva_
6/21/07, 10:27 PM
#17

Det är nog jordgubbar, viktigt är också att bara umgås grilla spela kubb líte vin. Fira att semestern är nära. (äter inte sill så den går bort för mig)

TacoBelle
6/22/07, 2:52 AM
#18

Det vore kul om alla tog ett foto på sin midsommartallrik, så kan vi hur dom ser ut efteråt. Skrattande

Krikke
6/22/07, 9:06 PM
#19

Blir inte så speciell midsommar iår pga av regnet men får se vad min mamma hittar på när hon kommer hem ;)

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

Proosen
6/27/07, 12:20 PM
#20

Inte för att jag vill verka tjatig men här går det också åt jordgubbar till midsommar.

Sill, lax, räkor, grillat (kan man göra det för ofta?) eller vad som nu faller oss i hågen.

Niclas

Annons:
Deco
6/20/08, 12:25 AM
#21

Här måste det finnas sill av olika slag, ägghalvor (med rom eller kaviargrädde på), nubbesallad, potatis, gravad lax med gravlaxsås till, sylta, rödbetssallad och gräddfil. Sen får det gärna finnas lite annat gottigt också som laxpaté, köttbullar, olika korvar, skinka med mimosasallad. Till efterrätt finns inget måste men visst är det gott med jordgubbar och grädde *mmmm*

Liss
6/20/08, 1:01 AM
#22

För mig är det färskpotatis, sill, creme fraiche och gräslök. Och så jorgubbstårta eller bakelse.

annars brukar de bli grillat också..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

rakuLotta
6/20/08, 8:15 AM
#23

Normalt sett är det silllunch och sen grillat men i år åker vi bort och där äter de sillen som middag senare så vi tar en löjromstoast till lunch,  vi hade över i frysen sen nyår. Lite annorlunda. Sen är jag ingen sillfantast så jag gör en paj på västerbottenost och lite annat i stället. och jordgubbar förstås.

Nu ska det bindas kransar till barnen, men det känns inte vidare somrigt här på västkusten. Moln och det viner i träden!! Blir varma kläder kring midsommarstången!

Trevlig Midsommar på er alla!

Hoppfull
6/20/08, 10:36 AM
#24

Jorgubbstårta… det andra gillar inte jag så mycket men smakar av tradition, men tårtan avstår jag INTE (bakar tårta en gång per år och det är till midsommar :).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Anne
6/20/08, 11:56 AM
#25

Jordgubbar är nog det enda jag verkligen bryr mig om.

april4
6/20/08, 1:08 PM
#26

Midsommar är ingen midsommar utan jordgubbar

sebb
6/21/08, 12:46 PM
#27

JORDGUBBAR

Annons:
Thea-Cazzy
6/23/08, 10:16 PM
#28

Nypotatis och jordgubbar! Sillen kan jag vara utan xD haha

Upp till toppen
Annons: