Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1857 ggr
Mandysan
2007-07-15 00:41

Tårta med mousse i?

Hej!

Jag fyller år om 5 dagar och vill ha en tårta med chokladbotten, hallonmousse och chokladmousse. Jag har hittat ett recept i "Chokladboken" (kommer ej ihåg författaren), men där är det inte hallonmousse utan mörk och ljus chokladmousse.

Recept på hallonmousse och tips på hur jag lyckas med tårtan blir jag jätteglad för! Glad Även om ni har recept på liknande tårtor. Dock ska det helst inte vara mandel eller mycket nötter i.

/Amanda

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Anne
2007-07-16 12:51
#2

Jag har tyvärr aldrig gett mig på fruktmousse till tårtor, men tricket är nog att dra i ganska mycket gelatin för att stabilisera. Jag har istället gjort tårta med chokladmousse, och ett lager med krossade hallon och hallonsylt - det blir lite fräschare och mindre sött också. Fast det är ju inte en riktig moussetårta då :)

Illan
2007-07-16 13:16
#3

Det finns färdiga moussmixer att köpa till tårtor. Panduro har, cakesandcandy.se har, och det finns fler tårtsajter :)

Mandysan
2007-07-16 13:36
#4

#2 Okej, det låter lite krångligt att göra så det kanske blir bäst med bara krossade hallon över chokladen Glad

#3 Panduro finns inte här och vi hinner nog inte beställa något Rynkar på näsan Men det är bra att ha i åtanke till nästa gång Glad

AbigailGabble
2007-07-18 13:41
#5

Å, är det för sent nu? Strunt samma, jag måste ändå bidra med en fantastiskt god hallon- och chokladmoussetårta. Vi hade faktiskt ett antal såna på vårt bröllop som bröllopstårtor, men de är inte så märkvärdiga. Bara goda! Glad

1 styck

Botten:

  • 150 gram (eller 2 1/2 deciliter) vetemjöl

  • 1/2 deciliter socker

  • 100 gram smör

  • 2 kryddmått salt

  • 1 matsked vaniljsocker

  • 1 deciliter kakao

  • ett par teskedar iskallt vatten

    Fyllning 1:

  • 3 blad gelatin

  • 400 gram matyoghurt eller turkisk yoghurt

  • 1 1/2 deciliter florsocker

  • 200 gram mörk choklad

    Fyllning 2:

  • 3 blad gelatin

  • 200 gram matyoghurt eller turkisk yoghurt

  • 250 gram hallon

  • 1 1/2 deciliter florsocker

    Sätt ugnen på 200 grader.

    Lägg mjölet i en stor skål med kakao, socker, vaniljsocker och salt. Blanda i smöret, lite i taget. Arbeta ihop degen snabbt. Om den blir smulig kan man hälla i en teskede iskallt vatten i taget tills den håller ihop.

    Tryck ut degen i en vanlig bakform med löstagbara kanter. Tryck degen halvvägs uppför kanterna. Stötta degkanterna med fyrdubbla remsor aluminiumfolie. Pricka botten med en gaffel och grädda i 10-12 minuter i nedre delen av ugnen. Låt svalna.

    Lägg gelatinbladen till fyllning 1 i en skål med vatten i 10 minuter.

    Värm yoghurten i en kastrull tills den blir ljummen. Den får inte koka! Rör i ett gelatinblad åt gången tills de har löst upp sig.

    Smält chokladen i vattenbad eller i mikro.

    Sikta i florsockret i yoghurten.

    Ta yoghurten från plattan och blanda ner chokladen.

    Fördela smeten på den kalla bottnen (i formen). Ställ den i kylen i cirka 2 timmar.

    Blötlägg gelatinet till fyllning 2.

    Värm yoghurten till den andra smeten, lägg i gelatinet, sikta i florsockret.

    Mixa hallonen till en jämn smet.

    Ta yoghurten från plattan och blanda ner de mosade hallonen. Häll hallonsmeten ovanpå den stelnade chokladsmeten. Låt stelna i kylen.

    Observera! Tårtan blir godast och bäst om man gör den ett par dagar före servering!

MaMaMade
2007-07-18 20:47
#6

#5

Det blir typ cheesecake-paj? Låter smarrigt!

Annons:
AbigailGabble
2007-07-18 22:36
#7

#6: Ja, fast inte lika smuligt. Mer som en vanlig pajbotten, fast med tydlig chokladsmak! Botten går upp och blir lite snyggt ojämn på sidorna, och det översta lagret är förstås rosa. En fin rosabrun tårta! :-)

Mandysan
2007-07-19 15:34
#8

#5 Låter riktigt gott! Det blev dock en vanlig princesstårta idag =)

AbigailGabble
2007-07-19 16:35
#9

#8: Grattis på födelsedagen ändå! Skrattande

Mandysan
2007-07-19 18:02
#10

#9 Tack :)

MaMaMade
2007-07-20 00:47
#11

Grattis lite sådär sent!

Min man fyller också år idag men han fick nöja sig med skönsång i sängen imorse. Tänkte baka igårkväll men upptäckte att det saknades både ägg och socker hemma, *osis*!

Idag har jag hjälpt min far som nyss har flyttat och kom hem lagom till döttrarnas sänggående så vi tar firandet imorgonafton istället. Då blir det älgkött med olika goda röror och något sött efteråt, vad vet jag inte än.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: