Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 1837 ggr
dette
5/31/07, 2:26 AM

såser för allergiker..

jag skulle inget hälde få äta brun sås till maten men det är problem eftersom att jag inte tål soja.. någon som har nåot bra resept??

Annons:
Anne
5/31/07, 10:17 AM
#1

Ja, soja man kan ju utesluta. Gör en god buljong, och gör en sås på det istället, med lite redning och grädde. Smakar mycket mer än sojabaserad sås. Men du får förstås kolla upp så inte färdig buljong har soja i sig - bäst är helt klart att koka egen.

dette
5/31/07, 11:40 AM
#2

ja finns det buljong utan soja??

Anne
5/31/07, 11:56 AM
#3

Jag hittar ingen information online om t.ex. Knorr och Touch of Taste, men kolla noga på innehållsförteckningarna. Däremot ska lantbuljong, finns i hälsokostaffärer, inte innehålla soja.

[Asta]
5/31/07, 2:10 PM
#4

Jag har aldrig soja i brun sås. Färg kan du få genom att bryna mjölet i smör innan du häller på vätska. Vätska kan vara i princip vad du vill. Vatten, buljong etc. Har du steksky så är ju det suveränt att använda både som smaksättare och som ytterligare färgsättare.

Vissa sätter i lite svartvinbärsgele i slutet. Smakar lite som om man hällt i rödvin.

Nu för tiden finns det ju också Maizenaredning för brun sås. Jag har dock ingen aning om hur det är, jag har bara sett det, inte testat det.

Upp till toppen
Annons: