Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 7285 ggr
[Jennniie]
2007-07-26 21:18

Hjälp behöver tips till födelsedagsmiddag!

Jag fyller år till helgen, har bjudit hem några kompisar imorrn på middag och sedan utgång. Men jag har ingen aning om vad jag ska göra!

HJÄLP MEJ!

Vill ha en liten festligare middag men inte jättefin, om ni förstår vad jag menar. Har tittat runt lite här men inte hittat nåt jag fastnat för.

Har funderat på fläskfilé, pajer, pasta. Men jag vet inte.
(Maten får inte innehålla kyckling eller korv och inte vara ris till.)

Annons:
AnneN
2007-07-26 21:41
#1

Citronfilé

500 gram fläskfilé

smör

1 tesked salt

1 kryddmått svartpeppar

3 deciliter grädde

½ matsked citronsaft

1 tesked dragon

½ deciliter hackad persilja

Skär köttet i 2 centimetertjocka skivor, Bryn lite i taget av köttet i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Ta upp köttet. Häll grädden i pannan. Tillsätt citronsaft, dragon och persilja. Lägg i köttet och låt det eftersteka några minuter.

Serveras med pressad potatis och sallad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anne
2007-07-26 21:45
#2

Tacos, kanske? Eller, om det är himla varmt, en pastasallad med marinerad pasta och massor av goda tillbehör där var och en kan välja själv.

Eve
2007-07-26 23:59
#3

Åh, får vi sån lyxmat? Hha, å jag som bara bjöd på paj Glad

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Illan
2007-07-27 13:41
#4

Hur många är ni?

Kyckling med grönsaker och oliver och fetaost är supergott och enkelt att göra.

Ta kycklingbitar med ben och pensla med olivolja. Salta och peppra och ta lite timjan på. Lägg i långpanna och in i ugnen 15-20 minuter på 225 grader.

Ansa och skär zucchini, aubergine, morot (i tunna stavar), paprika, lök i ungefär lika stora bitar. Skala 4-5 vitlöksklyftor. Skär färsk grön sparris i 2 eller 3 bitar per stängel. Bryt fetaost i grova bitar och skär fina färska salviablad i något mindre bitar. Blanda grönsaker, fetaost och salviablad i en bunke och lägg i hela svarta oliver av din favoritsort. Häll på olivolja, salt och peppar och rör om. Låt stå en stund.

När kycklingen varit inne sina minutrar, ta ut långpannan, häll i grönsaksblandningen i långpannan och kör in i ugnen igen. Låt gå cirka 20-30 minuter så att grönsakerna blir lagom genomstekta.

Servera med nykokt ris och kanske lite creme fraichesås.

Gott, enkelt, billigt!

Olle_S
2007-07-27 19:19
#5

Det är kantarelltider! Böj dig under den gula svampens härskarhatt.

Testa färsk peppardelle, alltså den riktigt breda tagliatellen med sås på kantareller, schalottenlök, grädde, sherry, lite maizena, persilja och sedan riven parmesan på toppen.
Bryn schalottenlök i smör på medelvärme tillsammans med svampen drygt fem minuter. På med lite maizena, grädde och torr sherry. Puttra ihop i tio minuter, en kvart. Garnera till sist med persilja och riven parmesan (absolut inte dödspulvret på påse). Servera till den hastigt kokta färska pastan. Vitlöksbröd passar fint till om man inte tycker att det blir för mycket sjuttiotal.

Enkelt och svårt gott. (Den här går förresten precis lika bra att göra med karl johan och blir då lite mer italiensk i stuket.)

preusvarg
2007-07-27 19:20
#6

Ingen kyckling sa du. Fast det blir ju lite svårt när man inte riktigt vet vad du har för förutsättningar.

Men en god och tämligen enkel kötträtt är ju fläskfilé putsa filén och skär den i cirka 7-8 centimeter långa bitar. Ta en tunnbladig kniv och skär ett snitt mitt i filé bitens kortände så det bildas ett hål i mitten om du förstår.

När du nu har kommit så långt så fyller du biten med det man tycker är gott, grönmögelost eller kanske katrinplommon, bacon är också fint. Men jag föredrar någon ost av den starkare sorten. Knyt nu samman ändarna hårt så inget slipper ut. Bryn det hela i het stekpanna med riktigt och rikligt med smör. salta och peppra. När du fått stekyta på dom så där gyllenbruna och fina, så lägg dom i ugnsfast form.

Nu tar du fina feta baconskivor och täcker hela kalaset med. På med en eller ett par deciliter buljong eller en smörknapp om du inte har buljong lättåtkomligt.

In med formen i ugnen och stek på 200-225 grader i ungefär 40-45 minuter, eller om du har stektermometer så är det ju ännu enklare. jag brukar ta ut mina då och då och ösa dom med buljongen . Ta ut formen de sista 10 minuterna och strössla lite ost uppepå alltihopa, så osten får ljusbrun färg och blir lite knaprig.

Samtidigt så skär du morötter och lite andra rotfrukter i 7 centimeter långa bitar och cirka 5 millimeter tjocka. Lägg rotfrukterna i små foliepåsar i med en regäl klick smör. Räkna 1 påse per person så gör dom inte allt för stora. In med påsarna i ugnen samtidigt som köttet.

Till detta rekommenderar jag potatis gärna i klyftform men kokt är också gott. Till detta serverar du en kall vilökssås med yogurtbas. Enkelt och mycket gott. Köp vanlig grekisk naturell yogurt å tryck i vitlök. Kan med fördel göras dagen innan. Ibland så gör jag såsen dagen innan och då stoppar jag i EN stark fefferoni i såsen som får stå och dra över natten. Detta ger sting till såsen. Ta ur fefferonin och rör om ordentligt innan du serverar.

 Till gris så föredrar jag ett lätt mousserande rosévin. friskt och släcker vitlöken också. Men naturligtvis så går det med öl ett ljust lager eller two oceans rött är också helt okej.

Det var mitt tips ser fram emot att läsa vad du tilllagade, grattis i förskott och lycka till.  Allt detta går om du har möjlighet med fördel att tilllaga på grill. Glad

Annons:
Olle_S
2007-07-27 19:26
#7

Oops glömde. Om du har lite viltfond hemma gör det susen i såsen.

Upp till toppen
Annons: