Annons:
Etikettmatprat
Läst 1106 ggr
Eve
7/5/07, 6:45 PM

Recepthjälp!

Hejsan! Jag och min pojkvän har precis flyttat till en lägenhet och jag är så himla dålig på att hitta på vad vi ska äta!
Kan ni inte skriva era läckraste recept som dessutom är lättlagade och inte svindyra att tillaga.
Sambon äter inte fisk och jag äter inte kassler, skinka, och korv rakt av, är det inblandat i något kan jag äta det.

Tack på förhand!
- Eve

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Annons:
HannaAkutgruppen
7/6/07, 1:56 AM
#1

Jag brukar göra en god lättlagad pasta.

Först fräser jag quornfärs (går bra med köttfärs om man äter det Glad) vitlök och rödlök. Sen har jag i gul paprika, tomatsås på burk typ Dolmio. Låter det puttra ihop. Sen har jag i körsbärstomater, färsk basilika och fetaost. Sen blandar jag ihop det med kokt pennepasta. Det är väldigt gott, enkelt och går snabbt. Gillar man inte feta kan man ta mozzarella eller något.

bubbelbubbel
7/6/07, 3:15 AM
#2

Eve, en grej jag gjorde, var att sätta mig med mamma och trycka ut alla hennes recept ur henne Flörtsen kan man utgå från det, och äventyra lite själv.

Men om ni äter kyckling, så har jag mixtrat ihop något smaskens.

Strimla två kycklingfiléer, stek, gärna i wokpanna, krydda med vad du tycker om, jag brukar ha allroundkrydda.
Häll över Mrs Chengs Woksauce, lite lagom mycket, rör ihop, häll sedan över lite maizena och vatten så det blir lite sås, häll i frysta, alternativt färska, woksgrönsaker, koka ihop.
Serveras med ris Glad

bubbelbubbel
7/6/07, 3:18 AM
#3

Annars funkar ju köttbullar, potatis och sås. eller pannbiff? Jag brukar röra ihop lite ströbröd med lite mjölk, låta det svälla och sen blanda det med köttfärs, eventuellt lök om man vill det, salta och vitpeppra, och forma till vad man vill, köttbullar eller biffar.

Hum, man kan också göra makaronilåda, som det pratades om i en annan tråd här.

Stek köttfärs och lök, salta och peppra, koka makaroner, blanda i en form, och häll på en äggstanning på lite mjölk och två ägg, häll på ytterligare mjölk, stoppa in ugnen tills gratängen har stelnat och fått fin färg.

Det är ju snabba och billiga recept.

pippa__
7/7/07, 2:57 PM
#4

#3 Du är full av recept du! hahaha Flört utbildad kock eller? Flört

bubbelbubbel
7/7/07, 6:29 PM
#5

Haha! Nej, om man ändå vore kock.
Näe, men jag gillar att laga mat, även om jag är en latmask och har skitdålig fantasi på vad jag ska äta, så tycker jag det är kul att laga mat. Glad

Pudding
7/7/07, 7:44 PM
#6

Här är ett recept på piroger som jag brukar göra och som jag tycker är både lättlagade och goda. 

Pajdeg. (2 personer)

* 6 matskedar vetemjöl

* 4 teskedar margarin

* 2 matskedar lättyoghurt eller lättfil

Lägg mjölet i en liten skål. Finfördela margarinet i mjölet till en grynig massa. Sedan tillsätter man yoghurt eller fil och arbetar snabbt ihop till en deg.

Låt sedan degen vila cirka 30 minuter i kylskåp innan den används.

Jag brukar även tillsätta lite riven ost i vetemjölet och sedan följer jag receptet som ovan. Ungefär 25 gram (eller något sånt) riven ost per person.

Köttfärsfyllning (4 personer)

2 satser av pajdegen ovan.

* 1 gul lök

* 300 gram nötfärs

* 2 tesked margarin

* 2 matsked tomatpuré

* 1 tesked salt

* 1 kryddmått svartpeppar

* 1 deciliter vatten

* eventuellt äggvita

Sätt ugnen på 250 grader.

Skala och hacka löken.

Bryn lök och köttfärs i margarinet på medelstark värme. Rör i färsen så att det blir en grynig massa. Tillsätt tomatpuré, salt och peppar. Sedan rör man ned vattnet och låter allt koka på svag värme utan lock cirka 5 minuter tills det mesta av vätskan kokat in.

Sedan delar man pajdegen i 4 delar och kavlar ut dem tunt till runda kakor. Dela köttfärsröran i portioner och lägg dem längs mitten av degkaorna. Och så viker man degen om fyllningen och klämmer ihop kanterna till täta paket. Pensla ev. degen med uppvispad äggvita. Lägg dem sedan på plåt och grädda i ugnen tills degen fått färg och blivit frasig, cirka 15 minuter.

Annons:
blombuketten
7/7/07, 8:04 PM
#7

Pajerna, som #6 gett receptet på, är jättegoda. Jag har själv fått receptet från ovanstående och kan garantera att det är riktigt mumsigt.

jn84
7/7/07, 11:19 PM
#8

Jag brukar storhandla en massa köttfärs, quorn, korv, kassler, fisk (fast nu äter ju inte stefan det), räkor, crabfish och annat kött för att sedan alltid ha något att laga mat på.

Dessutom skriver jag alltid en tvåveckors matlista så jag dels vet vad som behövs handlas (annars blir det lätt en massa onödiga saker som hinner gå ut innan det äts upp) och dels vet vad jag ska ta ut ur frysen på morgonen.

Det var bara några ekonomiska och praktiska tips Glad

När det gäller matförslag så tänkte jag föreslå en taco-lasagne som är kalasgod. Jag brukar göra två samtidigt, en med kyckling och en med quorn eftersom jag inte äter kyckling och det är bra med lunchlådor.

Stek kycklingen/quornen. Krydda med tacokrydda (eller fajitakrydda) Tillsätt paprika i bitar och hackad lök. Rör ner en burk creme fraiche med paprika/chili smak. Klipp till tortillabröd så det passar i en lasagneform. Varva bröd och röra, börja och avsluta med bröd. Ett riktigt hett tips är att lägga ett lager cheddarost överst. Finns att köpa ett kilo på willys för drygt 35 spänn. Passar på allt som görs i ugn Glad

Sen är det alltid plättlätt att stoppa in några lite större potatisar i ugnen och röra ihop en snabb röra grundad på creme fraiche. Jag brukar blanda i räkor, crabfish, avokado, äpple och lök, men det funkar säkert att göra en skinkröra eller kycklingröra också.

Rester som blir över brukar jag slänga ihop i en paj. Det mesta funkar att blanda.

Brukar alltid koka för mycket potatis för att snabbt dagen efter kunna röra ihop en pyttipanna.

Soppa är också lätt, snabbt och ekonomiskt. Senast blev det en korvsoppa, något Richard aldrig hade hört talas om tidigare. Men med lite kryddigare korv blev det kanon gott!

jn84
7/7/07, 11:22 PM
#9

Åh, förresten. Även om han inte äter fisk så tycker jag att du ska se till att göra det minst en gång i veckan. Han kan väl äta kassler eller vad som helst istället. Rekommenderar starkt pangsiusfiléer (heter det så?) som är lätt, billigt och gott!

Eve
7/8/07, 1:53 PM
#10

Tack, allesammans! Nu har jag ju faktiskt en hel del jättegoda rätter! Det där med tacolasagnen testar jag nog ikväll. Glad

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

jn84
7/9/07, 11:09 PM
#11

Så, Eve. Hur smakade det?

AnnaF
7/11/07, 1:09 PM
#12

Hej!!

Jag brukar göra en snabb och god pasta så här:

Koka spagetti eller tagliatelle. Stek bacon och eventuellt champinjoner (behöver inte stekas, en smaksak). Strimla purjo och hacka massa persilja. Blanda allt i en ugnssäker form och häll över ostsås, Kelda funkar jättebra om man inte vill göra själv. In i ugnen och gratinera tills allt är varmt. Ät med sallad och bröd.

Lycka till!

Eve
7/26/07, 11:29 PM
#13

jn84 - stefan tjatar om det varje dag Flört det smakade jättebra Glad

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: