Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 8583 ggr
irode
8/11/07, 1:03 AM

Kräftskiva - hur gör man ?

Jag och min mann har flyttat hit från Danmark i december 2006. Nästa helg arrangeras knyt-kräft-kalas i den lokala villaägara-föreningen. Vi har självklart anmält att vi deltagar.

 Men vad skal vi ha med os för at inte göra bort ossGenerad? - snälla HJÄLP - hur gör man?

 :-) Inge

Annons:
bubbelbubbel
8/11/07, 1:15 AM
#1

kräftor, och sprit :)

snaps och kräftor är väl det som gäller :P

och partyhattar och roliga saker.
jag tror ändå inte att ni kommer göra bort er inte ;)

chinerunner
8/11/07, 1:27 AM
jn84
8/11/07, 1:28 AM
#3

Står det inte i inbjudan vad man ska ha med sig?

I vilket fall så är sprit det viktigaste =P Kräftorna kommer nog lite i andra hand. hehe

AndersE
8/11/07, 8:19 AM
#4

Till kräftorna tycker jag det dessutom är gott med rostat bröd, majonnäs eller hovmästarsås, lite grönsaker. En brieost kan man också ha med.

[Anna-N]
8/11/07, 11:54 AM
#5

Kex, vitt bröd, goda ostar tycker jag är gott till kräftor.

Ps. Glöm inte ett gott humör! Annars blir det aldrig en lyckad kräftskiva!

isnornin
8/11/07, 5:55 PM
#6

Starka ostar!! Typ Gamle Ole eller Svarta Sara! Vitlöksbröd!! Frukt typ melon, vindruvor…. Gott vitt vin;) Västerbottenpaj är gott till kräftor också.

MVH Isnornin

Annons:
Honestyisdead
8/11/07, 7:09 PM
#7

Olika typer av sallader och vitlöksbröd :)

Åsa S
8/12/07, 12:20 AM
#8

En grönsakspaj kan man också ha ifall man vill ha något mera matigt, så himla strikt brukar det inte vara på kräftskivor. Jag har ofta gjort malabarspenatpaj till kräftorna men det går ju även bra med vanlig spenatpaj el dyl.

bubbelbubbel
8/12/07, 2:56 AM
#9

vi hade minikräftskiva jag och sambon idag, en himla massa kräftor och vitlöksbröd. gottit !

Honestyisdead
8/12/07, 10:56 AM
#10

#9 Jag fuskade och gjorde som ni, åt bara en MASSA kräftor och lite vitlöksbröd ;)

bubbelbubbel
8/12/07, 4:42 PM
#11

*sss* det är ju så det ska vara :D

paronskrutten
8/12/07, 11:11 PM
#12

2: HAHAHAHA! *asg*

Helena

irode
8/13/07, 9:33 AM
#13

Tack så mycket alla för svar.

Om vi tar med kräftor, hembakat bröd, sallad och lite blandade oster och så ett gott vitvin alternativt öl från ett mikrobryggeri - skulle det gå bra? Vi gillar faktiskt icke brännvin.

Kanske en Västerbottenpaj eller spenatpaj skulle göra bra också.

Tinnar man bara kräftorna och ätar dom kalla? Eller skal dom kokas och ätas varma?

Annons:
AndersE
8/13/07, 9:54 AM
#14

#13 Det låter helt perfekt!

Det normala är att man köper färdigkokta och bara tinar. (Det finns de som kokar om dem med dill för att få mer smak.) Man brukar inte äta dem varma. 

Är de röda är de kokta. Såvida du inte köper havskräftor. De är ljusröda redan som okokta…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
clivia
8/13/07, 6:17 PM
#18

tänk på att det tar lång tid att tina ett paket kräftor bara, upp till två dygn! Men det finns färska förpackade också som inte är så dyra.

Att ta med en paj är en jättebra idé, för i alla fall jag tycker det är lite för mycket att äta sig mätt på bara kräftor och bröd. Det är bra att grunda med något!

Att rensa kräftan är lite pilligt men roligt. Be om en snabbkurs av någon granne! Nybörjare brukar nöja sig med att äta klor och stjärt, själv är jag en sån där som gärna äter smöret och rommen också…

Honestyisdead
8/13/07, 6:24 PM
#19

Sååå, hur gick kräftskivan? :) Det var väl i helgen som gick?

MaMaMade
8/13/07, 7:25 PM
#20

Frysta kräftor brukar jag lägga i en ny lag i nlågra timmar/över natten. Hittar inte receptet men man kokar upp några liter vatten, ett par sockerbitar, en flaska halv- el mörkt öl o en massa dill. Låt kallna o lägg ner kräftorna. Koka dem inte igen, då blir de inte lika goda!

Man kan också koka upp en god buljong; lite vatten, hummerfond, salt o dill…smaka av m några droppar vitt vin. Gott att "dippa" kräftorna (de skalade alltså;) i.

Ett gott lantbröd, en inte alltför stark vitlöksaioli o lagrad ost är gott till.

Annons:
irode
8/13/07, 11:18 PM
#21

Tack för alla råd och recept - vi ser nu fram emot lördagens upplevelse i detta 'vårt nya landet' Glad.

Ni skal få rapport efteråt!

:-) Inge

Martin
8/14/07, 2:24 AM
#22

Som sagt, många påstår att "brännet" är viktigast, men man kan ha roligt även utan snapsar. Även om jag alltid dricker snaps till kräftorna, ett gammalt svenskt citat är ju "Kräftor krävfa dessa drycker"!

Som någon sade, tänk på att det kan ta lång tid att tina kräftorna och frysta kräftor när skivan väl sätter igång, det är ingen hit. Själv tycker jag ett mellanmörkt öl är godare till kräftor än vin, men det avgör ni själva. Paj och lite bröd är gott. I vissa kretsar så äter man ofta lite grillat också i samband med kräftskivor.

Det enklaste är att kolla upp med någon granne eller de som skickat ut inbjudan hur just denna gården brukar göra.

mvh /Martin, som själv letar efter en kräftskiva och hittar jag ingen så får jag väl sätta mig själv med lite kräftor… :o)

mvh Martin

bubbelbubbel
8/14/07, 9:13 AM
#23

klart snapsen inte är det viktigaste, men det är ju det folk förknippar med kräftskiva :D
/Karoliina, som inte ens dricker snaps ;)

Anne
8/14/07, 11:05 AM
#24

Martin, åh, du hade varit välkommen på vår i lördags! :) Men det är så dags nu, och fel landsända dessutom.

Jag dricker normalt inte snaps, men nu hade en av våra gäster tagit med sig hemkryddat - en med apelsin och grapefrukt och en med hallon och jordgubbar. Det kan man ju inte tacka nej till. Även om jag så här i efterhand nog kanske borde tackat nej till i alla fall någon av alla påfyllningarna. *ryser lite*

MaMaMade
8/14/07, 11:44 AM
#25

Är ingen snapsare o tycker att för stark sprit oftast tar udden av maten. Men ibland kan en liten en slinka ned. Godast hittills har varit den jag gjorde själv; en rejäl dillkvist i okryddad sprit. Låt dra ett par timmar…o viola! :) God till sill *o* kräftor/räkor.

Nedan har jag saxat ett kapitel från en artikel ur Norrländska Socialdemokraten, apropå Martins inlägg där han citerade Albert Engström:

"Den svenska "kräftskivan" som umgängesform uppstod som högborgerlig sed under 1800-talets senare del ("kräftkalas" nämns första gången 1893) och befrämjades av de fiskeförbud som successivt infördes länsvis och gjorde "premiärdagen" extra märkvärdig.

Kräftskivan inledde sedan snabbt sitt segertåg över landet, vilket bland annat illustreras av Albert Engströms välkända Nej-affisch inför folkomröstningen om rusdrycker 1922, där Engström slog fast att "Kräftor kräfva dessa drycker" och fick medhåll av folkmajoriteten.

Förbuden berodde på att utfiskning började hota de tidigare mycket rika kräftvattnen i främst mälarlandskapen, där export av insaltade kräftstjärtar till kontinenten blivit en god inkomstkälla. Sverige var då vid sidan av Finland Europas ledande kräftproducent, men på det förhållandet gjorde från 1907 kräftpesten definitivt slut, och efter andra världskriget har landet blivit världens enda betydande importör av kräftor, först huvudsakligen från Turkiet men sedan dess tillgångar utfiskats från en rad länder i skilda världsdelar."

Där fanns även texter till några snapsvisor samt recept på passande tillbehör: ^

MaMaMade
8/14/07, 11:46 AM
#26

Hur länkar man till en hemsida egentligen? Det fungerar inte m att klicka på "Skapa länk"!

Anne
8/14/07, 12:59 PM
#27

Det ska funka om du skriver den text du vill ska visas, markerar, och sen trycker på "kedjan" ovanför inläggen. Där skriver du in adressen till länken.

Annons:
MaMaMade
8/14/07, 1:12 PM
#28

Oki, har missat det där m markera texten. Det funkade i sista inlägget jag skrev, då jag tryckte "Enter" efter den inskrivna adressen.

irode
8/19/07, 12:47 AM
#29

Så blev det dags - vi har just kommit hem från en trevlig kräftskiva i villaägareföreningen.

Vi hade köpt spanska kräftor, gjort sallad med växter från eget växthus och trädgård, hembakat mini-västerbottenpaj, hembakat bröd och grissini - och hemlagat aioli. Vi drack ett fylligt, halvtort vitvin till.

Till efterrätt hade vi fyra sorters ost (brie, rödkitt, emmenthaler-typ och blåmögel m. fläderblomsyrup - och flera grissini. Och dom första gröna druvorna från växthuset.

Till slut kaffe.

Det var en trevlig afton med grannarna. Hoppas dom arrangerar igen nästa sommer.

Tack för alla råd Skrattande

:-) Inge

Anne
8/19/07, 12:56 AM
#30

Så fint det blev Inge!

MaMaMade
8/19/07, 12:21 PM
#31

*Wow*! Önskar att jag hade varit där! :)

Honestyisdead
8/19/07, 10:38 PM
#32

Ser fint ut :)

preusvarg
8/20/07, 11:45 AM
#33

Grattis till druvorna. och det andra ochså ser ut att ha varit ett riktigt kalas. Jag har haft svårt att få mina druvor att bli annat än snå sura kartar sedan har frosten tagit dom :( men nån gång ska jag väl kunna få till det.

Martin
8/21/07, 1:18 AM
#34

Tack Anne, du får hojta lite tidigare nästa gång :o)

mvh Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: