Annons:
Etikettmatprat
Läst 4474 ggr
eventkocken
2007-08-20 00:26

Svamp, svamp, svamp....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad plockar ni för svamp? Favoriträtter? Tips?

Var ute idag med min mor. Slutade i 7 kilo den här gången hur tråkigt är det inte att rensa? *suck* Men det är värt allt när man sitter med en fet kantarellmacka med Västerbottenost senare i vinter *mums*

Helt plötsligt hör man ett "hysteriskt" skrik eka i skogen. Har modern ramlat ner i en ravin? Brutit foten? Nej bara hittat den svarta Rolls Royce'n i skogen; Svart Trumpetsvamp Glad

Det har varit perfekt väder för svampen i år. Det har formligen exploderat i skog och mark. Och man ser spår av att trattkantarellerna kommer att finnas i överflöd, "peaken" om cirka två-tre veckor.

Hittade massor med Blek Taggsvamp. Ibland är den i nivå med kantareller som matsvamp. För att inte tala om Karl-Johan; gudomligt! Visste ni förresten att vi plockar dryga 20 TON Karl-Johan varje år i Sverige som går på EXPORT! Vart? Italienarna roffar naturligtvis åt sig allt som världsmarknaden kan uppbringa.

Nästa vecka är det dags för skörd igen, frysen ska bli proppfull i år! Glad

Annons:
eventkocken
2007-08-20 00:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till, svamp ser så gott ut Glad

eventkocken
2007-08-20 00:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

…och så en på Rolls Royce'n…farligt gott…

MaMaMade
2007-08-20 01:07
#3

Är för dålig på svamp för att våga något nytt känner inte någon som är duktig heller, tyvärr. Man skulle kunna gå en kurs men är nog ändå för feg för att plocka något annat än det jag kan sedan. Glad

Tall- o björksopp, smörsopp, Karl Johan o murklor.

Honestyisdead
2007-08-20 03:57
#4

Känner bara till soppar, blomkålssvamp och kantareller. Önskar jag kände till så många sorter som du Glad Känns som att man kanske hittar lite mer då Glad

clivia
2007-08-20 11:15
#5

Jag plockar kantareller och trattisar, taggsvamp, röksvamp, sandsopp, strävsoppar, karl johan och andra liknande soppar, trumpetsvamp om jag hittar.

Alla dessa är svampar som man inte kan förväxla med något farligt. Skaffa en bra svampbok och ut och botanisera! Jag ska gå svampkurs i höst också.

Jag brukar oftast bara förvälla och/eller steka och ha i pajer, pasta, soppor eller mackor.

preusvarg
2007-08-20 11:29
#6

Svamp är gott. Jag brukar torka mina trattkantareller och ha så jag kan smaksätta såser med den. mums *L* jag blev inspererad av din tråd och ska ge mig ut nu i veckan och plocka *L*

Annons:
Anne
2007-08-20 11:32
#7

Åh, jag är så avundsjuk.. jag kan inte plocka annat än kantareller, och jag hittar inget själv - och maken vill absolut inte följa med, han hugger hellre av sig ena armen än går ut i skogen för svamp- eller bärplockning.

Mandysan
2007-08-20 11:36
#8

Vi var ute med skolan förra året, jag och min kompis lyckades på ½ timme hitta cirka 4 liter kantareller och soppar. Men sen när vi nöjda kommer tillbaka så har några hittat en massa svart trumpetsvamp. Det äör verkligen svamparnas Rolls Royce Glad

MaMaMade
2007-08-20 11:42
#9

#7

Ungefär som min Gubbe då tvingar dock med honom då vi har gott om björn omkring byn. Det är ett mindre trauma för barnen om pappa blir uppäten än om jag blir det. Flört

preusvarg
2007-08-20 12:09
#10

he he.. men dom äter gärna svampen eller? fan så lat får man inte vara. Jag ska försöka släpa med mig min flickvän ut i skogen. jag antar att det kommer bli protester. hon är asfaltsbarn. hur som så ska jag ut och se om mina svampmarker är kvar.

eventkocken
2007-08-20 14:56
#11

Oj vad många svar! Vad kul Glad

#4 Hera, mor hade sett en Blomkålssvamp "på tillväxt" som hon sa där vi var senast men någon hade "snott" den! Grrr! Flört Men, men först till kvarn. Det är en av mina absoluta favoriter också; hitta EN svamp och den räcker ett helt år! Glad

#5 Svampkurs är bra. Här i Linköping finns ett sällskap där hela familjen blir medlem för 100 pix! Glad De anordnar bland annat matträffar utöver den vanliga verksamheten. En gång fick man prova allt från fårticka till tryffel typ för en extra tjuga. Suveränt!

#6 Torkade trattisar är suveränt som "krydda"! Grytor, såser, soppor blir riktigt trevlig smak och bara att smula ner.

#7 #9 Anne och MaMaMade, ni får lägga en höstsemester nere i Östergötland så kan vi plocka svamp ihop Glad Det är så fridfullt ute i skogen era respektive vet bara inte vad de missar.Flört

#8 Mandysan jag hade också blivit "avundsjuk". Svart Trumpetsvamp är en riktig delikatess.

#10 Kul att ha inspirerat till svampplock! Lycka till med skörden och kom ihåg att berätta hur det gick!

Anne
2007-08-20 15:42
#12

Fredrik, du vet inte vad du ger dig in på Glad Vi har faktiskt vägarna förbi Linköping alltsomoftast! (Makens familj bor i Motala.)

Honestyisdead
2007-08-20 17:26
#13

#11 Ja precis, en sån räcker länge Glad

Annons:
Ixatrixa
2007-08-20 18:03
#14

*Host* Skulle bra gärna vilja veta var man kan hitta de där svamparna…har varit ute i Tinnerö och plockat några gånger men där går ju så många och plockar.

Hittade stolt fjällskivling vilket inte var så dumt på mackan.

Har hört rykten om trattkantareller som är min favorit skall finnas i Slaka så det är väl bara att ta på sig de gröna stövlarna antar jag.

Ixatrixa
2007-08-20 18:08
#15

Glömde säga att jag tycker en god gräddsås med olika svampar till vilt är så gott.

annars tycker jag det är väldigt gott att använda sig av andra svampar än just champinjoner som det oftast är i köttfärsås…det blir ju så gott med lite kantareller istället.

eventkocken
2007-08-20 19:47
#16

#12 Anne, säg bara till så ska jag visa dig och maken ett par bra ställen en bra bit från Motala dock! Flört

#11 Hur stor har du hittat Hera? Förr-förra säsongen hittade jag en som var som en medicinboll ungefär! Glad

#14-15 Ett par heta tips till Ixatrixa; bege dig längre söderut ner i Kinda-bygden. Skogarna mot Åtvidaberg, Kisa, Rimforsa och Ulrika är verkligen vackra och fulla med svamp.

[Asta]
2007-08-20 20:03
#17

Åh  jag älskar att plocka svamp. Det är vår ständiga höstsysselsättning. Säsongen varar ju ibland ända in till december. Vi plockar allt möjligt. Inte så mycket riskor, mest för att de oftast är såpass angripna att det blir för jobbigt att rensa dem. Liten lön för mödan alltså.

Vi har gjort det där med svamprensning till ett litet jippo. Det finns folk som vill komma tillbaka till oss bara för att rensa svamp. Det ni! Vi brukar sätta oss runt köksbordet. Alla får ett varsitt glas vin. Sedan rensar och pratar vi. Såfort vi har fått ihop tillräckligt mycket rensat brukar vi fixa till någon svamprätt som vi käkar tillsammans under en paus i rensandet. Riktigt trevligt.

Honestyisdead
2007-08-20 20:44
#18

Lite mindre än en medicin boll hittade jag Glad

preusvarg
2007-08-21 11:17
#19

om jag har tur så blir det en svampmacka i kväll *LLL*

Martin
2007-08-21 15:21
#20

Äter i princip bara champinjon, och det är då svamp jag handlat i affären Förvånad

Har många gånger funderat på att ge mig på att köpa kantareller, alla snackar så väl om dem. Men vad gör man med dem, smörsteker?

mvh Martin

Annons:
Anne
2007-08-21 15:25
#21

Marnyman - ja, antingen steker du dem tills de knastrar lite (i torr panna) och vänder ner lite smör. eller så hackar du dem fint när du stekt dem torra, blandar med hackad gul lök och drar ner i fet creme fraiche, jättegod röra till rostat bröd. Eller så gör du en risotto.

preusvarg
2007-08-21 17:40
#22

man kan steka upp kantareller i smör bre på ett tjockt lager på en formfranska på med ett par skivor god ost in i ugnen  tills osten fått färg. sen MUMS

preusvarg
2007-08-21 17:42
#23

Eller varför inte torka en del av skörden för att smula ned i soppor och såser under resten av året. förvara dina torkade svampar i en glasburk med tätslutande lock. jag har haft mina torkade trattkantareller i två år nu och dom är fortfarande lika goda att ha i såser.

Honestyisdead
2007-08-21 19:58
#24

Jag steker alltid svamp och lök tillsammans och kryddar med vitlökspulver, salt och vitpeppar Glad gotti

preusvarg
2007-08-22 10:00
#25

Det blev en kantarell macka i går kväll eller rättare sagt 3.

Smörstekt gul kantarell, hackade bitar av rimmat fläsk, ett par tärnade kokta potatisar, lite creme fraiche, rör ihop på ett formbröd, ett par skivor parmesanost, några rejäla skivor lagrad herrgårdsost in i ugnen 225 grader i 15 minuter krispig ost mycket smak och en kall öl till SÅ gott.

isnornin
2007-08-22 10:30
#26

Jag älskar svamp! Vi plockade så mycker förra året att det finns fortfarande kvar i skafferiet!

MVH Isnornin

eventkocken
2007-08-22 16:06
#27

#25 en fin skörd låter det som! Grattis och jag blev naturligtvis hur sugen på kantareller som helst!

#26 och var plockar ni svamp då? frågade han utan den minsta baktanke med färddatorn i "välj destination"-läget

Annons:
isnornin
2007-08-22 16:09
#28

#27 hahaGlad skogarna runt Mora brukar jag plocka.

MVH Isnornin

Olle_S
2007-08-23 01:33
#29

Svamp är nåt av det coolaste som finns. Det är mystiskt, magiskt och gott! Snyggare mat får man leta efter än vissa svampar.  

Fårticka tycker jag är underskattad. Den får väldigt bra konsistens när man steker den och kan dessutom bli en superbra vegetarisk köttfärs.

En annan favorit är blodriska. Vass och kryddig smak och härlig struktur.

En svamp som jag alltid föraktat innan är sandsopp. Den växer drösvis med i alla fall i Roslagen. Den har alltid varit rätt tråkig att laga. men nu har jag kommit på knepet; man ska torka den. Då får den strålande Karl johan-liknande karaktär.

En gång hittade jag faktiskt en tryffel i Sverige. Förrutom Gotlandstryffeln finns väl bara en ätlig tryffel i Sverige, den så kallade Stjärnhofstryffeln. Mycket rikigt hittade jag den också i närheten av sörmländska Stjärnhof. Helt sjukt. Det var en pytteliten knöl som doftade tungt och parfymerat. Sedan gjorde jag det förkastliga att glömma bort den på fönsterkarmen så att den blev dålig. Kommer aldrig att förlåta mig själv. Gråter

isnornin
2007-08-23 10:34
#30

#29 häftigt att hitta tryffel! Attans synd att den blev dålig!!

MVH Isnornin

flonso
2010-07-31 15:20
#31

Är det någon som vill följa med ut i skogarna runt Mora och leta svamp? :-)

[Tassy]
2010-07-31 17:41
#32

Ååh smask! Så gott Skrattande

Jag är uppvuxen i skogen och plockar allt jag kommer över, men tyvärr har dom avverkat massor av skog på mina favoritställen Gråter i år har det bara blivit kantareller.

pyromanen
2010-07-31 20:51
#33

Just nu är det tjockt med kantareller i skogen!  Stack ut näsan i skogen igår och kom hem med full korg fast jag inte var längre bort än cirka 200 meter från våran tomt.

Jag är svampplockningsmissbrukare och har över 100 paket i frysen från ifjol, så jag ska försöka låta bli gå amok nu Skäms.  försöker plocka hallon istället, de vet jag kommer gå åt.

Har även förätit mig på svamp, så jag tycker inte alls det är så gott som det var förr. men kantarellpaj med västerbottenost och färsk timljan, det är gott. Karl Johan är dock höjdaren enligt mig, den har jag inte förätit mig på lika mycket som kantareller. De har den goda vanan att inte komma många varje år utan det går några år mellan "kalle-åren" här.  Trattkantareller har jag slutat plocka och i alla fall torkar jag inga, för de går inte åt och det finns hur mycket som helst.

Karl Johan tycker jag blir bäst om man skär den tunnt och steker långsamt. I smör förstås.

Omelett med gräddstuvad svamp i är inte fel heller!

Bergspuman
2010-08-01 15:04
#34

Är även jag svampplockningsnörd. Det blev ca 130 liter trattkantareller förra året. En del av dem åt vi upp bums, jag hittade på ett recept med gräddstuvade trattisar som jag fyllde pannkakor med och ostgratinerade i ugnen. Andra torkade vi.

Nästa helg tänkte jag sticka ut och botanisera lite!

Det borde finnas något att plocka åtminstone på ett av mina ställen, där det är lite kärrigt i mitten av skogspartiet. Torra somrar växer svampen mitt i kärret nämligen Glad.

Annons:
MaMaMade
2010-08-01 18:51
#35

Har nyss kommit in från en 2-timmars promenix i skogen med Guben. Har gått igenom allt från hygge till, blandskog, gammal barrskog samt myr men hittade i stort sett ingen svamp, inte ens en giftig. Jo, några som jag tror är toppig spindelskivling samt några flugsvampar + en sorts skivling som har inte har någon som helst aning om vad det är.

Blåbären är små, torra o smaklösa. Hallonen finns men är uttorkade och/eller maskstugna men jag fick iaf ihop *2 dl* hjortron! Förvånad

Imorgon ska vi gå en sväng ner på sandheden o se om det kommit någon karl-johan.

#11 Min man går i skogen varje dag, promenader o snart är det jaktsäsong men se bär det kan man köpa på affärn o svamp är oätligt! Flört Synd att det är en bit från mig till dig, sisådär 75 mil tror jag. Annars hade jag tagit dig på orden! Kanske jag ser till att förlägga nästa sommars semester åt ditt håll den här tiden. Ska göra ett försök iaf, får se vad fam säger. Skrattande

Upp till toppen
Annons: