Annons:
Etikettmatprat
Läst 1084 ggr
TacoBelle
8/11/07, 1:12 AM

Byta mat med andra i världen!?

Idag kom jag på en rolig idé (vet dock inte om det kanske redan finns något sådant). Finns det och någon vet så tipsa mig gärna om var! Tänk om man hade ett forum, maillista eller något sådant där folk från hela världen samlades och ville "byta" matpaket.

Alltså jag menar, en slags matklubb där en skickar ett paket till någon och den skickar till nästa osv. Behöver inte vara något flott eller komplicerat. Någon rolig matsak, vara, krydda, produkt eller något som är speciellt i just det landet. Det finns ju massor med saker som klarar sig bra längre tider utan kylskåp osv.

Tänk att få ett litet överraskningspaket med någon rolig matsak från Mexico…eller Tasmanien eller Kreta eller Sydafrika osv. Skrattande Och då i sin tur skicka något svenskt till någon annan. Typ en burk surströmming, Kalles Kaviar, en potatisskalare osv.

Annons:
tantan
8/11/07, 2:57 AM
#1

eeeelakt att skicka surströmming till någon icke ont anande zambier, italienare eller annat :D

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

AndersE
8/11/07, 8:42 AM
#2

#0 Eller bara möjligheten att kunna skicka efter något. I San Francisko finns t.ex. ett företag som tillverkar världens godaste jordnötssås. Åååh, vad jag längtar efter den…

Anne
8/11/07, 12:25 PM
#3

Det finns faktiskt :) Ja, inte för alla, men jag som matbloggare är regelbundet med i paketutbyten :) Blogging By Mail kallar vi det. Nu senast fick jag ett paket från Brasilien, gången innan från Sydkorea. Det är verkligen jätteroligt :)

TacoBelle
8/11/07, 4:13 PM
#4

Inte för alla? Hur får man den äran att bli medlem då?

Anne
8/11/07, 5:07 PM
#5

Ja, man får helt enkelt vara matbloggare, så är det fritt fram :)

TacoBelle
8/11/07, 6:29 PM
#6

#5 Ehum jaha.

Annons:
Honestyisdead
8/13/07, 5:54 PM
#7

Anne vad spännande :) Vad fick du för ngt?

TacoBelle
8/15/07, 9:26 PM
#8

Men om man inte vill/har kunskap nog/har tid att blogga om mat? Då är det alltså kört?

Anne
8/15/07, 10:09 PM
#9

Tja, jag vet inte om något annat sånt "program" direkt. Tyvärr…

Hera - brasilianskt godis nu senast :)

irode
8/15/07, 11:40 PM
#10

Om det inte finns, må man väl kunne göra någonting själva.

En gång var jag medlem av en recept-kedje, var man skickade recept til andre och fick några retur.
Med packet skal det väl vara några regler om at man anmälar sig en liste och så er pliktig att skicka packet.
Anne: hur fungerar det på din blog?

Jag har kontakt till folk i Tjekien och Danmark som kanske vil vara med. Kanske kan jag etablera kontakter i et par andre ländar också.

Är her andra som vill vara med - och som kännar några folk i främmande länder?

:-) Inge

Honestyisdead
8/15/07, 11:51 PM
#11

Anne: Låter jätte kul :) Vad har du skickat?

MaMaMade
8/15/07, 11:54 PM
#12

Kunde ju vara kul! Vad kostar det att skicka ett paket utomlands nuförtiden? Ska man gå efter kg el kostnad för innehållet? Gjorde en babyshower på en lista o skulle skicka ett paket till USA…det slutade på nästan 700 kr o då var frakten det dyraste. Lite väl mkt för min skrala kassa.

jn84
8/16/07, 12:12 AM
#13

Vad roligt det låter! Jag skulle vilja vara med!

Tror inte frakten borde bli så fasligt dyr. Det borde gå att skicka som brev (eventuellt tillägg för skrymmande) och då kan man skicka upp till 1 kg för ca 170 kr. Klart, lite dyrt är det. Men jag skulle kunna betala det för den här roliga idéen!

Annons:
Honestyisdead
8/16/07, 3:14 AM
#14

Ja jag e med om det blir av. Känner dock ingen i andra länder :/

Anne
8/16/07, 9:20 AM
#15

Irode - som det funkar i Blogging By Mail så samlar en person in alla adresser, och man blir ansvarig för att skicka paket till någon. Man får tillbaka paket av någon annan, så det blir lite överraskningsmoment i det. Det som är klurigt är ju att det verkligen förutsätter att man litar på varandra, och jag tror att i stort sett varje omgång har det varit någon som INTE skickat sitt paket. Inte kul.

Vi har aldrig haft nån gräns på pris eller vikt, utan man skickar helt enkelt så mycket som man vill. Ibland blir det mer, ibland blir det mindre.

Hera, jag brukar skicka lite av varje.. det jag skickade sist skriver hon om här.

Och här kan ni läsa om alla paket i den här omgången.

TacoBelle
8/16/07, 5:38 PM
#16

Ååå vad kul! Jag vill så gärna vara med! Men jag kan inte blogga om mat. Ledsen

Upp till toppen
Annons: