Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 4274 ggr
AliceL
8/12/07, 9:05 PM

Kladdkaka!

Någon som har ett bra recept på det? :)

Mvh Alice

Annons:
paronskrutten
8/12/07, 10:03 PM
#1

Kladdkaka..Hmm.. inget recept, men jag har ett tips- krossa jordgubbskarameller över smeten i formen innan gräddning, supergott.

Helena

AnnaF
8/12/07, 10:07 PM
#2

Det här receptet har jag snott av Mat-Tina men det är super.

Smält i vattenbad:

250 g smör

250 g choklad

250 g florskr

 Blanda i 100 g vetemjöl och 4 hela ägg

Smörj en form och grädda i 180 grader i ca 20 min.

Engång bytte jag ut en del av smöret mot jordnötssmör och den mörka chokladen mot ljus, sen srödde jag salta jordnötter över. Det blev snuskigt, onyttigt gott.

Ett smidigare snabbare recept som också är jättegott kommer här.

3 ägg

4,5 dl skr

6 msk kakao

2,25 dl vetemjöl

150 g smält margarin

Blanda alla ingredienser, häll i en smord och mjölad form, grädda ca 25 min i 200 grader.

Är chokladfantast som du kanske förstår :-). Lycka till!

Givetvis ska det bara vara osötad vispad grädde till, kanske några bär eller nån frukt. Absolut inte glass eller sötad grädde. Men det är ju bara min åsikt.

lisopasi
8/12/07, 10:24 PM
#3

Enkel och jättegod

 100g smör eller margarin
3 dl socker
2 ägg
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1.5 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten av en springform och smörj kanten.

Smält smöret. Låt det svalna något.

Häll i övriga ingredienser och rör till en jämn smet.

Häll smeten i formen och grädda i 25 minuter.

Låt kakan svalna något och ta sedan bort kanten på formen.

AliceL
8/13/07, 10:47 PM
#4

Tusen tack :D

bubbelbubbel
8/14/07, 9:11 AM
#5

vet ni hur jobbigt det är att läsa denna tråden klockan sju på morgonen och bli sjukt sugen på kladdkaka ? :D
jag måste baka en i eftermiddag när jag vaknar…..

Annons:
Anne
8/14/07, 1:00 PM
#7

Den där som MaMaMade länkar till nederst, Aftonbladets kladdkaketävling, har en del höjdare! Jag har testat vinnarreceptet, jättegott. Men otroligt sött. :)

frukost
9/8/07, 2:31 PM
#8

Jag + Kladdkaka = SOCKERBOMB ^^

Anne-Lie
9/9/07, 2:19 AM
#9

Världens godaste… och enkel att göra. Kladd kaka med kokosglasyr

**kokoskaka

**Smet
4 ägg
6 dl strösocker
150 gram rumsvarmt smör
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl mjöl
Glasyr
200 gram kokosflingor
2 dl socker
1 dl sirap
1,5 dl vispgrädde
75 gram smör
Vispa samman ägg och socker. Vispa ner smör, siktat kakao, vaniljsocker och salt. Rör slutligen i mjölet. Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper, men inte ända ut till kanten. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter i 200 grader.
Blanda alla ingredienser till glasyren i en kastrull. Sjud i fem minuter. Ta ut kakan när tiden gått och bred glasyren på kakan. Grädda ytterligare i tio minuter. Ta ut kakan och skär den i fyrkanter

Nore
9/9/07, 10:12 AM
#10

   Hur skall man bära sig åt nu för att gå neri vikt när man läst detta, börjar i morron i stället. Skall det vara vispgrädde till ocksåGenerad?             MMMM vad gott

Martin
9/10/07, 3:28 AM
#11

Haha, vissa "val" blir lätt komiska när man börjar läsa ett recept.

Jag och två kollegor såg Sverige-Danmark i lördagskväll och en av kollegorna hade gjort kladdkaka (snuskigt god) åt oss alla, hon hade med vispgrädde till "killarna" och glass till sig själv.

Jag funderade på om jag skulle vara "nyttig" och välja glass jag också, men gillar ju grädde, så grädde blev det. Hennes kommentar när vi sade att det var jäkligt gott och säkert smalmat var "mycket margarin, mycket chocklad…".

Så börjar man läsa recept här:
250 g smör 250 g choklad 250 g florskr

Känns som att det kan kvitta om man väljer grädde eller glass, dagen är ju ändå "förstörd" (kaloriemässigt). Eller ja, plus minus noll i alla fall :o)

mvh Martin

MaMaMade
9/10/07, 6:10 PM
#12

Är inne i en gigantisk "jagvillbakasnuskigtonyttigt"-period just nu… Hade misstankar om att jag var gravid el i övergångsåldern pga vissa symptom, bl a viktuppgång. Så jag har inte brytt mig så mkt utan helt skamlöst tillfredställt vissa tårtlustar emellanåt.

Nu vet jag hamnat i den välsignade åldern då jag slipper värk, dåligt humör o pengautlägg på hutlöst dyra hygienprodukter så…det är bara att bita i det sura äpplet o börja *banta*!!! Svårt när man hänger här varje dag! :)

[Asta]
9/10/07, 6:44 PM
#13

Själv har jag inlett en period för att försöka gå ner i vikt lite. Och nu är jag plötsligt sugen på en massa onyttigheter som jag inte brukar vilja ha annars ens.

Kanske dags att starta lite trådar om lite magrare mat som ett komplement.

Annons:
MaMaMade
9/10/07, 6:54 PM
#14

Vet *prexis* hur det är. Blev ju bjuden till 2 bröllop i sommar o då inbjudan kom redan tidigt i vår var tanken att jag skulle hinna "trimma till " midjemåttet ngt…*ha*! Har aldrig varit så sugen på snask förr o "osugen" på mat…

Så fort jag tänker tanken "skärpa till mig" så blir jag som förbytt! Får sluta tänka helt enkelt! ;)

tullmejs
9/12/07, 8:43 PM
#15

Ännu en länk till Aftonbladet kommer här, "Kladdkakor från himlen" heter denna artikel som jag sparat bland mina favoriter. Har dock inte testat något av recepten ännu.

http://www.aftonbladet.se/matvin/article360114.ab

Ixatrixa
9/13/07, 10:11 AM
#16

Rosendahls franska kladdiga med blå vallmofrö simply the best;)

MaMaMade
11/3/07, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tror inte att jag lagt in den här bilden på en modifierad  "Kaffekaka" som originalreceptet kallas av min väninna.

En superbra kaka i sig. Lägger man till 100 g smält choklad blir den lite lyxigare o man kan välja om man vill ha den kladdig, fast el mittemellan.

Här m krusbär inlagda i vaniljsockerlag.

feiner
11/3/07, 3:01 PM
#18

En kladdkaka kan bli en after eight kaka, lägg på kakan när det är fem minuter kvar eller/ och blanda  smälta after eight i kaksmeten.

Eller gör den till en snickers kaka. bred kolasås över den. Låt det stelna. Smält choklad och blanda med jordnötter och häll över hela kakan.

Mums vad gott.Skrattande

Anne
11/9/07, 12:20 PM
#19

Aftonbladet har en tävling just nu där man ska skicka in sitt allra bästa kladdkakerecept!

http://www.aftonbladet.se/matvin/article1143272.ab

fido
11/10/07, 11:34 PM
#20

På fars dag ska jag bjuda på äkta kladdkaka, säkert en fettbomb. Jag gick in på tasteline och sökte på äkta kladdkaka och fick fram receptet

Annons:
Illan
11/11/07, 10:03 AM
#21

Death by chocolate från Två systrars söta är också väldans mumsig.

Snuttenuttan
11/12/07, 10:55 PM
#22

Kladdis i micro snabbt och bra :

100g smält margarin

2 ägg

2 di socker

1 dl mjöl

3/4 dl kakao

1 tsk vaniljsocker

blandas o vispas och hälles i smord form kör 4½ min full effekt i micron.

solskensbarn
11/13/07, 11:52 AM
#23

Det är supergott att blanda bailys eller nån god likör i kladdkaka!

Sovgott
11/13/07, 4:52 PM
#24

#7 Jag älskar den kladd-kakan som #6 länkade till (nedersta länken), men jag tycker oxå den var lite för söt. Så jag har minskat på sockret från 3 dl till 2 dl. Kan vara ett tips! Det går ju att göra om recepten lite som man själv tycker! Sen kan man ju servera nåt surt till… T ex så hade jag egenplockade vildhallon till kladdkakan sist jag gjorde den.

Snuttenuttan
11/13/07, 9:44 PM
#25

Hallon till choklad är en fin smakkomb…:-)

Liss
11/14/07, 12:24 AM
#26

Hade i whiskey en gång tror jag (är inte så bra på whiskeysorter, men tror de va de iaf)De var faktist skit gott!

Sen gjorde mammsen en väldigt speciel kladdkaka med marabou choklad i.. dock har vi tappat bort receptet. För när vi sökte efter de på internet och prövade receptet som kom upp.. ÅH! Gud vad äckligt söt! hehe.. den mammsen gjorde var lite knäckig på någe vis:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Cajza
11/15/07, 7:24 PM
#27

#22 Nu har jag testat att göra en kladdkaka i micron, den gick snabbt att göra och ser fin ut. Nu ska den kallna och sedan blir det en testbit. // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Annons:
Snuttenuttan
11/15/07, 8:07 PM
#28

Spännande att höra vad du tycker Cajza…när man har ett grundrecept kan man ju sen ta ut svängarna lite från det sen…

kryddburken
11/19/07, 2:59 PM
#29

Gjorde en kladdkake-variant med banan i idag, himla god, men ännu godare imorgon, å nästa dag, å nästa dag… *S*
http://kryddburken.wordpress.com/2007/11/19/banan-kladdkaka/

Liss
11/20/07, 12:49 AM
#30

De lät jätte gott kryddburken.. enkelt också:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Cajza
11/23/07, 1:35 PM
#31

#28 Kladdkakan var jättegod och snabbt gick det att göra. Den blev godare dag 2, så nästa gång jag gör, ska den vara till dagen efter. // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Upp till toppen
Annons: