Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 812 ggr
mlij
2007-08-13 19:18

Sverigeinspirerad wok?

Jag är vegetarian, och en av mina favoriträtter att bara slänga ihop när jag inte vet vad jag ska laga är: wok. Skrattande

Idag blev det en "sverigeinspirerad" wok, med champinjoner, kantareller, potatis, dill, lök och så kikärtor, röda linser, gröna örtor, minimajs och kidneybönor, allt sammans wokat i wokgryta med olivolja.

Kryddning och mängd efter smak och antal personer. Kan dock vara svårt att göra en enda liten portion, men det går alltid att värma igen. Glad

Exempel på andra ingredienser man kan ha i istället eller också är pasta, bambuskott, borlottibönor, färsk sallad (läggs i mot slutet), morötter och andra grönsaker, soja protein (kryddat) och mycket mera.

Någon annan som har bra tips till en god wok?

Annons:
[fuckingrockstar]
2007-08-13 19:30
#1

oj va gott det lät det måste jag testa nångång, har inga bra tips på wok som inte är vegetarisk men jag älskar kyckling wok hur gott som helst

mlij
2007-08-13 21:06
#2

det fantastiska med vegetarisk mat tycker jag, är att man kan ta vilket recept man vill (med kött/fågel/fisk osv) och i de flesta fall ersätta det med vegetariska ingredienser. Som t.ex. sojaprotein, tofu, böner, linser, grönsaker, aubergine, zucchini, tång, och så vidare Glad jag har flera kokböcker som är "vanliga" som jag får mycket inspiration av, dessutom är det roligare att själv komponera rätter av olika recept än att göra exakt som det står Flört

kräftor brukar dock vara lite svårt att ersätta, men i julas gjorde jag helt vegetarisk (vegan) "inlagd sill" som folk trodde var riktig sill. Allt går, bara man vill. (Gjorde en kryddblandning, la in auberginebitar skurna i sillstorlekar, hur gott som helst, har dock inte lyckats komma på en bra matjesillkryddblandning än.)

Upp till toppen
Annons: