Annons:
Etikettmatprat
Läst 1330 ggr
jn84
2007-07-14 01:29

Lasagne med fetaost?

Jag vill göra en vegetarisk lasagne, men har inte en blekaste om vad jag kan ha i? Vore gott med fetaost i tror jag, men vet inte hur jag ska göra?

Några tips?

Har aldrig gjort lasagne "på riktigt" förut så nogranna instruktioner är varmt välkomna!

Annons:
Pia
2007-07-14 10:48
#1

Jag brukar göra en med spenat, receptet säger ädelost men jag kör feta, blir ljuvligt god. Återkommer med receptGlad

Åsa S
2007-07-14 23:53
#2

När jag gör vegetarisk lasagne, gör jag ungefär som med vanlig lasagne jag gör en vanlig bechamelsås som jag har muskot och ost i, istället för köttfärs gör jag en kryddstark ratatouille (chili är gott att ha i) man kan krydda ganska mycket man varvar ju sedan med bechamelsåsen och plattorna. Det går även bra att strössla på lite fetaost mellan varven. Innan man stoppar in lasagnen kan man lägga dit tomatskivor överst och ha på ost (gillar man inte varm tomat kan man skippa det och bara strössla ost på.

tjiggit
2007-07-15 00:07
#3

#1, Hittat ditt feta-spenat-lasagne-recept än? Det lät väldigt gott!

worst
2007-07-15 18:01
#4

Jag brukar göra ostsåsedelen genom att blanda keso, riven västerbotten och hackade oliver. Riktigt gott!

Sedan vill jag tipsa dej om färska lasagneplattor, tänk vad mycket enklare allt blir! Bara att klippa till en lagom stor bit! Glad

Pia
2007-07-15 19:00
#5

Ur en alldeles fenomenal vegetarisk kokbok, från en av mina favoritcaféer Ulriksdals slottsträdgårdscafé, kommer här receptet på spenatlasagne (jag har dock ändrat en del i originalreceptet själv, dock ger jag för enkelhetens skull det som står i boken)

Bechamelsås: 3-4 matskedar smör, 5-6 matskedar vetemjöl, 8 deciliter mjölk, salt, peppar

Lasagne: 1 gul lök, 2 matskedar olivolja, 200 gram bladspenat, 60 gram ädelost - jag tar 100 gram fetaost istället -, koriander - timjan går minst lika bra -, mald muskot, salt, svartpeppar, ev lite matlagningsvin, 8 lasagneplattor, riven ost

Koka ihop bechamelsåsen, låt koka ca 3 minunter, salta och peppra.

Hacka lök och fräs den i oljan, blanda ner spenaten och salta. Rör ner bechamelsåsen i spenat/lökblandningen. Smula ner ädelosten - jag smular fetaosten mellan plattorna/såsen istället - krydda med koriander, riven muskot, peppar och salt. Kryddorna är jätteviktiga! Om du vill, lite matlagningsvin i röran.

Häll såsen i en gratängform, varva därefter lasagneplattor med sås. Överst sås och sedan riven ost efter behag. Grädda i 200 grader i cirka 25 minunter.

Ljuvlig gott!

jn84
2007-07-23 21:15
#6

Idag åt vi din lasagne Pia, KANONGOD! Glad

Annons:
Pia
2007-07-25 17:47
#7

Kul att det uppskattades!Glad

Upp till toppen
Annons: