Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1302 ggr
Honestyisdead
2007-08-17 15:18

Surströmming

Har du någonsin ätit surströmming?
Vad tyckte du?

Annons:
MaMaMade
2007-08-17 15:33
#1

Brukar säga att "den första fasta födan jag fick som bebbe var surströmming"! ;)

 *Äääääälskar* den! Mjukt tunnbröd, smör, nykokt potatis o en *massa* gul lök till…o så bordsdricka, den *enda* drycken som passar. :)

bubbelbubbel
2007-08-17 15:46
#2

jag har aldrig ätit, och jag är väldigt osäker på om jag någonsin kommer äta. är fruktansvärt skeptisk till detdär..
inte bara lukten, utan fisken också, sill/strömming, ligger inte bra i min mun alls…

chinerunner
2007-08-17 15:48
#3

Det är den godaste maträtt jag vet.

Viktigast är en rejäl sälta.

Det ska nypa i tungans sidor som en tång.

Oskars brukar vara bäst.

Tillbehören skall vara kokt potatis , gärna rund, mandelfundamentalisterna till trots.

Hårt tunnbröd tex Gene där man tagit av plasten nån dag innan.

Skall vara hårt så det dammar.

Rå gul lök.

Lite svartpeppar fråm kvarn som ger bredd åt den vassa smaken.

Smöra tunnbrödet tunnr  (det rinner efter armarna).

Skiva på potatis.

Sprid ut 2-3 rensade strömmingar.

Sprinkla på lök och peppar.

Bästa drycken till detta är mjölk.

Annars kan halsbrännan bli kraftig.

Så gör jag Skrattande

Honestyisdead
2007-08-17 16:04
#4

Jag har aldrig smakat, och vet inte om jag är så intresserad av att göra det heller :) Eller jo, om någon bjuder så kan jag tänka mig smaka. Köper dock inte hem det själv.

MaMaMade
2007-08-17 16:17
#5

Du är välkommen nästa vecka! :)

TacoBelle
2007-08-17 18:41
#6

Jag har aldrig smakat, vet inte ens hur det luktar.

Annons:
Honestyisdead
2007-08-17 20:31
#7

MaMaMade Var bor du då? :P

MaMaMade
2007-08-17 20:43
#8

Norr om Umeå. :)

Honestyisdead
2007-08-17 20:45
#9

Mja, kanske lite långt :P Bor ju i Helsingborg hehe

MaMaMade
2007-08-17 21:14
#10

Äsch då, släng dig på cykeln vettja! Det är nyttig med motion…har jag hört! ;)

Vi kan säga som så, att du är välkommen när du har vägarna förbi. :)

Tatsu
2007-08-17 22:25
#11

Här omkring tycker de flest att jag är knäpp som inte tycker om surströmming. Konstig konsistens och smakar inget gott och lukten. Rutten fisk det ska man väl inte äta, eller???

Jag kan vara med och äta mina egna klämmor på en surströmmingsskiva, tunnbröd+färskpärer +inlagdsill (eller matjesill)mm.

Det är inte dumt det heller

eventkocken
2007-08-17 22:38
#12

Till och med barnen gillade det…

bubbelbubbel
2007-08-18 02:31
#13

men tatsu, den är ju inte rutten, den är jäst ;)
(det var en himla diskussion om det på radion inatt :P)

Annons:
isnornin
2007-08-18 11:52
#14

Jag har inte smakat, men kan tänka mig att prova, en strut med tunnbröd, potatis, lök o vad det nu mer är.

Vi invandrarna i min klass i 7:an fick en lektion av våran jumpalärare, om svensk mat (vi var på läger, vi 4 fick gå ut med honum, resten av klassen var inne och spelade gitarr och myste), han skulle göra en klämma.. vi viste inte vad det var frågan om, han tog fram burken och det sprutade spad över allt inklusive oss. Jag har sällan varit så arg, och han skrattade högt och tydligt. När vi kom in i stugan skrek resten av klassen, vi stank surströmming! Gymnastik var inte min favorit lektion på högstadiet av någon underlig anledning.

MVH Isnornin

MaMaMade
2007-08-18 12:00
#15

Himmel vilken oproffsig lärare…han skulle ha haft på skallen!

Får jag fråga varifrån du kommer? Jag är sjukligt nyfiken…vill veta *allt* om alla…men är ingen skvallerkärring. Bara rejält intresserad av mina medmänniskor…har historier för flera böcker om…kanske ngt att tänka på inför pensionen. :)

isnornin
2007-08-18 12:22
#16

Jag kommer ifrån Island

MVH Isnornin

[Asta]
2007-08-18 13:15
#17

Jag har ätit det ett par gånger och skulle äta det igen. Men gott tycker jag inte det är. Men när man gömmer det i potatis och lök och gräddfil eller vad det nu var så märks den inte så mycket. Jag har svårt för den jästa smaken. Men inte värre än att det går att äta.

Lukten däremot är inte trevlig. Fast hundar brukar älska doften. Första gången vi hade surströmming blev vår dåvarande hund helt galen. Vi trodde han ville äta den, men han ville rulla sig i den. Jaktinstinkt. Dölja sin egen lukt för att komma nära bytet. Likadant var det med vår nästa hund.

siddelina
2007-08-18 20:30
#18

Jag tycker mycket om surströmming. Faktum är att vi har ett surströmmingssällskap i släkten som träffas i augusti och äter ihop. Det är årets höjdpunkt. Till de som är nybörjare och vågar smaka, får ett provsmakardiplom för att "de så modigt övervann sin rädsla och vågade smaka" Räcka ut tungan. Det brukar uppskattas!

Pudding
2007-08-19 17:54
#19

Jag ÄLSKAR surströmming. Det är absolut bland det godaste som finns. Min man (kommer från Pristhina, Kosovas huvudstad) åt faktiskt en klämma mer än mig första gången han åt surströmming.

clivia
2007-08-20 11:09
#20

Jag älskar surströmming! Det är en sån där grej jag kan bli riktigt sugen på. Jag brukar äta med äldre släktingar från Hälsingland, de vet hur det ska vara!

Tunnbröd, smör, mandelpotatis, lök, gräddfil och ibland lite mesost. Lingondricka till, ty släktingarna är absolutister. Och så brukar vi få lingon, mjölk och knäckebröd till efterrätt.

Hoppas jag blir bjuden i år också!

Annons:
preusvarg
2007-08-20 11:27
#21

Provat men nä inte för mig trotts mandelpotatis och lök tunnbröd. smakade som det luktade tyckte jag. blää. men ag har i alla fall provat *L*

chinerunner
2007-08-20 23:37
#22

Vi hade byafest och var 25 pers runt sursrömmingsbordet i lördags.

Det var väldigt gott.

CBA
2007-08-21 01:27
#23

Ååååhhh surströmming…så himla gott!

Jag kan få riktigt sug efter surströmming när det börjar närma sig den tiden på året.

Vi äter den i klämma med rå eller lätt stekt lök, mandelpotatis, gräddfil och sen några fina bitar fisk på *mums*

Äter man tomat efteråt så ska det förhindra den värsta gasbildningen man kan råka ut för efteråt ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Upp till toppen
Annons: