Annons:
Etikettmatprat
Läst 3733 ggr
MaMaMade
9/8/07, 10:14 AM

Förkylningsmat medicin?

Hej! Ont i halsen o kroppen värker…huvudet med…Ledsen

Dricker varm svartvinbärssaft m honung…sliskigt men känns gott i halsen.

Vad kan jag stoppa i mig mer? Te på timjan förstås…grannen rör ut ingefära i vatten o dricker men vad är det bra mot? Ont i halsen el slemlösande? Kan man värma ingefära i mjölk el skär den sig då? Färsk el torkad? Fler förslag mottages m tacksamhet, halsen skär ihop på nolltid m 2 bråkande surr-fior i huset.

Orkar inte fixa en kycklingsoppa…gnager på av gårdagens middag; fläsklägg…kokade 3 stora så vi har middag i 2 dagar till, tack o lov. Det känns inte frestande att stå vi spisen just nu, tål inga som helst lukter….*staaackars* lilla mig!

Annons:
Anne
9/8/07, 11:25 AM
#1

Åh, krya på dig din stackare!

Mjölk ska du inte dricka alls, det producerar mer slem. Te med honung är lent mot halsen. Ingefära hjälper mot ont i halsen - lite. Kan klara upp lite också, eftersom det är starkt. En ordentlig buljong med chili och ingefära kan vara skönt för att rensa luftvägarna lite. Men då får du nog engagera nån annan i familjen till att laga, så du kan ligga och ta det lugnt.

MaMaMade
9/8/07, 12:01 PM
#2

Tack Anne! Det är pest att vara sjuk! Nu borde jag vara van då jag alltid har dragit på mig allt som går att få…men…

Är inte tjock i bröstet så därför tänkte jag att det kunde vara trevligt att bryta av m lite varm mjölk. Blir så sträv i halsen av te o varm saft. Buljong har vi inte hemma tyvärr…får skicka sonen till grannars att låna när (om!) han stiger upp! ;)

Guben är ute i älgskogen, typiskt att bli sjuk lagom till älgjakten, så det blir jag som får fixa min egen medicin. Skönt att middagen är färdig o tills dess har Guben kommit hem också.

Nu tänker jag äta lite chips, jag är ju sjuk…o så river det så skönt i halsen. Till det lite "giftig" vitlöks-creme fraiche, alltid dödar den ngn bacillusk! :)

chinerunner
9/8/07, 12:24 PM
#3

Ingefära används mot illamående. Förr var det sjösjukemedicin.

Paracetamol i någon form brukar ju lindra.

Finns i: Alvedon, Panodil, Curadon mm

Om du nu inte är helt mot piller.

Krya på sig nu frun.

/Patrik

LinneaK
9/8/07, 12:48 PM
#4

Ingen vitlök i dieten? Det äter jag alltid i mängder när jag är förkyld och jag tycker att det hjälper. Och vad du än dricker, tänk på att dricka mycket!

MaMaMade
9/8/07, 12:56 PM
#5

Tar bara piller till sänggåendet så att man har en chans till lite sömn…annars försöker jag ligga lågt. Har ju värk annars också, speciellt den kalla årstiden så jag försöker att inte ta i onödan. Rejält men inte så ofta s a s.

Linnea; jag *lever* på vitlök…den högst skattade kryddan i detta hus. Går inte en dag utan att vitlök intages i ngn form. :)

Tack! Skönt när folk skickar en tanke! Glad

Trilla
9/8/07, 1:22 PM
#6

Nåt som alltid funkar är olivolja citron och salt blanda i ett glas och "ät" med en liten sked alltså det ska ta lång tid för dej att äta upp det. Inte särskillt gott men effektivt. lycka till

//Håkan

Annons:
MaMaMade
9/8/07, 2:45 PM
#7

#6

*Uäck*! Kanske om jag blir desperat…har inte nått det stadiet…än. ;)

irode
9/8/07, 11:17 PM
#8

C-vitamin brukar vara gott mot förkylning. Citronsaft och honung i kokande vatten är gott.

Krya på dig. Hoppas det går över snabbt!!!

:-) Inge

Sehvrin
9/8/07, 11:28 PM
#9

Iofs tips för småbarn, men jag tror nog att de går att aplicera på vuxna också: [länk]

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

clivia
9/9/07, 12:05 AM
#10

gurgla dig med saltvatten om du har ont i halsen. Eller sprit. Det hjälper!
Min standardkur mot förkylning är stora glas hett vatten med honung, en klyfta ekologisk eller väl skrubbad citron med skal och allt, och en bit skalad och skivad färsk ingefära. Man behöver inte byta ut citronen och ingefäran varje gång, fyll bara på med mer vatten och honung efter smak. Men egentligen ska man inte hetta upp honungen när man vill åt den läkande effekten har jag läst någonstans - komplettera med mumsiga honungssmörgåsar!

När jag är förkyld vill jag ha stark, varm och aromatisk mat, och gärna då kyckling. Indiskt är toppen! Om du inte orkar stå i köket så länge så köp en sån där fuskburk med sås - korma eller tikka eller vad det nu heter.

Krya på dig!

MaMaMade
9/9/07, 10:40 AM
#11

#9

Himmel o pannkaka, vilken bra länk! Tackar! Det mesta kände jag till men några nya guldkorn fann jag. Visst t ex inte att citronsaft är avsvällande på slemhinnor. Tror att jag har en citron hemma…kanske lime fungerar också!? :)

#10

Ska dricka det idag, när jag tömt tekannan. Jag tror att mittemellan ljummet o varmt vatten går bra ang honungen. Det går ju ändå inte att dricka skållhett o för varmt är inte bra för slemhinnorna ändå. :)

Martin
9/10/07, 3:35 AM
#12

Glöm framför allt inte att för att bli frisk finns det två nyckelpunkter. Vila och Vätska.

När man är sjuk (om man har feber osv) förlorar man rätt mycket vätska. Te är gott för halsen, men vätskedrivande vilket innebär att man hamnar i en ond spiral. Drick gärna te - men se till att fylla depåerna rejält med vatten också (och varför inte med lite citron/lime i så att du får i dig c-vitaminerna) :o)

Med vila menas inte en kvart på soffan. Med vila menas sömn, och att inte syssla med fysiska aktiviteter mer än nödvändigt.

Mitt ex hade väldigt roligt åt mig när jag var sjuk/förkyld, för jag stämde så bra in på hennes bild av "den klena mannen som 'dör' av förkylningar", eftersom att jag sov så mycket jag kunde, och verkligen inte lyfte ett finger mer än nödvändigt.

Jag var inte mindre sjuk än henne, men jag var i princip alltid sjuk en kortare period. Oftast från att jag blev kass så var jag frisk inom 48 timmar. Men då hade jag kanske sovit/vilat 30 av dem :o)

Och, skall väl tilläggas, att det inte handlar om sjuk som lite täppt i näsan, utan när det bar iväg med feber osv.

KRYA PÅ DIG!

mvh /Martin

mvh Martin

Sehvrin
9/10/07, 3:11 PM
#13

#12 fast att te är vätskedrivande tror jag de nyligen kom fram till inte stämde? Goda råd du gav, dock Glad

Orkade inte leta så mycket, men jag kom bla till den här sidan (hade gärna velat hitta en bättre sida, så se gärna på den med kritiska ögon….)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Martin
9/10/07, 3:22 PM
#14

#13 Där ser man, det hade jag helt missat. Men då så, då lägger vi till att dricka te. Gärna med honung och lite citron.

mvh Martin

MaMaMade
9/10/07, 6:29 PM
#15

Har alltid ansett att sömn o vätska är den bästa medicinen. Tyvärr har man ju inte alltid möjlighet att sova när man bäst skulle behöva det…i helgen har jag varit ensam m flickorna då Guben jagat älg o sonen jagat tjejer… ;) Tack o lov fick jag aldrig feber, bara vad jag kallar "en lätt temperaturförhöjning pga infektion i kroppen". Syrran däremot kallar allt från 37,1 till 41 grader för feber. :)

Det jag tycker är jobbigt är när jag får ont i halsen, kan bara inte m det! Det sätter sig väldigt lätt i bröstet också så jag börjar hosta o då ryker stämbanden på en ggn…*jisses* så ont det kan bli! Tätt i näsan o ont i bihålorna går att överleva, men får man rejält ont i halsen går det ju varken att äta el dricka!

Tack för alla goda råd hörni! Hoppas att alla som blir förkylda (för det blir man ju förr el senare, tyvärr) kommer på att kolla upp dem nu! Allt hänger ju ihop; mat, hälsa o skönhet…så varför inte medicinprat på ett matforum? :)

Upp till toppen
Annons: