Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 7695 ggr
preusvarg
7/19/07, 1:59 PM

rökgenerator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har skapat. Nåväl kanske inte den vackraste av skapelser men resultatet är ju inte riktigt hur det ser ut ut vad man får ut av det.*L* en i mna ögon riktig grill./rök/brbeqe. kanonfint resultat man kan grilla eller röka eller steka i den.

Annons:
preusvarg
7/19/07, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Oj blev fel nu då sa vi se om datorn väljer rätt bild

MaMaMade
7/19/07, 10:22 PM
#2

Den ser väldigt intressant ut! Den skulle jag vilja prova!

preusvarg
7/20/07, 1:17 AM
#3

funkade helbra på första försöket. kostade mig 100kr och tre eftermiddagar och en del svordommar. kanske inte världens vackraste men fungerar i alla fall.. sparade ju 1700kr på att inte köpa Julas lokomotivgrill. fast jag var där å tjuvkikade på den. *L* jag teströkte en bit sidfläsk i den. det tog ungefär 1 timme med enris och björkved. sen fick köttet ligga kvar på eftervärme en stund. jag kan ju tala om att det var en liten bit ca 350g men helt ok resultat. så här efteråt så tror jag att det är bättre att ta längre tid på sig och sänka vären. dvs minder björk och mera en ris.

nästa steg blir att göra egen korv. siktar på att göra korv på älgkött och gris .. ska bli spännande*L*

MaMaMade
7/20/07, 10:52 AM
#4

Åh, har alltid velat prova på att göra korv men är helt enkelt för feg! Kanske man skulle försöka få ihop en kvällskurs i korvmakning? :)

Eldar du i den lilla kammaren? Blir det kallrökt då? Är inte så hemma på det där m rökning. Vi röker fisk  o en del kött i låda men då blir det ju varmrökt, samt slänga ner lite enris i klotgrillen för att få en lite lätt röktouch på maten.

Pernilla
7/20/07, 11:13 PM
#5

Vad imponerad jag blir! Dela gärna med dig av korvmakandet! Är också nyfiken på om det är något speciellt ni brukar äta till ert rökta.

preusvarg
7/24/07, 12:06 AM
#6

då ska vi se. jo man eldar i den lilla lådan. och om man vill ha det kallrökt då får man elda snålt och vill man ha det varmrökt då får man elda mera *L*

jag är fortfarnade inne på exprimentstadiet med grillen7röken/rökgeneratorn. *S* jag provade faktiskt att i dag rökgrilla lite revben i den mer riktigt gott resultat tillockmed så bra resultat att min fru ville ha med sig i matlåda i morgon. då är det godkänt *L*

jag tog två bitar revben "räkna med att det krymper regält" 2 bitar på ca 400gr. och så gjorde jag håligheter från sidan och specade med krossade vitlöksklyftor och katrinplommon. sedan vispade jag en grillolja på soja chilli citronpeppar vitlök svartpeppar salt en liten gnutta rött vin och olivolja

detta penslade jag ett tunt lager på bitarna sedan kryddade jag ordentligt med salt och peppar. jag tände i grillen med björkved och väntade tills jag fick upp tempen till ca 120-140 grader.

in med köttet på med locket och in med en liten kvst enris med mycket enbär på. sedan fick det stå och ryka(som tur var blåste det inte på granen i dag) en timme ungefär. jag gick sedan ut och vände på bitarna och glaserade dom ordentligt. jag laddade med lite grillkol och en liten en kvist till. yttreligare en timme så och sedan så satt jag vid grillen och glasserade ordentligt sista kvarten så det tog mig ca 2 timmar och 15 min att få det genomstekt.

Annons:
preusvarg
7/24/07, 12:11 AM
#7

Angående korven! Jo då men visst ska jag återkomma med resultatet. jag har i mitt huvud att det ska bli något som lutar åt det här hållet.

huvudingrediensen blir älg kött då det är magert tänker jag blanda det med fläsk ett fett fläsk sedan blir det nog några olika blandningar med kryddor från trädgården men en hel del lök kommer det att bli. några kommer nog att få någon form av chilli peppar också. ursäkta mitt dåliga stavande men jag har lite svårt för det i mellanåt. *L*

MaMaMade
7/24/07, 10:52 AM
#8

Tack vargen! Blir inspirerad att tvinga maken göra ett provbygge. ;) Korvblandningen låter prima…vi får mkt älgkött varje år o jag är så less på det. Passar bra att göra korv av. Får väl ta mig i kragen till hösten. Bra att ha ngt att göra när höstdeppen sätter in. Tänker du röka korven? Det är mest efterbehandlingen som sätter myror i huvudet på mig…rökt är gott men hur gör man annars? Bara fryser in o tar fram o kokar el…torkar…?

preusvarg
7/24/07, 11:31 AM
#9

jag tror att kah kommer att göra lite olika expriment med min korv jag kommer att både varm och kallröka en del av den andra delar kommer jag att frysa in och ta fram för att steka. jag kommer att göra min korv väldigt grovmalen så den blir köttig. ska man koka den så tror jag att man bör ha den lite mera finmalen. som sagt jag är nybörjare på korv fronten så det första blir att föröka hitta någon som säljer korvskinn, men det borde ju finns på slakthusområdet om inte annat. jag ska återkomma i ärendet när jag hittat skinn och andra saker man kan tänkas behöva. *L*

MaMaMade
7/24/07, 3:30 PM
#10

Du kan beställa i din matbutik så tar de hem. Har sett dem här hemma till jul…Konsum o ICA.

preusvarg
7/25/07, 4:33 PM
#11

japp ska kolla med min lokala handlare.tack för tippset

preusvarg
8/3/07, 2:27 PM
#12

provade i dag att röka en benfri kotlettrad men AL trä.. oj oj oj. nu blir det stopp på påläggsköpandet hädanefter så kommer jag att göra mitt rökta pålägg hemma. kanonfint att skära extre tunna skivor i skärmaskinen *LLLL*

MaMaMade
8/4/07, 6:53 PM
#13

Brukar lättröka kycklingfiléer (el ännu hellre lårfiléer) i klotgrillen, jäskus så gott det blir!

I ABU:n blir allt så häftigt rökt…måste tvinga maken till ett hemmabygge… ;)

Du måste återkomma m utlåtanden (*o recept*) när korvarna är avsmakade…*tack*! :)

Annons:
preusvarg
8/4/07, 8:02 PM
#14

japp ska återkomma om korven en nu blir det gotland en vecka sen ska jag se om det inte ska bli lite korvmakande *L*

preusvarg
8/14/07, 12:13 PM
#15

nån korv har jag ännu inte hunnit med men jag har gjort kassler. med riktigt gott resultat. lite svårt med att ta till storleken ordentligt på det som skall rökas bara. men helt suveränt resultat. enris rökt kassler i tunna skivor på en hårdbröds macka

Tom-B
11/25/09, 2:16 PM
#16

På flugfiske har vi också ett inlägg om hemmagjorda rökugnar. Här är länken …Rökugnen.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Upp till toppen
Annons: