Annons:
Etikettmatprat
Läst 8781 ggr
mlij
2007-08-21 16:26

Vegetarisk "kräftskiva" - hur?

Jag vet att innebörden av kräftskiva är att man äter just kräftor, men experimentel vegetarian som jag är vill jag försöka bjuda vänner och släkt på något alternativ till kräftskiva, som endå liknar kräftskivan lite grann. Gjorde samma sak med julbordet och det vore kul att testa detta också.

Nu har jag inte så stor koll på vad man brukar ha till en vanlig kräfskiva förutom kräftor. Så det behöver jag lite tips om.

Jag hade tänkt ha till tångkaviar (helt "vegansk" så kallad kaviar), vitlöks och örtbaguetter. Sen har jag inte kommit längre. Passar ostbricka? Vill ha lite tips på olika vegetariska saker som man kan ha istället för kräftorna samt vad man kan ha till. Det kan få innehålla mjölkprodukter men inte ägg. Men om ni bara har ägg tips. så skriv det ändå för jag har mina metoder att komma runt behovet av ägg i mat Glad

Tacksam för alla tips!

Tack på förhand!

Annons:
Anne
2007-08-21 16:32
#1

Eh.. jaa. Klurigt det där du. Västerbottenspaj hade vi på vår kräftskiva - med ägg. Annars - ja, det är ju mest kräftor. Och sprit.

eventkocken
2007-08-21 17:29
#2

Västerbottenpaj går att göra utan ägg också.

Riv osten, lägg i en tjockbottnad kastrull, tillsätt en skvätt grädde och någon centiliter passande sprit, smält osten långsamt under omrörning och "gjut" den i förgräddade pajskal. Låt kallna helt. (ja den blir kall alltså men den är fruktansvärt god till kräftor…)

Påminner mig om när jag fick en beställning på "en räksallad utan räkor…" =) Kräftkalas för mig är precis som Anne skriver; kräftor och sprit. Det är klart att Västerbottenost i någon form och en kall (riktigt kall till kräftorna, tack) Guinness är aldrig fel.

…och snälla, kan du inte utveckla termen "experimentel vegetarian"!Glad

preusvarg
2007-08-21 17:32
#3

kan man baka något brödliknande med mycke dill i? helt novis på området men man vill ju försöka *L* kanske bönor som mals med dill och lite öl spad för att få fram kräftsmak?? skriv och tala om hur det går *L*

eventkocken
2007-08-21 17:58
#4

Bra idé preusvarg! Ett bröd med öl och kräftspad som degvätska och mortlade dillfrön! Kan bli hur gott som helst…=)

mlij
2007-08-21 18:59
#5

Experimentell.. hmm… Ja, jag försöker alltid komma på nya grejer och nya lösningar på "matproblem" till exempel så ser jag inga problem med en receptbok för "allätare" eftersom att jag då bara försöker komma på att göra något minst lika gott Glad fast utan köttet. Extra kul är det när de som inte vegetarianer tycker att det är ännu godare än "original" kötträtten. Flört

Spad från kräftor använder jag inte, för jag är en sån jobbig Flört vegetarian som inte vill ha någon form av kött i maten, spad och buljong inräknat.

men någon form av paj då, kräftor är rätt salt va? så dill och salt i pajen, vet att salt inte är bra, men man har bara "kräftskiva" en gång om året.  Och ostbricka med tångkaviar till. Vitlöksbröd. öl och snaps Glad och så nånting med bönor, hmm, hummus kanske skulle passa annars?

Jag låter er veta hur det går, men den så kallade kräftskivan är inte planerad förrän om två veckor, men ville vara ute i god tid så jag vet vad jag ska laga då det inte blir de traditinella kräftorna som kräfskiva annars innebär.

Tack så mycket för svaren! Glad

MaMaMade
2007-08-21 21:30
#6

Hur smakar tångkaviar? Är den också som små "saltbomber" på tungan?

Jag brukar göra en kall laxpaj till nyår o midsommar.

Mixa kavring m lite smält smör o tryck ner i en pajform.

Blanda kesella o creme fraiche, dill, lite salt o citronpeppar, ett par ark gelantin agaragar i ditt fall då o rom = tångkaviar. Ta ganska mycket kaviar för att "fylla ut" delen som skulle innehållit rökt lax o var frikostig m dillen. Smaka av.

Har förlagt orginalreceptet o höftar när jag gör den men det går bra att prova sig fram.

Annons:
TacoBelle
2007-08-21 21:33
#7

Kräftätande är ju väldigt pilligt så det skulle ju vara kul om det var någon pillig maträtt du gjorde. Kanske kronärtskockor. Det är gott. Sen kan man ju lägga in auberginbitar i sillinläggningar som man äter istället för sill. Kanske någon inläggning med dill och löksmak skulle passa bra.

Ostbricka är givet!

mlij
2007-08-21 22:50
#8

jag tänkte att för den röda färgens skull skulle man kunna ha gratinerade tomater. Någon som högljut protesterar? Glad  Tänkte att lite färg på det hela måste jag ha, för riktiga kräftskivor är ju rättså färgfyllda, mycket tack vare kräftorna.

Jag gjorde "löksill" i julas på aubergine som blev väldigt god, sillälskarna trodde mig inte när jag sa att det inte var fisk i närheten av den. Flört  

#7 Pilligt kan vara svårt att göra. Några förslag? Glad

#6 Tångkaviar är rätt så salt ja, nu har jag inte ätit riktig sån kaviar på länge, men jag tycker att det smakar nästan som riktig kaviar, saltare möjligtvis, men jag kommer inte ihåg. Gott är det i alla fall Glad

LinneaK
2007-08-21 22:59
#9

Jag brukar ha med mig kronärtskockor på kräfskivor, just för att som nr 7 säger så har det samma "pillighetsgrad" som kräftor.

Dessutom går det bra ihop med citron och aioli och sånt.

preusvarg
2007-08-22 10:07
#10

angående tomater så gjorde jag en vego variant för nån vecka sedan.

tog konärtskoksbottnarkonserverade, finhackade dom men en liten charlottenlök ett par soltorkade tomater. den torkade varianten.

blandade i lite creme fraiceh franska örter. jag skar locket på tomaten i zigzag snitt. gröpte ur fyllde på med "gojjan" på men en rejäl skiva parmesan ost. i ett foliepaket å på grillen /ugnen. tills osten smällt å blivit krispig. gott

clivia
2007-08-22 10:22
#11

jaaa, kronärtskockor är väl en jättebra grej att bjuda på! Eller släpärtor. Vad som helst som man kan sitta och pilla med!

Kanske en dillkräm till skockorna?

isnornin
2007-08-22 10:28
#12

Tångkaviar är godare än den vanliga kaviarn tycker jag! Ostbricka är alltid en höjdare!

Bra idé med bönor o sånt.. Linsbiffar på rostad macka med salsa!

rostade snittar med olivröra, Tapenade classica heter den, det är ioförsig sardeller i den, men det är smaskensGlad

Jag är lite nyfiken på hur julbordet var?!

MVH Isnornin

HannaAkutgruppen
2007-08-23 13:04
#13

man kanske kan marinera tofu i något dilligt Glad

jag köpte ekologisk kalamata tapenad utan sardeller  nyss, det var jättegott.

Annons:
mlij
2007-08-26 18:02
#14

Tror ni inbitna köttätare kan gilla tofu då? Jag tycker det är jättegott iaf, men min sambo tyckte inte det. Men han behöver inte äta allt förstås Flört  Tyvärr går inte alltid tofu att hitta där jag bor. Glad  Om jag köper det nu, håller det då i nästan 2 veckor?

Gjorde precis cocktailtomater med basilika, örtsalt och fetaost på med tandpetare genom, ville bara testa ifall det gick. Men det skulle man ju kunna ha på bricka och bjuda på när de kommer kanske? En bricka med sånt och en med små brödbitar med något på?

preusvarg
2007-08-27 13:13
#15

Mmm små tomater är så goda.

[Asta]
2007-08-27 18:18
#16

Får baka ett bröd i form av en kräfta. Har sett det i olika recept och även Jan Hedhs brödbok. Det är ganska dekorativt faktiskt. Bara för att liksom skoja med idén kräft skiva.

Här finns ett exempel, finns säkert massor.

Mmia
2007-12-31 00:58
#17

#8 Har du recept på din vegetariska löksill ??

hejanna
2009-02-09 19:52
#18

det är ju tokigt synd att det inte är säsong för kastanjer i augusti. de går ju lätt under facket "mat man pillar av skalet på"

TinaNordberg
2009-02-11 16:27
#19

Lite sent men har inte sett detta färrän nu.

Kräftkantareller

 Man kokar in kantareller precis som man kokar kräftor ,salt och mycket krondill.

Förvaras i sitt spad minst ett par veckor.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: