Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 4201 ggr
jn84
2007-08-13 18:39

Fika till sista arbetsdagen?

På fredag jobbar jag min sista dag på sommarjobbet och traditionen säger att man ska bjuda på något då. Men jag vette tusan vad det ska bli i år?

Tidigare år har jag haft rabarberpaj, kladdkaka och cheesecake. Skulle mycket väl kunna tänka mig att göra nåt "ordentligt" och tidskrävande, det är roligt när folk tycker man har gjort bra ifrån sig =)

Har rätt kass ekonomi så här innan den 25:e bara…

Annons:
[fuckingrockstar]
2007-08-13 18:45
#1

jag bara älskar chokladrutor och det uppskattas alltid i släkten iallafall men jag vet faktiskt inte vad man kan göra är riktigt dålig på att baka faktisktGenerad

jn84
2007-08-13 19:08
#2

Chokladrutor är verkligen gott! =)

Men lite tråkigt ;)

AndersE
2007-08-13 19:24
#3

Det finns många bra recept på morotskaka.

Jag har ett "hemligt" recept men det här verkar vara något liknande…

[fuckingrockstar]
2007-08-13 19:28
#4

jag vet det är faktiskt tråkigt men hur gott som helst.. oh morotskaka låter gott :)                                                          har inte ätit så många men den jag åt var god iallafall :)

[Asta]
2007-08-13 21:51
#5

När jag slutade sist bjöd jag på en riktig lyxig chokladtårta. Lite vispad grädde plus frukt till - god. Bilden ser inte så bra ut - men tårtan är fantastisk.

En arbetad kaka är choklad-kolatårta. Den är oerhört lyxig i smaken. Också lite grädde och frukt till.

jn84
2007-08-13 22:30
#6

Åh, dom där verkar väääldigt goda! Mycket troligt att det blir chokladtårta. Men om man gör den i förväg, gör man den helt klar då? Och hur förvaras den bäst?

Skulle man kunna göra en delning i mitten och ha i nån vit kräm så den blir lite avdelad? Såg väldigt tjock ut…

Annons:
[Asta]
2007-08-13 23:17
#7

Man kan göra den helt klar ett par-tre dagar innan. Man kan också spara glasyren till dagen innan om man vill. Och förvara den i kylskåpet. Ta ut den på morgonen om du skall servera den på eftermiddagen. Vare sig med eller utan chokladglasyr så är de inte kladdiga utanpå när allting är kallt så de är ganska enkla att förvara.

Den kanske går att dela, men den är väldigt tung inuti, lite kladdig, finns nog en risk att den går sönder. Men står den ett par dagar kanske det går. Har aldrig testat. 
Man äter den i relativt smala bitar och som sagt med grädde och frukt till blir det perfekt. Det är väldigt gott att riva lite limeskal i grädden också. Sist köpte jag helt enkelt några stora burkar med cocktailfrukt (det var 60 pers som skulle ha) och  hade limegrädde till.

Martin
2007-08-14 02:26
#8

Ishavstårta

Ishavstårta ca 10 port

Botten:
8 skivor kavring
75 g margarin

Fyllning:
5 gelatinblad
250 g rökt lax eller skalade räkor
1 liten gul lök
4 dl vispgrädde
2 dl Majonnäs (lättmajo funkar fint)
400 g Kesella
1 pkt Dill (35 g)
salt, peppar
200 g ishavsrom

Garnering:
Dill
Citron

  1. Finhacka kavringen eller finfördela den i en matberedare. Smält margarinet och blanda ner det i brödsmulorna. Lägg blandningen i en form med löstagbar kant (24 cm) och platta till den med handen till en botten. Låt den stå kallt medan du gör resten.
  2. Blötlägg gelatinbladen i minst 5 minuter. Skär laxen eller räkrona i små bitar. Skala och finhacka löken.
  3. Vispa grädden i en stor skål och rör i majonnäs, kesella, dill, lax eller räkor och lök. Smaksätt med salt och peppar.
  4. Krama ur vattnet ur gelatiner. Smält det på svag värme och rör ner det i blandningen.
  5. Häll fyllningen i formen och ställ den kallt, i 3-4 timmar, tills den stelnat.
  6. Ta bort kanten på formen och bred över ishavsrommen.

Dekorera med dillvippor och citronskivor.

Servera med en grön sallad som en fin lunch eller supérätt.

mvh Martin

MaMaMade
2007-08-14 12:15
#9

Asta: den där kolachokladtårtan…blir det en distinkt kant mellan kolaröra o själva tårtan? Tänk om man skulle ta o hälla kolasåsen varm över kakan…el halvvarm tårta o halvvarm sås…skulle den sjunka ner lite lagomt i kakan då…hmmm, måste nog baka i em. :)

[Asta]
2007-08-14 13:19
#10

#9 Det fungerar både och. Jag har ätit den innan man låtit såsen stelna och häller den över kakan. Fast det blir väldigt mycket sås då. Receptet är gjort för att göra ett kolalager. Använder man den som flytande sås räcker ett kolalager till säkert två kakor.

Det går dock inte att göra såsen långt i förväg om man vill ha den flytande. Den stelnar efter ett tag. Men den är gudomligt god.

Lägger man den ovanpå kakan blir det en distinkt kant kan man nog säga.

[Anna-N]
2007-08-14 19:22
#11

Smörgåstårta är ju alltid nått som går hem -men det är ju lite dyrt….

Äppelpaj o vaniljsås.

jn84
2007-08-15 17:42
#12

Hur gör man limegrädde? Oskyldig

[Asta]
2007-08-15 18:06
#13

jn84 - Riv limeskal och blanda med vispad grädde. Passasr väldigt bra till chokladkakor.

Annons:
t0bias
2007-08-16 12:07
#14

Hör med killen som sommarjobbade på Bergianska trädgården för ett eller två år sedan. Han bjöd ju på ett verkligen unikt recept

:)

Anne-Lie
2007-08-16 12:08
#15

Limegrädde
3 dl vispad grädde (osötad)
rivet skal av en lime
1,5 msk lemon curd

Upp till toppen
Annons: