Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1396 ggr
MaMaMade
2007-09-13 00:54

Tarte tartin på gröna tomater

Såg just Gary Rhodes på BBC Food. Han gjorde bland annat en tarte tartin på gröna tomater. Jisses så gott det såg ut! Blev så sugen.

Han delade tomarena i halvor och stekte på dem i lite olja i en väl upphettad gjutjärnspanna. Precis så många halvor så att pannan blev full och lät dem blir brynta. Klickade över en rejäl klick smör som fick smälta ner och strödde sedan strösocker över som fick karamelliseras något. Sedan lade han smördeg över tomaterna i pannan och gräddade inne i ugnen.

Efteråt strödde han röd lök i tunna skivor över tomattårtan, några basilikablad och hyvlad parmesan. Serveras med en liten klick creme fraiche.

Varför visste jag inte det här före mina tomater frös ner!

Annons:
Anne
2007-09-13 10:11
#1

Det låter verkligen jättegott Glad Men gröna omogna tomater, eller såna som faktiskt är gröna hela tiden?

MaMaMade
2007-09-13 14:35
#2

Bra fråga, jag undrade själv men gissar på omogna då fröna såg "torra" ut sådär omogna du vet.

Anne
2007-09-13 15:09
#3

Ah. Hittade i alla fall receptet, här.

MaMaMade
2007-09-13 15:21
#4

Super!

Det är dock inte samma tillbehör, kom ihåg att han kokade ur pannan (med sockerresterna och eventuellt tomatsaft) med något vinäger kanske, visst har de dille på det i England? Nåja, älskar balsamicosirap så det går nog bra till också! Flört

eventkocken
2007-09-14 17:18
#5

Det låter kanongott! Och så blev man sugen på inlagda gröna tomater, mums! Glad Det har jag inget recept på tyvärr. Dags att "googla" igen!

MaMaMade
2007-09-14 21:35
#6

Kanske man skulle slå till o se "Stekta gröna tomater" ikväll.TV-utbudet är kasst ikväll och dessutom är det höststorm därute. Det innebär att signalerna inte går fram till parabolen på grund av en jättepil som står ivägen. Ojdå, Globe Trekker är i Colombia, sonens födelseland. Måste nog kolla lite! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: