Annons:
Etikettmatprat
Läst 11597 ggr
jn84
8/5/07, 7:50 PM

Fondue-tips!

Sambon fick en fondue-sats i födelsedagspresent i vintras och jag hade glömt att vi hade den. Har bara använt den en gång.

Men jag vill ha tips på hur man bäst äter fondue? Vad har vi i grytan och vad har vi till?

Annons:
bubbelbubbel
8/5/07, 9:13 PM
#1

Nån slags olja har ni i grytan, tror kanske solrosolja ? heter det så ? hum.

Kött, kyckling, räkor och ost ?
Det finns ju såndär fondue-smet att köpa, så det blir friterat, det är riktigt gott !

jn84
8/5/07, 9:14 PM
#2

Hur gör man ostfondue förresten? Och vad doppar man i den?

Aebh
8/6/07, 1:15 PM
#3

En gång i tiden fick jag ostfondue hos min lärare i tyska och hon serverade ostfondue med någon alkohol i (tror det var något vin) och sedan doppade man vitt bröd i. Hittade till exempel det här receptet och det verkar stämma med det jag minns Skrattande

Annars tror jag att solrosolja, majsolja och även rapsolja fungerar att fritera i. Fritera kött i små bitar (strimlad lövbiff, fläskkött eller kyckling), skaldjur och grönsaker i bitar eller små buketter. Lökklyftor är också gott eftersom den blir lite sötare i smaken. Jag tycker som #1 att det är gott med frityrsmet Skrattande men det fungerar även utan.

clivia
8/6/07, 3:41 PM
#4

Man behöver inte ha olja, det kan ju kännas lite läskigt att ha en stor gryta kokande olja på matbordet. En god buljong funkar också bra.
När vi fick fondue hos kompisar i våras hade de strimlat tre sorters kött (han är jägare) och så var det marinerad vitlök, paprika, körsbärstomater, purjo, starka korvar. Vad som helst som går att trä på de där små gafflarna. Ris till, och goda såser.

Något du kan pröva är japansk sukiyaki, där använder man en fonduegryta. Har inget recept här men du kan säkert hitta på nätet, eller hojta så skriver jag av det vid tillfälle. Har aldrig testat själv men i min kokbok ser det väldigt gott ut!

bubbelbubbel
8/6/07, 5:53 PM
#5

Klart det är läskigt med en stor gryta med kokande olja, men det är ju liksom lite av grejjen Flört vi var ändå inte så himla gamla jag och min syster när vi fondueade, men det gick fin fint.

tantan
8/8/07, 12:42 AM
#6

Chokladfondue med färska frukter och bär (jordgubbar, melonbitar, you name it!) är bland det godaste som finns.

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

Annons:
Kokoskorven
8/8/07, 3:32 PM
#7

Om man käkar ostfondue några stycken så får man inte glömma att den som tappar en brödbit ner i smeten måste bjuda på nästa flaska vin Glad Nästan så att man längtar till vintern, så man får plocka fram sitt fondueset men, bara nästanCool!

AndersE
8/8/07, 7:05 PM
#8

Jag brukar också använda god buljong. I den doppar jag t.ex. tunt skivad fläskfilé, champinjonbitar, cheddarost-kuber.

Tillbehör brukar bli chips, samt såser som passar såväl till kött som chips - dels ett par gräddfilssåser, men också en lite kryddigare som jag brukar göra på chilisås, soja, currypasta med mera.

Lite gurk- och morotstavar passar också bra till. Och så gott om tid. Fondue tycker jag passar för långa middagar med mycket prat.

april4
8/12/07, 1:36 AM
#9

Vi beställde in ostfondue på en restaurang och till den serverades färska grönsaker, selleri, morötter, gurka och så vidare. Det var supergott. Detta passade utmärkt till en kall öl.

april4
8/12/07, 1:37 AM
#10

Glömde säga att grönsakerna var skurna i stavar, sen var det bara att doppa i ostfonduen.

[Asta]
8/13/07, 4:26 PM
#11

Åh - vi älskar köttfondue. Vi använder också buljong, av flera orsaker, det är nyttigare, mindre eldfarligt, men framförallt för att man slipper doften av olja flera dagar i lägenheten efteråt. Däremot brukar vi ha rödvin i buljongen.

Upp till toppen
Annons: