Annons:
Etiketterrådtips
Läst 6298 ggr
Milka
8/20/07, 5:50 PM

Vegansmör?

Jag letar efter en helt vegetabilsik motsvarighet till smör, alltså smör som i smörsteka kantareller. Det blir ju inte riktigt samma sak att steka svampen i olja..

Så, finns det någon bra motsvarighet? :)

Annons:
Anne
8/20/07, 7:34 PM
#1

Njae, inget annat smakar ju som smör. Men färskpressad rapsolja är inte dumt det heller, eller en riktigt god olivolja.

Milka
8/20/07, 7:55 PM
#2

Vad jobbigt, det är ju just smörsmaken jag är ute efter :/

Anne
8/20/07, 8:02 PM
#3

Ja, det är ju därför smör är så gott. Konstgjord smöraromämnen är  betydligt äckligare, och det skulle jag aldrig vilja förstöra goda kantareller med..

eventkocken
8/20/07, 9:16 PM
#4

…det förklarar varför jag inte är någon vegan på ett väldigt bra sätt…kantareller som inte smörsteks…leva utan brynt smör till fisken…eller inget rödvinssmör till den perfekt grillade kalventrecôten? Nej tack =)

AndersE
8/21/07, 1:33 AM
#5

Jag tycker sällan det blir bra att försöka vara vegan/vegetarian och samtidigt äta sådant som ska efterlikna kött i utseende och smak. Varför äta vegetariska biffar eller korvar t.ex?

Veganmat kan vara fantastiskt god, men jag tycker det kräver att kocken kan frigöra sig från kött-matlagning.

Jag tror visst att kantareller stekta i god olja kan bli jättegott.

Jag hittade ett recept. Tydligen finns något som heter "vegosmör"…

Milka
8/21/07, 3:34 AM
#6

Hm, det är inte jag som är veganen ifråga. Men jag antar att maten vi äter idag ser ut som den gör för att det är praktiskt, och därför är det ju också praktiskt att utforma vegetarisk mat på samma sätt.

Tack för receptet, ska kolla vidare efter "vegosmör" :)

Annons:
TacoBelle
8/21/07, 9:44 PM
#7

Håller med Milka om det i inlägg #6.

T.ex korv är för mig bara ordet på en form. Formar man maten till platta bitar eller avlånga runda rullar så blir det praktiskt och lättlagat. Att det sedan råkar heta samma sak kvittar väl. Det är ju inte vegetarianernas fel att ordet korv är så inpräntat i folks hjärnor att det måste innehålla kött.

Jag citerar wikipedia:

En korv är beteckningen på ett långsmalt objekt med cirkulär omkrets och rundade ändar.

Lotta_A
8/22/07, 2:17 PM
#8

Det finns ju ett vegansmör. Det vet jag. Men jag minns inte riktigt vad det hette just nu. Men det finns typ överallt. I dom flesta välsorterade mataffärerna. Fast det är ju inte smör som i margarin utan snarare smör som i LÄTTA ungefär. Smakar typ som smör.

Kan kolla upp vad det heter.

AndersE
8/22/07, 2:24 PM
#9

#6 och 7 Jag tror att mat ser ut som den gör för att vi använt vissa råvaror. Smör ser ut som det gör för att det är vad som händer om man vispar grädde hårt.

Sedan får någon för sig att man inte ska ha smör utan annat fett, och för att få vegetabiliska oljor att likna smör så tillsätter man konsistensgivare och färgämnen…

Korv ser förmodligen ut som den gör för att det var ett sätt att utnyttja tarmarna. Och praktiskt att använda överblivet kött genom att stoppa det i tarmarna och koka. Varför ska man efterlikna den processen med grönsaker?

Biffar är också en naturlig följd av att man skär kött i bitar, men  lagar man mat av andra råvaror än kött så tycker jag man ska utgå från det.

Att man sen kan forma mixade kikärtor till något som liknar en hackebiff är ju något annat…

Lotta_A
8/22/07, 2:27 PM
#10

Fråga efter vegansmör när du handlar på ice eller liknande så får du säkert hjälp.
Det finns ju en del vegetariska/veganska affärer runt om i sverige där dom enbart säljer vegetariska saker bla vegansmör.

Upp till toppen
Annons: