Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 911 ggr
Tatsu
2007-08-21 20:16

Varudekl. när man ska äta ute

Jag retar mig på restauranger och lunchbarer som inte kan sätta en varudeklaration när de har färdiga rätter, sallader och mackor?

Det är så bökigt att stå och vänta i en lång lunchkö och när man kommer fram ska man stå och fråga om det innehåller det och det och kön växer bakom mig.

Idag blev det en ostfralla och vatten till lunch pga att jag inte snabbt nog kunde hitta något jag tålde.

Jag är inte allergisk mot något speciellt födoämne vad jag  vet, men magen reagera kraftigt på lök och rökt kött och vissa andra saker det är inte alltid man har närhet till en toa när man är ute på stan.

Det måste var väldigt svårt för en person med riktig födoämnesallergi, som blir svårt sjuk, jag får ju "bara" sitta på en toa någon timme så blir jag (nästan) bra.

Annons:
eventkocken
2007-08-22 16:13
#1

Det är verkligen något att tänka på; finns det något mer irriterande än när servitör/ servitris måste springa och fråga vad maten de serverar innehåller? Det borde vara en självklarhet att veta.

Vi gjorde alltid ingående provlagningar/ avsmakningar för personalen. Tyvärr såg man direkt vilka det var som skulle komma och tjata med frågorna ändå sen; det var de som inte antecknade men dreglade i maten…

"En timme på toa"? Hjälp. Låter som du HAR en riktig födoämnesallergi. Onödigt vetande; 25% av befolkningen anser att de är allergiska mot något, 5% har ett medicinskt utlåtande på att så är fallet. Allergi är konstigt.

isnornin
2007-08-22 16:28
#2

#0 Kan du ha problem med gallan?

MVH Isnornin

Martin
2007-08-23 01:47
#3

Glömmer aldrig när en fd kollegas sambo skulle med på restaurang. Hon är allergisk (medicinskt konstaterat) mot i princip allt känns det som när man ser listan hon inte kan äta. Om de skall hem till mig ber jag alltid henne om recept på något hon vill ha så att jag kan göra det - vågar inte riskera att göra något själv för det är nästan garanterat så att hon inte kan äta det.

Hela jobbet med respektive skulle ut och äta. Två dagar innan hade hon faxat in sin lista med vad hon inte kan äta till restaurangen, och frågat om det fanns möjlighet för henne att äta något där ihop med oss.

Kocken (eller om det var kökschefen, vet inte vem) antog utmaningen. Vi övriga 11 som var med i sällskapet satt och dreglade över hennes tallrik när den kom in, det såg klart godast ut. Nu kommer jag inte ihåg vad de gjort, men det var en kötträtt, lite potatis i någon lyxigare form (lär mig aldrig de där namnen, men när man "kantar till den") och sedan en jäkligt fin och fräsch sallad med sås till det.

Inget "märkvärdigt" egentligen, men jag tror att vi alla kände att det såg ut som att det låg mer prestige i den maträtten än det vi beställde (som de kanske serverar 50 portioner / maträtt av / kväll) och det är klart att de då kanske lägger ner lite extra på det.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: