Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1614 ggr
MaMaMade
9/18/07, 1:03 PM

Småkaksbak och fråga

Bakdag idag. Min tur att ha kaffet på juntan. Jag har gjort kneppkakor (de flöt inte ut riktigt som på bilden men smakar bra), Vancouverkakor (en slags havrekaka m cocos o farin i, blev också god), håller på m "Lottas kakor"…alla nya för mig o den sista ger mig huvudbry. Det ska vara brynt smör i…175 g…o det separerar. Här kommer receptet:

175 g brynt smör

1 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

1½ tsk bakpulver

1 ägg

2½ dl vetemjöl (150 g)

rivet skal av ½ citron

Har pytsat i ca ½ dl vetemjöl extra men degen är fortfarande läskigt fet men kladdar inte fast på händerna. Vad tror ni om att ta 150 g smör nästa ggn? Hmm, provsmakar först nu…smaken OK, har pöst upp fin, konsistensen helt OK…degen ska kanske se ut så? Men fy för att rulla dem…fast man får mjuka o väldoftande händer efteråt! :) Synpunkter?

Annons:
MaMaMade
9/18/07, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer bilder från baket:

Kalla smakar de för mkt ingefära o blir ganska så hårda…kanske minska ngt på sockre också…?

MaMaMade
9/18/07, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vancouverkakor:

125 g smör

1½ dl strösocker (125 g)

75 g kokosflingor

1½ dl farinsocker (ca 100 g)

1½ dl vetemjöl (100 g)

2 dl havregryn (70g)

1 ägg

1 tsk bakpuver

2 tsk vanijsocker

1 krm salt

1) Rör matfett o socker poröst.

2) Tillsätt alla de övriga ingredienserna o rör degen ordentligt.

3) Forma degen till valnötsstora kulor o lägg dem glest på plåt m bakpapper. tryck till dem m en gaffel.

4) Grädda i ugn vid 200 grader i 10-12 min. Lossa kakorna från plåten medan de är varma.

OBS! Kakorna flyter ut, tänkt därför på att lägga dem glest på plåten.

Kan tänka mig att blanda i hackad choklad…blir nog jättegott! Fast choklad är väl alltid gott…! :)

MaMaMade
9/18/07, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det bidde också "Amerikanska rosenbröd". De var inte riktigt i min smak, lite kladdigt också då man ska lägga ihop remsor som man penslat m smör… Det var också svårt att få till formen…men det hänger väl på erfarenhet som m allt annat.

MaMaMade
9/18/07, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bild på "Lotta´s kakor":

Inte särskilt vackra men helt OK att äta, ungefär som Hastbröd m svag citronsmak…ska ta mer skal nästa ggn.

Linda
9/19/07, 10:51 PM
#5

mmmmm tack för kak tips

Linda
9/19/07, 10:52 PM
#6

Hur 17 får du dem så perfekt runda?

Annons:
MaMaMade
9/20/07, 12:37 AM
#7

Ngn särskilt sort du tänkte på? Jag klickar ut o sedan säger jag att de får se till att sköta sig snyggt! ;) Nej, de bara blir så…inte säkert att de ser likadana ut vid nästa bak. :)

Äsch då! Glömde bort att rullade Vancouver-kakorna o Lotta´s…det kanske spelar in på formen…jag vet inte, har aldrig tänkt på det. :)

Upp till toppen
Annons: