Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 6783 ggr
Heda
2007-08-29 18:53

pärlsockret smälter varför?

Jag har blivit less på att baka bullar nu, varenda gång jag tar med en påse bullar när jag är och hälsar på någon smälter sockret, bullarna blir keltiga och torra.
varför är det så?händer det för er också?

Jag bakar bullarna, låter dem ligga på bordet med en handuk över sig tills dem svalnat och sen i med dem i små påsar.

Annons:
Heda
2007-08-29 18:54
#1

Måste man frysa dem först för att inte sockret ska smälta på bara 1 dag?

kryddburken
2007-08-29 19:58
#2

Har du strösocker uppepå menar du?

 Jag har alltid pärlsocker uppepå mina bullar, jag låter de inte svalna helt & håller under bakduk efter gräddning utan fryser in dom i plastpåsar & "suger" ut luft & knyter, sen in i frysen. Jag haraldrig varit med om att sockret "smält".

Heda
2007-08-29 21:15
#3

Jag har vanligt pärlsocker som man ska ha.
När jag ska hälsa på någon bekant, brukar jag baka bullarna dagen innan, lägga dem i påsar och sen ta med, när jag väl ska bjuda på bullarna är sockret nästan helt borta.

Men ska kanske göra så att jag fryser in den istället, då försvinner antagligen inte sockret.

[Asta]
2007-08-29 23:29
#4

Det är inte som så att bullarna fortfarande är lite varma när du lägger dem i påsen?

MaMaMade
2007-08-29 23:53
#5

Vad har du för fyllning i bullarna. Kan det vara så att bullarna är lite ljumma i mitten fortfarande, så lite att du inte märker det när du tar på dem. Detta + att det finns fukt i fyllningen gör att sockre smälter. Det är min teori.

Heda
2007-08-30 00:43
#6

Har ingen fyllning i bullarna, bara det vanliga kanel smör mm.

Så ni har inte samma problem?ni kan ha bullar i vanliga plast påsar i flera dagar utan att sockret försvinner?

Annons:
MaMaMade
2007-08-30 01:46
#7

Måste gå o kika på bullarna jag bakade igår…

…sockret är fuktigt men jag kan inte säga om det har smält särskilt mkt. Mkt har ramlat av bullarna o ligger på botten av påsen, brukar inte ha på så mkt socker heller. Vet att jag var lite otålig o la ner dem lite varma då vi fick främmande mitt uppe i baket.

I vanliga fall fryser jag ner allt på en ggn.

Heda
2007-08-30 20:13
#8

Jag ska nog frysa in bullarna direkt istället och ta upp när det behövs, godare då tror jag.

Upp till toppen
Annons: