Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 7175 ggr
MaMaMade
2007-10-03 12:52

Caymansås

Vi köpte och åt krabbor igår, *mmm*! Fick prova Caymansås i butiken o köpte hem lite till krabborna. Den föll både mig, Gubben och Minstan i smaken. Har googlat men ej hittat något recept, har någon av er en susning om hur man gör egen?

Den innehåller olja, creme fraiche, äggula, tomatpuré, senap, socker, honung, vitlök och "kryddor".

Förmodar att man gör typ en majonnäs, men i vilken ordning ska jag pytsa i allt? Har bara gjort mangomajonnäs en gång.

Ska jag blanda creme fraiche med äggula och sedan olja på och smaksätta med resten efter det månntro? Behöver man verkligen både socker o honung? Jag tyckte att den smakade för fett, kan man minska på oljan? Kanske borde testa att enbart göra en creme fraicheröra med samma smaksättning.

Kom gärna med råd och förslag! Glad

Annons:
isnornin
2007-10-03 13:55
#1

Det var längesedan jag gjorde egen majonäs, har för mig att det var jättesvårt! Jag skulle göra det enkelt för mig och köpa färdig majonäs och sen blanda i creme fraichen och sen smaksätta det med resten.

MVH Isnornin

MaMaMade
2007-10-03 16:38
#2

Har som sagt provat någon gång och det gick bara bra. Frågan är om någon av smaksättningarna gör att den skär om man blandar ner dem först av allt. Dessutom vill jag ha den lite mindre fet i smaken.

Man kanske skulle göra en egen variant och mala ner några kajmaner, försökte tuta i sonen att den innehöll det men jag tror inte att han gick på det. Glad

Anne
2007-10-04 00:23
#3

Du måste i alla fall vispa äggula och olja först, annars lär det skära sig. Sen är det nog bara att blanda på. Men du kan inte blanda creme fraiche och äggula, och sen droppa i olja - det tror jag i alla fall inte. (men prova gärna!)

altavista
2007-10-04 01:13
#4

Jag brukar göra egen majonäs, så jag vet vad vi äter.

Äggula i mixern, sen 1/2 deciliter olja droppvis, sen lite salt och citron (lime) sen 1/2 deciliter olja till men det behöver inte droppas, det kan gå lite fortare, mixern på hela tiden.

Då får du en ganska tjock massa, sen creme fraiche i och ett par varv på svartpepparkvarnen sen diverse kryddor (jag tror det räcker med en 1/4 cajman och helst utan skinn! av skinnet kan du göra en läcker väska)

MaMaMade
2007-10-04 09:52
#5

Tack Anne!

 Altavista, hehe bra idé! Skrattande

Upp till toppen
Annons: