Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1738 ggr
Sehvrin
2007-09-03 18:56

Gammal kokbok

I helgen hittade jag en rätt gammal kokbok bland min farmors gamla grejer. Den var från 1915 och det roliga med den är att det är en vegetarisk kokbok! (den heter "Vegetarisk Kokbok" och är skriven av Ellen Turner)

Jag har självklart tänkt att försöka mig på  nåt recept (förmodligen flera Skrattande) Men det dyker ju upp en del termer som jag inte alls kan förstå. Vad menas tex med: "Den [massan] formas  därpå till en tämligen fast, avlång färs" Vilken form  har en färs?

Kommer nog komma med fler frågor på den här tråden när jag utforskat boken lite närmare Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Linda
2007-09-03 19:23
#1

Vad kul!

-Fanns det veggisar redan då?:=)

Du måste dela med oss lite recept, varför inte en artikel om veggis mat från förr?

MaMaMade
2007-09-04 11:54
#2

Häftigt! Jag försöker samla på gamla böcker i vissa ämnen då de är både intressanta o roliga. T ex fyndade jag 3 böcker (1 kr st) från 30-40-talet tror jag, om hur man som kvinna bör klä sig, uppföra sig o lite tips om allt som hör till hushållet. Man storknar av skratt när man läser den…måste leta upp dem o kolla in rätta titeln, det är ett tag sedan jag tittade i dem.

Honestyisdead
2007-09-04 20:04
#3

Vad spännande att hitta på gammla kokböcker :)

Salmiak
2007-09-04 20:11
#4

:D Vilken skatt :D

im jag fick gissa skulle jag göra den till typ limpformad..

Bjornen
2007-09-05 22:19
#5

Naturligtvis menas köttfärslimpa.

Sehvrin
2007-09-06 14:27
#6

#5 ok, tack (fast utan köttfärs då Flört)

 Ytterligare en fråga: Någon som vet vilka slags linser som var vanligast att använda runt 1915? Finns en del recept där det bara står "linser" och det finns ju en hel del olika sorter…..

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: