Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1288 ggr
clivia
2007-09-03 16:38

ska bli matlagningslärare...

Har fått ett spännande uppdrag på ett studieförbund: två timmars matlagningskurs varje fredag förmiddag för ett fåtal personer, kanske 5-6…

Jag har aldrig gjort något liknande förut så jag skulle väldigt gärna vilja ha tips på vad man kan hitta på - bra upplägg, bra recept… Vi har bara en spis men i övrigt stora arbetsytor så det är bra med "spislösa" tips! 

Tipsa mig!

Annons:
Anne
2007-09-03 16:50
#1

men åh så roligt!! :)

MaMaMade
2007-09-04 11:13
#2

Vad kul! *Kniiper* för att det går bra, spark där bak etc! ;)

Har de inget tema, typ asiatiskt/husmanskost/ekonomimat ed?

En spis…ojoj! I mina tankar är det förhållandet till spisen som är det svåraste…hur varmt, hur länge, hur inte bränna sig… ;) Blir helt blank i hjärnan men har bara fått i mig en halv kopp te än…o det är grönt så du får nog vänta in några koppar till. :)

MaMaMade
2007-09-04 11:50
#3

Brukar du se The Cookworks på BBC Food? Hon den där Donna Ngnting har ju matlagningskurser. Nu tror jag att hon har fler spisar än 1 men…kör samma upplägg. Förmodligen är det väl folk som har lagt mat förr mer el mindre…

2 gör en förrätt, 2 gör en varmrätt o 1-2 gör en efterrätt. *Vad* ni ska laga är svårare…kalla/ljumma sallader till förrätt kanske? Den här tycker jag är supersmarrig:

http://whttp://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&lngRID=5127w.tasteline.com/default.ns?strSearch=Kycklingsallad&Skicka22=S%F6k&MainIngredient=&CourseType=&lngItemID=1139&searchMode=general&view=search_all

De har ju en massa salladsrecept där som verkar jättegoda!

Fisk i ugn…lax m jordgubbssalsa kanske? Några kan göra iordning laxen o valda kolhydrater till, några salsan o de andra efterrätten. Patéer av olika slag; kycklinglever, fisk, kalvlever…typ pastej kanske. Ugnsstekt kyckling m olika "fyllningar", helstekta filéer…otroligt vad många av mina vänner som är rädda för att helsteka. Det är ju så mkt lättare att få köttet saftigt då…

Potatisrosor (har jag i Peter Harrysons "Så kan det smaka"), ett vackert men inte allför svårt tillbehör att göra. "Potatispaté" m getost.

Efterrätter: fromager, mousser, (gör en god tryffel, spritsa i botten av glas utan att det tar i kanterna. Fyll upp m fromage/mousse, hallonsmak är perfekt men passionsfrukt är också smarrigt, o låt stelna.) Fruktsallader…muffins går ju fort att göra…min absoluta favorit är från MatMagasinet mars -98; Choklad o ost-muffins! Såg Jamie Martin göra en fruktgéle-paté på TV för några v sedan…coolt m de olika lagren, alt i glas.

clivia
2007-09-04 14:21
#4

Mmmm, tack för bra tips!
Det är inget speciellt tema och vi har bara tid på oss i 2h 15 min så några trerätters blir det nog inte varje gång. Allt jag vet är att en tjej vill lära sig laga svensk mat och att en annan är vegetarian.

På fredag tänker jag börja med rödbetssoppa och eventuellt turbobröd. Ska ta med en massa kokböcker och mattidningar som inspiration och så ska vi planera tillsammans hur vi ska ha det. Det ska bli jätteroligt!

Någon som har förslag på bra "samtalsöppnare"/diskussionsfrågor?

eventkocken
2007-09-07 15:36
#5

Jag körde en egen kurs i kreativ matlagning på Medborgarskolan. Det var riktigt roligt med en hel hög "noviser" där de flesta hade tänkt att få variation på det vanliga falukorv och makaron-läget. Redan efter första lektionen fick nog de flesta en ahaupplevelse (där vi började med att bygga lego och jag förklarade recept bannlysta) för de började chocka sin familj och omgivning med "kycklingrullar", risotto och prata om konstiga saker som "confit" etc =)

Vi hade riktigt kul, mycket prat om mat & vin, drog alltid över på tiden.

Vad är syftet med din kurs? Är det att ge tips, vidga vyerna hos dina elever? I sådana fall (och om du är en erfaren kock) är min rekommendation att inte ha några recept. Ta fram glädjen i att laga mat tillsammans, improvisera och var kreativa…

clivia
2007-09-08 23:55
#6

Haha, det är en kul idé men jag tror att mina deltagare helst vill ha recept - deras självförtroende är inte på topp när det gäller matlagning. Men jag ska ändå ta fasta på idén, det kan nog funka efter ett tag!

I alla fall hade vi första gången igår och det gick jättebra, vi gjorde rysk rödbetssoppa med creme fraiche och hackad saltgurka till serveringen och så gjorde vi fusk-ostkaka på keso. Nästa gång ska vi fylla grönsaker - paprika, zucchini och tomater - med olika röror och ugnsbaka dem.

Annons:
Anne
2007-09-09 00:00
#7

Åh, det låter så himla roligt! Jättejättekul! Om vi bara hade lite bättre kök på vårt lokala SV… det skulle vara superkul att vara cirkelledare i matlagning :)

Dagmar
2007-09-10 15:47
#8

wow, vad kul! Härligt att första lektionen gick bra!

Upp till toppen
Annons: