Annons:
Etikettmatprat
Läst 6909 ggr
Tatsu
2007-09-29 18:30

Hutlöst pris på oxfilé?

Dottern bönade och bad, kan vi inte köpa oxfilé och göra klyftpotats till.
Matideérna tröt, så jag tänkte varför inte? Vi kan väl unna oss något gott. 399:- kilot!
Då grep snåltarmen ihop sig och undrade om vi inte kunde hitta på något annat, men hon tyckte att vi kunde faktiskt unna oss det.

Efter mycket letande hittade jag en bit som blev 8 skivor för "bara" 180:-. Det var otroligt gott - mört och det var faktiskt värt pengarna, så nu blir det blodpudding och pannkaka och gröt i flera veckor.
Nej så illa är det inte, men varför i jisse namn är de svenska oxfiléerna så vansinnigt dyr. Det är ju extra pris på vanligt nötkött, eller finns det dåligt med oxar och nötdjur i Sverige eftersom vi importerar så mycket av just fileér. Och vad kostar det inte att frakta allt detta kött från Brasilien?

Det ser ut att finnas mycket nötkreaturer omkring där jag bor vart tar allt detta kött vägen?

Har faktiskt hört mig för om att få köpa kött av en bonde och nästa gång det blir slakt skulle jag få köpa 1/4.
Då får man både stek och filé men även mycket köttfärs, och allt är styckat och malet, bara att packa in frysen.

Tatsu

Annons:
isnornin
2007-09-29 18:47
#1

Jösses vad dyrt! Visst är det bra om man kan få köpa kött av någon bonde i närheten, då vet man att det är bra kött och det har inte fraktats hur långt som hälst och så vidare

MVH Isnornin

Ulf-S
2007-09-29 18:57
#2

Visst är det dyrt, men gott! Jag köper gärna det importerade köttet, det både kostar mindre och är nyttigare eftersom det är gräsuppfött.

Annars är jag ganska prisokänslig, på gott och ont. Jag äter gott, men det blir dyrt. Jag suckar lite och accepterar helt enkelt att det kostar. Ungefär på samma sätt som jag accepterar att en B V-väska kostar si och så många kronor.

Jag har helt enkelt inte ett realistiskt förhållande till pengar och deras värde. Och det vore kanske Okej om jag hade obegränsat av dem, men nu har jag ju inte det.

Skrikandes

bubbelbubbel
2007-09-29 18:57
#3

ja du, jag känner igen mig, jag råkade säga ordet oxfilé här hemma en dag, sen gick det inte att hålla emot, johan drog mig till affären, plockade fram en lagom bit, enligt hans tycke, gick ju bara på saftiga ~200-250:- eh…

Honestyisdead
2007-09-29 19:16
#4

Ja fy vad dyrt det är.

eventkocken
2007-09-29 21:41
#5

Ja nästan löjligt dyrt…det finns mycket kött som är mer prisvärt i jämförelse tycker jag.

MaMaMade
2007-09-30 12:48
#6

Ja, .fläsklägg! Flört

Brukar köpa på mig när de kör med 25 kr/kilotpriser. Kokt i vitt vin, en massa lök, timjan, några kryddpepparkorn och 1-2 lagerblad. mums! Hela familjen älskar det. Vi äter 1½-2 kilo lägg på en middag (5 pers), undrar hur mycket man ska dra av för benvikten?

Annons:
jossehhh
2010-03-23 15:13
#7

Hemköp har extrapis nu, 129:- kilot för oxfilé från Paraguay!

KimE
2010-03-24 00:03
#8

Det är fint att ha frysen full av älg, jag har inte köpt en köttbit i år.

Maria
2010-03-24 09:20
#9

Jag tycker att både ox- och fläskfilé är överskattatOskyldig

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-03-24 14:57
#10

#9 Jag håller med. I synnerhet fläskfilé, jag tycker oftast inte ens om det. Samma med entrecote.

jossehhh
2010-03-24 17:26
#11

Fläskfilé tycker jag inte heller är något speciellt. Oxfilé kan ju vara gott eftersom det är mört men inte har dendära starka köttsmaken som ryggbiffen, och sen ser det ju lite finare ut med en smal lång än en stor duns entrecote.

Tom-B
2010-03-25 10:25
#12

#2 Ulf-S. Lite konstigt resonemang, tycker jag.

Du säger du är prisokänslig. Men köper ändå hellre det något billigare importköttet.

Javisst, okej, du bidrar till att de svenska ängs- och hagmarkerna växer igen. Och transporterna är knappast miljövänliga. Och inte heller uppfödningsmetoderna.

Men, valet är ditt.

(Nu får jag väl på nöten, förståss!)

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

storost
2010-03-25 11:35
#13

#12 Transporterna inom Sverige är inte heller miljövänliga eller hur är det med mjölktransporter från Norrland till Skåne? Köper du apelsiner eller bananer?

Varför skulle deras uppfödningsmetoder inte vara miljövänliga? Var du med?

Varför köper någon importkött? Möjligtvis att det är bättre kött för lägre pris? Ska en oxfilé verkligen kosta 399:- kilot? Är det inte skamlöst överdrivet? Som det ser ut för mig är producenterna här i Sverige rädda för konkurens från utlandet!

Jag håller med #2 att man ska köpa bra kvalitet till en bra pris och om det är import spelar ingen roll, då ska producenterna här i Sverige anstränga sig!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Honestyisdead
2010-03-25 13:59
#14

#13 Därför alla skåningar borde köpa mjölkprodukter från skånemejerier. I do!

storost
2010-03-25 14:31
#15

#14 Jag köper ingen mjölk, men grädde och crème fraiche från Dalarna.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Tom-B
2010-03-25 19:03
#16

#14. Bor man i Skåne, som jag också gör, så är det förståss Skånemejerier som gäller. Arlas transport från Skåne till Jönköping och tillbaka igen tycker jag inte om.

Priset för oxfilé är högt. Jag håller med om att det är ibland lite svårförståeligt med dessa stora prisskillnader.

Men, Storost, om du inte tror att svenska bönder anstränger sig, får du nog läsa på om de strängare uppfödningsbestämmelser vi har i Sverige jämfört med andra länder, så kanske du förstår, att det är dyrare att producera i Sverige.

Och så kanske du skall studera de stora köttproducentranchernas uppfödningsmedoter i Sydamerika (men förmodligen inte alla) så kanske du också där inser att tusentals djur inhängnade på en mindre yta utan tillstymmelse till grönt bete inte är så miljövänligt. Bara att beakta miljöproblemen med den koncentration av gödsel som det blir på sådana ställen. Rancherna tycks numera ha problem med dricksvatten till djuren, då grundvattnet är infekterat (detta är den information jag har).

Apelsiner och bananer produceras såvitt jag vet inte i Sverige.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Honestyisdead
2010-03-25 19:57
#17

Här i Helsingborg på torget var där en gång ett stånd som sålde "Svenska bananen" :P

storost
2010-03-25 23:40
#18

Tom - att ha stränga uppfödningsbestämmelser och att följa dem, det är en stor skillnad. Men tyvärr finns det överallt sådana som inte följer bestämmelser, här i Sverige som i alla andra länder också. Kontrollerna är för få och när det händer sånt, då går det upp till 10 år innan de bönder får straff (djurförbjud eller motsvarande) här i Sverige. Det finns flera exempel som rapporterades i tidningen. Sen finns - så tror jag - nästan samma bestämmelser i Tyskland och Schweiz och de kan - efter omräkning av priser med BigMac-faktorn - producera billigare.

Det är inte bara uppfödningen av nötkreaturer som har problem i Sydamerika. Det finns problem också vid laxfarmer, musselfarmar och så vidare. Men det du beskriver med inhängnade på en mindre yta utan tillstymmelse till grönt bete finns tyvärr också här i Sverige - visserligen inte i samma storlek, men det har jag sett flera gånger själv.

Med banan och apelsin skulle vilja bara hänvisa, att man köper andra livsmedel från Sydamerika eller Asien som är på samma sätt inte miljövänlig att transportera de till Europa, men ändå vill folk ha dem. Visst finns de inte odlad i Sverige - möiljgtvis med undantag - som Hera skriver.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Tom-B
2010-03-26 00:56
#19

Det finns alltid människor  som går vid sidan av lagar och bestämmelser. Men det är knappast dessa som sätter priset. Utan de skor sig på andras bekostnad. Nu senast var det väl grisarna det gällde.

Jag kan inte de exakta bestämmelserna i Tyskland och Schweiz, men som du säger "nästan". Så då finns det ju en skillnad. Bara som ett exempel: Har du tagit med i beräkningen den svenska gödselskatten, som knappast finns någon annan stans. Det är alltså inte bara den direkta uppfödningen, utan flera andra dyrare svenska kringkostnader.

Och vad "laxfarmer, musslarfarmer" har med oxfilépriset att göra, har jag svårt att förstå. Men du kan på andra trådar läsa om min kritiska inställning till bl a de Norska och Japanska laxodlingarna. Där kan du också läsa om rovfisket som äger rum för att föda laxarna - 2,5 kg fisk till pellets ger 1 kg lax. Jag har kallat det Ebberöds bank. Men detta hör knappast hemma på den här tråden.

Jag vill bara betona, att jag är inte kritisk till de strängare svenska reglerna. Jag vill bara påvisa skillnaden. Och det finns säkert mer att göra inom all svensk livsmedelsproduktion för att främja djurens livsmiljö och miljön i övrigt.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Tom-B
2010-03-26 01:16
#20

Jag skulle bara vilja tillägga, att avsikten med mitt första inlägg inte var, att råka in den här typen av diskussion, som nu Storost och jag hamnat i.

Jag bara reagerade på Ulf-S, då han påstod sig vara "prisokänslig", samtidigt som Ulf genom sitt köp av importerat kött medverkar till igenväxtning av de svenska ängs- och betesmarkerna.

Jag lever väl inte alltid som jag lär. Men äter rätt mycket kött, bl a inköpt från gårdsbutik. Och ett tips kan ju vara detta:

På annan tråd har påvisats/påståtts, att det är nyttigare att äta mindre kött, och att detta också är bra för miljön. Nå, men varför inte minska på köttet, äta mer vegetariskt, och sedan någon gång ibland köpa och njuta av svenskt naturbeteskött. Då kanske vi sköter både oss själva och miljön på ett bättre sätt.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
storost
2010-03-26 09:20
#21

Med mitt inlägg om lax- och musselodlingar skulle vilja bara hänvisa till att här i Sverige finns inga såna odlingar, men ändå äter många Svenskar lax och de bryr sig inte var den kommer från eller hur den är odlad.

Sen gödselskatt behöver bara de betala som köper gödsel. Om man har nötkreaturer då har man "naturlig gödsel" tillgänglig. Så använder man kobajs i Schweiz och små bönder i Tyskland. Sen finns det också en gödselskatt i Schweiz. 2004 var det Sverige och Danmark inom EU som hade en gödselskatt. Hur det ser ut i dagsläge vet jag inte.

Det vore att gå för djupt här inne att diskutera hur kostnadsberäkningen är. Här måste man med en matrixlista jämföra alla kostnader, men också tillskott av alla myndigheter för att få rätt resultat.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

jossehhh
2010-03-26 10:14
#22

#21

jag är inte Medarbetare eller något, men nu försökte ju faktiskt Tom att avsluta diskusionen på ett sätt som lämnade möjligheter för båda era åsikter att stämma, så då kanske ni inte borde diskutera om det mer? Det kändes lite som att  man anade en lite kort och elak ton i ditt sista inlägg och så ska det ju inte vara..

Denna kommentar har tagits bort.
storost
2010-03-26 10:34
#24

#22 Jag vet absolut inte var du hittar en elak ton i mitt sista inlägg.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Honestyisdead
2010-03-26 10:55
#25

Tycker storost enbart är saklig i sina inlägg.

[Tassy]
2010-03-26 12:09
#26

Jag ser bara en städad diskussion här. Det är helt ok att diskutera, debattera, vinkla och vrida på saker så länge man sköter sig, vilket det görs här.

Upp till toppen
Annons: