Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 2086 ggr
MaMaMade
2007-08-24 19:21

Superb körsbärssylt!

Kokade sylt på bären från vårt surkörsbärsträd (½-buske, frös ner första vintern, nu cirka 4 år) idag. La 5 deciliter bär i 2½ deciliter strösocker samt 1 vaniljstång igårkväll. I eftermiddags kokade jag upp det och lät sjuda i cirka 20 minuter. Skummade.

Sedan har jag tillbringat ½ timme med att pilla ut kärnorna. Glad Bären är läskigt små så det var inte tal om att kärna ur dem innan. I alla fall är jag färdig och det smakar *smaskens*! Hoppas att den tar ihop lite mer bara men det skulle i och för sig inte göra något om det blir sås.

Tror att jag ska bjuda på ostkaka m körsbärssylt/sås till efterrätt efter helgen när syrra o pappa kommer för att äta surströmming.

Annons:
Olle_S
2007-08-24 22:05
#1

Hur blir sylt på såna där små surkörsbär egentligen jämfört med vanliga körsbär eller bigaråer? Jag har bara smakat torkade surkörsbär och det var väldigt väldigt bra grejer.

MaMaMade
2007-08-25 00:40
#2

Vad 1000 funkar det inte för! Inläggen går inte att skicka iväg. Får prova flera gånger, ibland går det iväg och ibland får jag bara upp ett felmeddelande! Blir *galen*!

Jo, sylten blev jättegod, ganska så söt men med sting! Glad

Har aldrig smakat svenska körsbär/bigarråer direkt från träd, bara köpta importerade bigarråer. De är väl rätt så goda men går de att jämföra med svenska?

17 också, nu blev jag nyfiken får lov att köpa ett par hekto och provkoka!

Upp till toppen
Annons: