Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 1698 ggr
Olle_S
8/28/07, 3:23 PM

quinoa

Från att ha varit en riktig matnörddoldis tycks det formligen ha exploderat av quinoafrön på menyer och i affärer. Men det verkar som att vi fortfarande är i ett europesikt lite trevande stadie när det gäller att använda de små sydamerikanska grynen. 

Är det någon som har några förslag på vad man egentligen äter till quinoa. Och gör ni quinoan "ren" eller blandar ni en en massa buljong och prylar och gör den risotto-style?

Annons:
Anne
8/28/07, 3:40 PM
#1

Jag föredrar att ha den i kalla eller ljumna sallader, som ensamrätt eller tillbehör. Den är inget vidare "ren" tycker jag (men jag äter inte gärna cous-cous eller bulgur som det är heller).

TacoBelle
8/28/07, 7:44 PM
#2

Jag gillar quinoa och äter den till maträtter precis som/istället för ris eller pasta. Blandar inte i några buljonger, kokar det bara med salt.

Denna kommentar har tagits bort.
[Asta]
8/28/07, 7:53 PM
#4

Det är knappt jag vågar säga det eftersom det är så inne med quinoa nu, men jag tycker inte om det. Jag tycker det är smaklöst och att det inte har någon trevlig konsistens. Först trodde jag det berodde på hur den tillagades, vad vi hade till etcetera. Men nu har jag testat så många olika varianter att jag ärligen kan säga att jag inte tycker om det. Inget svar på frågan, men i alla fall.

Pia
8/30/07, 8:36 PM
#5

Instämmer med Asta, tycker inte heller alls om det, känns väldigt överreklamerat.

altavista
8/30/07, 9:12 PM
#6

aha, aldrig testat quinoa - vad är det för en?

Annons:
Sehvrin
8/31/07, 12:26 AM
#7

Har bara ätit quinoa en eller två gångner, och då som bas (eller vad man ska kalla det, i alla fall på samma sätt som man använder ris och dylikt) till det hade jag en citronsås, ädelostbiffar och broccoli.

Jag tyckte det var ok, men inte så speciellt som många verkar tycka.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Kokoskorven
8/31/07, 12:42 AM
#8

Quinoa har ett lågt GI och är rikt på proteiner, vitaminer och mineraler. Lika nyttig som den är tråkig.Glad 

Tröttsamt med alla "Du är vad du äter" recept.

Honestyisdead
8/31/07, 12:58 AM
#9

Jag har faktiskt Quinoa hemma. Ska bara ta tag i saken och prova det Glad

TacoBelle
8/31/07, 2:07 AM
#10

#7 Är ädelostbiffarna vegetariska? Kan du inte dela med dig av receptet?

Sehvrin
8/31/07, 12:43 PM
#11

#10, tyvärr är de inte vegetariska. Receptet finns här, men jag hade quinoa till (uppenbarligen) istället för bakpotatis och det smakade bra Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Veduran
8/31/07, 3:14 PM
#12

Blev så besviken när jag prövade quinoa. Smakade konstigt och beskt och konstig konsistens, jag som älskar cous-cous och bulgur. Går inte alls jämföra tycker jag men bra att man provat. Kanske jag gjorde något fel men följde "hur man gör". Nå, det finns så mycket annat gott Tungan ute

paronskrutten
8/31/07, 11:55 PM
#13

Jag tycker om det Glad

Helena

Annons:
Honestyisdead
9/1/07, 2:27 AM
#14

paronskrutten: hoppas jag också gillar de Glad

Sukram
9/5/07, 9:08 PM
#15

#12 om quinoan smakar beskt har du nog inte sköljt den tillräckligt. Quinoa har ett bitterämne i fröskalet som ger en bitter/ besk smak. Det är dock vattenlösligt och det står på förpackningarna att de ska sköljas så försvinner smaken.

Jag köper quinoa från Risenta (gula påsar) finns på willys med flera affärer den är skalad så den behöver man inte skölja.

Tycker själv att det är gott, men den blir ju bättre om man kryddar den lite när den kokar. Tycker bulgur och couscous däremot är rätt smaklöst och trist så egentligen går det på ett ut men quinoa är nyttigare.

Veduran
9/5/07, 10:30 PM
#16

#15 Men jag sköljde massor tycker jag, men kanske inte nog ordentligt ändå, kanske ska ge det ett nytt försök men ett annat märke. Glad

[Asta]
9/6/07, 10:42 AM
#17

#15 - det visar återigen att var och en måste skaffa sig sin egen uppfattning om saker och tingGlad - själv tycker jag i och för sig att även couscous är ganska smaklöst (men funkar bra med olika smaksättningar), men bulgur gillar jag skarpt. Helst när man köper sådan med stora bitar. För min del tycker jag tvärtom att bulgur smakar mycket. Det smakar ju vetekorn och det gillar jag.

Upp till toppen
Annons: