Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 5092 ggr
Smedsborg
9/9/07, 3:38 PM

Potatismos

Hejsan på Er

Är ny som skribent här men har kikat en del.  Hittade en förpackning frukostkorv i frysen och tänkte servera den med potatismos. Nu är det så att ungarna tycker att mitt mos smakar blä och därför vill jag gärna ha tips på hur jag ska lyckas denna gången.

Tackar på förhand AnnaLena

Annons:
AnneN
9/9/07, 4:25 PM
#1

Gör du moset själv eller använder du pulver?

Jag brukar krydda det med svartpeppar, chilipeppar, vitlökspulver. Riktigt gott blir det med lite klippt gräslök

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

chinerunner
9/9/07, 4:51 PM
#2

Pulvermos blir absolut godast om man först kokar fläskkorv i kort spad.

Man flår korven och skivar den.

Låter den sjuda 10 minuter.

Spadet får små fettpärlor.

Lyft ut fläskkorven och vispa i pulvret.

 ------------------------------------------------------------------------

En klick smörgåsmargarin och en pudring av grillkrydda fungerar bra om man inte kokar fläskkorv.

Smedsborg
9/9/07, 5:04 PM
#3

Jahaja, Pulvermos var det. Hmmm.

Jag brukar dona till mitt eget. Använder varm vätska med smör och salt o peppar. Saken är den att dom tycker att det blir segt. Hur nu mos kan bli segt? Förmodligen saknar dom luftigheten i moset. Hur tusan får man till den? Är det pulvermos som är lösningen?

AnnaLena

Åsa S
9/9/07, 5:42 PM
#4

Det är för tidigt för potatismos, använder man för färsk potatis så blir potatismoset lätt segt. För att få bra hemgjort potatismos använder man lite äldre potatis (kommer om ett par månader till butiken) gärna av någon mjölig sort typ King Edward.

 Skär potatisen i grova bitar och koka den i vatten tills den börjar trilla sönder, slå av vattnet häll på lite mjölk (varm eller kall) och kör med gamla hederliga elvispen (ballongvispar på) till fluffig koncistens, ha på gradvis mera mjölk tills det blir så som du vill ha det, använd inte mixerstaven (det brukar bli segt potatismos med mixerstav). Lägg i en liten smörklick för smakens skull och krydda med valfri krydda själv gillar jag muskot men man kan ha i örtkryddor, vitlök eller vad som nu passar och som ungarna gillar.

AnneN
9/9/07, 5:44 PM
#5

Då jag gör eget mos så brukar jag använda grädde eller fet mjölk istället för vatten och smör

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Asta]
9/9/07, 8:15 PM
#6

Det är viktigt att inte vispa/röra för  länge också. Då kan det bli "segt"

Annons:
Smedsborg
9/9/07, 8:42 PM
#7

Tackar för alla tips. Kan nog vara så att jag vispat för mycket i tron att det skulle bli fluffigare. Potatismos äter vi bara ett par gånger per år så man får ingen direkt träning i mosandets ädla konst.Glad

Sessan1
9/9/07, 8:51 PM
#8

Jag gör eget potatismos. Gillar absolut inte pulvermos, usch!  Bättre med "riktig" potatismos.

Krydda kan man ju också göra

Honestyisdead
9/9/07, 8:54 PM
#9

Jag älskar Felix pulvermos. Brukar ha i vitlökspuler, cayenne och honungsgrillkrydda. Gillar när moset är lite halvlöst.

MaMaMade
9/10/07, 12:34 AM
#10

Har fortfarande inte kommit mig för att använda den där cheddarkryddan/gratängkryddan jag köpte när jag var i Stockholm. Kanske det skulle bli gott i potatismos? Mina ungar gillar ingen sorts potatismos, varken hemmagjort eller pulver, ska försöka med ostkryddan för ost gillar de!

Honestyisdead
9/10/07, 1:23 AM
#11

Låter spännandeGlad Berätta om de fungerade Glad

Kokoskorven
9/10/07, 9:08 PM
#12

pröva mandelpotatis, jättegott!

Pernilla
9/13/07, 11:19 PM
#13

Åh, mandelpotatismos… med lite smör i… vilken underbar idé, det ska jag joxa ihop imorgon.

Annons:
isnornin
9/14/07, 2:05 PM
#14

Pulvermos nej tack för min del! När jag gör mos har jag i smör, mjök, lite lite socker, salt, peppar och lite chillipeppar. Sen när jag har mosat till det tar jag och vispar till det med elvisp, jag tycker att det blir bra, kryddningen är så klart smaksak! Nu vart jag sugen på falukorv i ugnen med stark tomatröra och mosGlad (Inte snåla med smöretFlört

MVH Isnornin

eventkocken
9/14/07, 5:17 PM
#15

Pulvermos måste vara djävulens påfund…inte tillstymmelse till potatismos där inte!

Hemligheten med ett "gött mos" är smör (gärna brynt…skulle kunna äta det i djup tallrik som det är) och mjölk…mer smör och svartpeppar. De flesta potatisrätter måste ha massor med svartpeppar…eller mer än man tror iallafall.

[Anna-N]
9/14/07, 6:04 PM
#16

Gör potatismos med mjölk (ev. grädde), smör, salt och så lite socker i = Kanongott!

lissu
5/27/08, 1:01 PM
#17

Jag är singel och lagar mest mat till bara mig själv, äter dessutom endast halva eller tredjedels portioner på grund av VBG-operation, så att koka potatis och laga eget mos blir aldrig av.

Däremot har jag använt EuroShoppers potatisflingor - mest för att det inte innehåller mjölk och en kompis är mjölkallergiker.

Jag blandar ofta i iMat, pepparrot, salt och peppar… eller vitlök…Man kan ju moderera vätskan så att det blir lagom löst…

/Lisbeth
aka
Lissu

tezzie
5/27/08, 1:23 PM
#18

Mjölk, en skvätt grädde, en stor klick smör, salt och vitpeppar Glad

*** Kärleken övervinner allt ***

Maria
5/27/08, 3:04 PM
#19

Moset blir gott om man värmer grädden/mjölken tillsammans med smöret.

Potatisstöten blir bra om man tycker om lite bitar i annars elvisp. Vispa som sagt inte för länge.

Mjöliga "gammelpotatis" blir allra bäst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fridaas
5/27/08, 3:10 PM
#20

Brukar spara lite av potatisvattnet, mosa potatisen, hälla i smör, salt, mjölk, citronpeppar och cayennepeppar, köra med elvisp så att det får en luftigare konsistens samtidigt som man häller i lite av potatisvattnet.. lite socker i så smakar det som mormors ^^

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Upp till toppen
Annons: