Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1289 ggr
Sol-
2007-09-17 21:46

Mycket ägg!?

Jag passar syrrans höns denna vecka och hon har hur mycket ägg som helst, som jag får använda.

Vad kan man göra med mycket ägg, förutom maränger?


Annons:
MaMaMade
2007-09-17 22:13
#1

Baka mjuka kakor och frys in för kommande höstdeppardagar fast man går upp i vikt! Flört

Gör olika lådor med äggstanning och frys in till lunchlådor och lata middagar från frysen. Makaronipudding, ansjovislåda, quiche annars är ju ägg mycket hållbara, vänd dem bara åt rätt håll tror att den spetsiga delen ska vara nedåt det var några år sedan jag hade ankor. Glad

eventkocken
2007-09-17 22:40
#2

Omelett-race! Öva på att göra en perfekt rullad omelett på franskt manér det vill säga "baveuse" (hur var det med stavningen nu då?) fritt översatt "dräglande" kan ta några försök att få till det så bjud in alla grannar!

Annars är ju pannkakor något som alltid går hem om du har barn omkring digGlad Vill du vara smidig gör du ugnspannkaka och serverar med knaprigt stekta fläsktärningar modell större, stekt äpple, lök och rårörda lingon till.

Mervi
2007-09-17 23:28
#3

Ät några till frukost, jättegott och mättande.

isnornin
2007-09-18 10:24
#4

Omelett är ju gott, finns så många variationer att göra. Fattiga riddareGlad kokt ägg på knäckebrödFlört GlassFlört Cheese cake!

MVH Isnornin

AktieTrader
2007-09-18 14:21
#5

Ostkaka och många glassrecept kräver mycket ägg.

preusvarg
2007-09-18 14:48
#6

Ett ägg förvarat svalt och i jämn temperatur kan hålla sig upp till 12 månader.

De äggen som vi köper i affären är upp till 3 månader gamla redan för att vi är "vana" med gamla ägg detta är helt sjukt men sant. Historiskt sätt så var ägg en av de färskvaror som man hade med sig av i rikliga mängder ombord på exempelvis segelfartyg där man kunde förvara äggen i kölsvinet på båtarna. när man sedan knäckte det första dåliga ägget så knäckte man alla och anrättade olika typer av maträtter av dem. På så vis så kunde man ha färsk mat länge och sedan festa när det blev dax att göra sig av med överskottet.

Än i dag så använder sig äventyrare som låter sig frysas in i polarisen över vintrarna ägg som en bra bas.

Annons:
eventkocken
2007-09-18 16:38
#7

Det stämmer som preusvarg skriver att vi äter "gamla" ägg. Det märker man om man kokar sina ägg själv till julbordet på restaurangen (är det någon som gör det sedan de började sälja färdigkokta ägg!) eftersom vi äter sådana ofantliga mängder kring jul de är helt "omöjliga" att skala, vilket tyder på riktigt färska ägg = så gott som nyvärpta Skrattande

bubbelbubbel
2007-09-18 21:23
#8

Ooh, jag får jättefärska ägg, får hur mycket ägg jag vill av min pappa, roligast är äggen från dvärghönsen, där behövs två för att kompencera ett vanligt Glad

MaMaMade
2007-09-19 10:53
#9

Och ankäggen är som 2 hönsägg 3 små hönsägg det räckte med 1 till en sockerkaka. Oj vad jag saknar de små kvackande skithögarna. Ja, ankorna alltså inte högarna de gjorde! Flört

Snuttenuttan
2007-09-19 20:30
#10

Äggröra supergott med bacon till.

preusvarg
2007-09-20 14:50
#11

Något jag provat är att knäcka ett ägg i en liten ungsfast form och röra i lite baconbitar försiktigt och så in i ugnen. Ta ut det hela ta en bit toast och garnera med en skiva tomat. gott som en enkel förrätt. Kanske eventuellt ett par kvistar gräslök uppepå alltihopa.

Sol-
2007-09-23 12:26
#12

Tack för alla svar!

I helgen har det varit äggfest, kokt ägg till frukost, crepes med kantarell och räkstuvning till middag och marängsviss med egengjord glass och maränger till efterrätt mums.

Har aldrig gjort glass förr, men det kommer att bli fler gånger, jättegott.


Upp till toppen
Annons: