Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 3047 ggr
Martin
10/24/07, 2:48 PM

Tips på efterrätt till 3-rätters

Imorgon skall jag ha mitt ex på middag, jag råkade lova henne (bra vänner fortfarande) en trerätters en dag Obestämd

Förrätten blir avocado, hackad rödlök, hackat kokt ägg, räkor och rom serverade i avocadoskalen.

Huvudrätten blir ett recept jag fått av en kompis som var med i viktväktarna, lax med vitlök på limebädd (se bifogat recept).

Nu är frågan: Vad skall jag ha till efterrätt?

Om det är någon som är vinkunnig får ni gärna tipsa på vin till ovanstående huvudrätt också. Vitt vin borde vara det naturliga valet med då både jag och tjejen förvisso dricker vitt så föredrar vi båda rött, kan det finnas rödvin som passar till lax med vitlök & lime, eller är det bättre att ta ett vitt? Tips på vita?

mvh /Martin

mvh Martin

Annons:
Anne
10/24/07, 4:41 PM
#1

Choklad. Chokladmousse, till och med. Mums. Och jag skulle nog faktiskt säga vitt till båda de rätterna, rött är ingen höjdare till lax tycker jag.

isnornin
10/24/07, 4:54 PM
#2

Glass och färsk frukt med lite choklad till Flört

MVH Isnornin

isnornin
10/24/07, 4:57 PM
#3

Jag vet inte med vinet är ingen fan av vitt, skumpa är gott i och för sig, passar nog bra till förrätten. Men sen hade jag tagit rött. Vilken sort, är så dålig på namn sorry Rynkar på näsan

MVH Isnornin

Honestyisdead
10/24/07, 4:59 PM
#4

Det är bara till att fråga på systemet, dom är så kunniga så. Glad

Jag kan dricka både rött och vitt till fisk, likaså till kött.

Martin
10/24/07, 6:00 PM
#5

Låter som bra tips, chokladmousse kan det nog bli. Hittade ett recept som såg gott ut på din receptsamling Anne, och verkade skapligt lätt också Skrattande

mvh Martin

preusvarg
10/24/07, 6:02 PM
#6

fruktsallad med en varm sås på vit choklad och myntha. friskt å gott fast samtidgt sött..

Annons:
Anne
10/24/07, 7:05 PM
#7

Marnyman, ja, det är busenkelt och blir alltid jättegott.

MaMaMade
10/24/07, 8:00 PM
#8

Rosé då? Nedan kommer ett som jag skulle kunna tänka mig till fisk med lime (svartvinbärstoner går väldigt bra mot citrus).

Själv föredrar jag vitt först och främst för att jag älskar fisk och skaldjur och det blir så gott med vitt (helst en sauvignon blanc) till det. För det andra får Gubben migrän direkt efter ½ glas rött (alla sorter i stort sett) och jag blir heltäppt i näsan, så vad gör man.

Puycheric Syrah 

Några länkar borttagna då de inte fungerar längre/Loucar

Martin
10/24/07, 8:59 PM
#9

#8 Tack för tipset på viner, Caliu lät intressant!

#6 Lät ju gott, hur gör man den där såsen? Smälter choklad och blandar med mynta, kan det vara så enkelt? Obestämd

mvh Martin

MaMaMade
10/24/07, 9:06 PM
#10

Jag gör som så att jag kokar upp cirka 2 deciliter grädde (mellan går bra) och låter chokladen smälta ner, rör slätt. Sedan blandar jag i limezest eller hackad mynta i detta fallet då och serverar.

Limevarianten är bara så god till färska jordgubbar, hela min familj kan äta ihjäl sig på det om det fanns i obegränsad mängd!

johannaG
10/24/07, 9:44 PM
#11

Jag skulle ha gjort en citron- och limepaj, gärna med lite färska bär till, mums.

AndreasS
10/25/07, 2:27 PM
#12

Vanilj pannacotta med Sauce Melba, fast man gör den lite tjockare än den ska vara, kalas gott.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Maria
10/25/07, 2:31 PM
#13

Jag tycker "Gino" (tror det stavas så) är underbart. Lätt och supergott.

Man gratinerar frukttärningar i ugnen med riven vit choklad på. Serveras med glass.

Oftast använder jag kiwi, banan, jorgubbar och vindruvor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Martin
10/26/07, 3:59 AM
#14

Tackar för tipset om Caliu, Rosevinet till laxen. Det var mycket gott!

Tack också för tips om såsen på vit choklad (var första men inte sista gången den kom till användning, jag lovar!).

Middagskvällen mycket lyckad!

mvh /Martin

mvh Martin

MaMaMade
10/27/07, 9:53 AM
#15

Härligt att höra Martin! Glad

Upp till toppen
Annons: