Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 14549 ggr
Liljekatten
10/18/07, 12:35 AM

Skrabbelucker

Här kommer ett recept på skrabbelucker. Dessa är jättegoda och påminner mycket om friterade munkar om de serveras nystekta till kaffet eller teet. Skrabbelucker är också så lätta att göra om man får oväntat besök eftersom de innehåller så vanliga ingredienser som man vanligtvis har hemma. Ni måste bara prova!

SKRABBELUCKER cirka 12 stycken

  • 1  ägg
  • 1 deciliter  socker
  • 3 deciliter  mjöl
  • 1½ tesked  bakpulver
  • 1 tesked  vaniljsocker
  • ¾ deciliter  mjölk

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och blanda detta med äggsmeten och mjölken. Blir en ganska tjock smet.

Smält smör i stekpannan på medelvärme och klicka ut smeten (cirka en matsked) i pannan. Vänd efter nån minut. Stek inte för länge, de ska gärna vara lite kletiga inuti. Doppa skrabbeluckerna direkt i socker blandat med kanel. Ätes nystekta!

krabbelurer

Mums!

Annons:
MaMaMade
10/18/07, 12:55 AM
#1

Åh, det låter kul. Skall testas. Tack för receptet!

TacoBelle
10/18/07, 1:02 AM
#2

Mums! Sånna gjorde alltid min mamma till oss när vi var små, serverades med sylt och grädde. Fast vi kallar dom krabbelurer. Skrattande

Liljekatten
10/18/07, 1:34 AM
#3

Ja, de har flera olika namn. Kan även kallas Snoobelurer.

Kärt barn ni vet!

[Asta]
10/18/07, 10:15 AM
#4

Hum - min pappa måste haft sämre fantasi - han kallade dem hastbullar.

Liljekatten
10/18/07, 12:56 PM
#5

Skrattande Ja, då låter ju skrabbelucker eller krabbelurer roligare. Och bullar vet jag inte om jag vill kalla dem. Hastbullar är något helt annat för mej. Dem gör man i ugn.

[Asta]
10/18/07, 1:20 PM
#6

#5 Pappa använde helt enkelt det namnet som fanns i den tidning han klippte receptet ur. Jag var tvungen att kolla (har urklippet inklistrat i min receptbok lustigt nog). Därför blev det väl inget sånt kul namn som skrubbelucker,

Hastbullar kallade tidningen det för eftersom man kunde göra dem i princip efter det att gästerna kommit. Och att de då fungerade som en ersättning för vanliga bullar.

Annons:
Maria
10/18/07, 6:28 PM
#7

Krabbelurer kallar jag dem, eller tomteplättar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bubbelbubbel
10/18/07, 7:24 PM
#8

jag tror jag kallat dom både skrabbelucker och krabbelurer.

men gud vad gott! Det är så längesen jag åt sånna! Sjutton att jag inte har nån mjölk hemma!

MaMaMade
10/18/07, 8:14 PM
#9

Mamma gjorde jämt hastbullar när jag var liten. Måste se om jag kan hitta receptet, kanske det finns i min gamla "Vår kokbok" den hade mamma också. De gräddades i ugn o blev lite som mandekubb i konsistensen. Varma direkt från plåten med kall mjölk /O´boy till *mums*!

Liljekatten
10/18/07, 9:00 PM
#10

Hastbullar är också jättegoda. Jag brukar ha russin och syltade apelsinskal i mina.

MysanMinGodis
7/18/08, 5:06 PM
#11

Sånna är SÅ goda Skrattande brukar doppa dom i socker Tungan ute

Liss
7/19/08, 1:19 AM
#12

Åh! Krabbelurer gjorde min far när jag var mindre, de ska jag tusan ge mig på någon dag!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

chinerunner
7/19/08, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Blev ju tvungen att göra hastbullar igår så som ni frestas.

Mina gjorde jag i en sån muffinsplåt eller vad dom nu kan heta.

Det är mandelflan på.

Min farmor som jag en gång hade, brukade baka platta hastbullar av utklickad smet på bakpapper. Dom var jättegoda med kall mjölk.

Annons:
chinerunner
7/19/08, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Farmor är död men farfar den sega gubben, han är 92 år och lever ännu.

Bilden är från 1979 gissar jag. Dom sitter på trappen i sin stuga i Kalix skärgård.

Mandysan
7/20/08, 4:23 PM
#15

Krabbelurer funkar även utmärkt att göra i spritkök, bara att förbereda smeten hemma och ha med Glad

Andina
10/12/12, 12:08 PM
#16

Krabbelurer o Skrabbelucker verkar godis! Tungan ute

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Grodan
10/12/12, 1:10 PM
#17

#0 Oh! Fritterade munkar, mums! Ska se om jag kan modifiera receptet att bli gluten o sockerfritt men ändå mums


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Andina
10/12/12, 3:10 PM
#18

#17 - jag ser fram emot resultatet av din modifiering, Grodan! Gluten är ok för mig, men socker vill jag inte ha, Stevia lär inte fungera, men kanske fungerar sukrin istället för socker

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Grodan
10/12/12, 3:35 PM
#19

#18 Stevia är ok, men det färgar av med sin speciella smak. Jag kör med honung för det mesta, men ibland hittar jag roliga saker att söta med. Xylitol skulle jag vilja kunna hitta i en vanlig butik.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Andina
10/12/12, 3:52 PM
#20

Det finns stevia utan 'bismaken' - men det blir ju inte riktigt samma sak om man ska vispa smeten lite fluffig tror jag, då tror jag sukrinet är bättre!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
fridaas
10/12/12, 10:09 PM
#21

Krabbelurer gjorde vi på hemkunskapen i 5an, då var de goda iallafall! Har funderat länge på att leta upp receptet men det behövs ju inte längre Glad

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Anterrabae
10/13/12, 3:42 PM
#22

Dessa måste jag testa! Fast i veganvariant såklart!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: