Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 9321 ggr
Dagmar
10/2/07, 4:17 PM

Gott bakrecept med många ägg?

Jag upptäckte igår att jag har massor av ägg hemma som går ut i slutet av veckan. Av någon anledning så har jag trott att äggen är slut där hemma varje gång jag har handlat och så har jag samlat på mig alldeles för många.

Den enklaste lösningen är väl att baka något till maken jobb eller kanske mitt eget för en gång skull :-) Har någon ett gott bakrecept som kräver många ägg? Helst något som man kan använda hela ägg i (dvs ej maräng eller liknande).

Annons:
clivia
10/2/07, 7:31 PM
#1

du behöver inte ha panik för att äggen går ut, de kommer att hålla i flera veckor till om de har stått i kylen! Knäck dem i en liten skål innan du häller dem i smeten för att vara på den säkra sidan, om de inte går att använda kommer du att märka det!

Men skämt åsido: mjuka kakor av alla slag borde väl kunna sluka lite ägg åt dig? Ugnsomelett kan du göra också. För att inte tala om spaghetti carbonara, där går det ju åt en äggula per portion (du kan ju lägga vitorna i frysen) och man har en ursäkt för att äta lite härligt bacon. Skrattande

Jo, och paj kan du göra - äggstanning slukar mycket! En citronmarängpaj om du vill göra något sött till jobbet kanske? Då använder man väl gulorna till krämen  och vitorna till marängen?

kryddburken
10/2/07, 8:04 PM
#2

Inte i bakväg direkt men till stormiddag som går att frysa in!

Fläskpannkaka med banan & turkiskt yoghurt & 10 - 12 ägg…
http://kryddburken.wordpress.com/2007/06/28/flaskpannkaka-med-bananturkisk-yoghurt/

[Asta]
10/3/07, 10:29 AM
#3

Här har du ett recept på en kaka som åtminstone kräver 7 ägg. Den är vansinnigt god och vansinnigt onyttig.

isnornin
10/3/07, 11:39 AM
#4

#3 oj oj oj vilken kaka! Den ska jag göra!!!!Kyss

MVH Isnornin

MaMaMade
10/3/07, 1:12 PM
#5

Brukar göra Hennikehammars godistårta emellanåt…många ägg o *mäktig*!

Här finns ett recept:

http://brittakajsa.blogg.se/1173737393_recept.html

Baka den helst dagen före den ska serveras…den blir "dallrig" o blir godast om den får stå till sig. :)

Dagmar
10/3/07, 4:39 PM
#6

Tack för alla tips; jättegulligt av er! Det löste sig väldigt bra dock; jag fick reda på att månadens Daring Bakers-utmaning kräver hur många ägg som helst. Recept och foton kommer i slutet av månaden på min och alla andra DB-bloggar (bl.a. Annes blogg).

#1 Clivia: Carbonara älskar jag :-) Jag hade ingen aning om att ägg håller så länge, jättebra!

#2: Oj, sorry men banan tillsammans med fläsk låter inte alls som min grej :-( Men ugnspannkaka i allmänhet var ett bra förslag.

#3 och #5: Det ser ut som något min man skulle gilla, tack! Jag skall lägga recepten på minnet.

Annons:
Sessan1
10/4/07, 4:35 AM
#7

#3 ojoj säger jag oxå. Den ser Goooood uuut. Måste testa den :) Gillar söta godsaker ibland.

Upp till toppen
Annons: