Annons:
Etikettfågel
Läst 986 ggr
AktieTrader
2007-10-26 13:59

Hel kyckling

Börjar det bli ovanligt med hel fryst kyckling i affärerna?

De senaste 5 gångerna jag har veckohandlat på Ica MAXI så har det funnits fryst kyckling en gång. Och tidigare när det funnits kyckling så har det varit små ynkliga.

Har ni märkt att hel fryst kyckling börjar trängas ut?

Annons:
[Asta]
2007-10-26 14:18
#1

Nope- här på ICA Maxi brukar de ha ett par olika sorter så jag har inte märkt något sådant. Vi brukar alltid ha en eller två hela kycklingar i frysen så jag borde sett om de börjat försvinna .

MaMaMade
2007-10-27 09:52
#2

Jag tycker också att det har blivit mindre av hela, frysta kycklingar i affärerna men har tänkt att det är affären som inte tagit hem. Folk kanske tycker att det är enklare m filéerna.

Jag försöker få tag på "festkyckling" när jag vill helsteka en pippi, de är dubbelt så stora och då räcker den både till middag och lunch dagen efter.

bubbelbubbel
2007-10-27 17:16
#3

jag har aldrig gjort hel kyckling.
hur gör man egentligen ?

Sovgott
2007-10-27 17:37
#4

Varför köpa fryst kyckling när man kan köpa färsk? Färsk, hel kyckling är betydligt godare än fryst.

#3 När jag gör hel, färsk kyckling så smälter jag smör, blandar med soja, salt och peppar och sen penslar jag bara kycklingen med det och sen in i ugnen i cirka 60 minuter. Ugnsgraderna brukar stå på paketet. Enkelt och väldigt gott!

bubbelbubbel
2007-10-27 17:56
#5

#4, ja det lät ju inte speciellt svårt inte Skrattande men inga andra kryddor än salt och peppar ?

MaMaMade
2007-10-27 20:34
#6

Måste in till stan (5½ mil) om jag ska kunna hitta färsk kyckling. Dessutom är det gott att finna en eller två i frysen emellanåt då man har långt till affären men visst är färsk godast, så är det ju med allt.

Ibland fyller jag kycklingen med lök och vitlök. Eller lök och citron.

Gottgottigottgott är att späcka den under skinnet. Stick in ett finger under skinnet o lossa försiktigt hinnorna mellan skinn och kött jättelätt. Fyll med något gott Jamie O`s fyllning; mixa smör, bacon, timjan tror jag brukar smälla i någon vitlöksklyfta också + rivet citronskal, salt o peppar. Peta in under skinnet och in i ugnen företrädesvis i en lergryta blir jättesaftig.

Samma fast med dragon, vitlök o bacon eller salvia, citron och bacon.

Någon god ost + kryddor/örter, smör, chévre o rosépeppar kanske. Fetaost o hackade oliver + citronskal ska jag fortsätta?

Annons:
AnnaF
2007-10-28 11:31
#7

Mmmm, hel ugnsstekt kyckling är ju super gott! och enkelt och billigt. Har ej märkt av att den skulle hålla på att försvinna i affärerna, där jag bor finns det gott om fryst, värre med färsk hel, det är svårare att få tag i.

Snabbast möjliga är att bara krydda med piffi runt om, stek i ugnen, koka ris och göra en kall yogurt sås med vitlök, mmmm!

Sovgott
2007-10-29 21:59
#8

#5 Man kan nog ta vilka kryddor man vill som man tycker om!

eventkocken
2007-10-31 19:54
#9

Inte vad jag märkt; finns både kyckling, höna, kalkon, and, fasan…tom duva ibland.

Upp till toppen
Annons: