Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 5252 ggr
Honestyisdead
2007-11-07 19:16

Beskriva lutfisk?

Kan någon beskriva hur lutfisk smakar?
Har alltid fått för mig att det är ngt liknande surströmming, men har nu fått veta att det inte är det.

Vad smakar det? :)

Annons:
Liss
2007-11-07 19:53
#1

Man gör ju lutfisk på torsk, gädda, gös, braxen, lake och sik. Så de smakar väl som de fast att de först torkats, sen lagts i lut och sen kokats;P hehe..
Neh jag vet faktist inte.. men som surströmming är jag säker att de inte smakar:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Honestyisdead
2007-11-07 19:57
#2

Då hade killen fel ;) Han trodde det var en sorts fisk ;)
vad gör man när man lutar fisken?

Maria
2007-11-07 20:08
#3

I Bohuslän är lutfisk "Långa" och man torkar den och lägger den i en lutblandning, från början för att bevara fisken. Innan den tillreds brukar den blötläggas.

Personligen tycker jag inte om lutfisk. Tycker inte att det smakar någonting. (Tänker oundvikligen på blåmaneter).

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2007-11-07 20:25
#4

Vad är en lutblandning då?

Sovgott
2007-11-07 20:41
#5

Det smakar ingenting! Men jag tycker inte om det. Lutblandning är kalk och soda.

Coturnix
2007-11-07 21:35
#6

Det är vansinnigt gott! Med gröna ärtor, kryddpeppar och vit sås!

Annons:
Kokoskorven
2007-11-07 21:49
#7

totalt smaklöst utan tillbehör :)

TacoBelle
2007-11-07 21:51
#8

Har hört att lutfisk inte ska smaka något alls (det är såsen som smakar) och att det är av manetkonsistens. *brr*

Honestyisdead
2007-11-07 21:54
#9

Låter ju inte alls för lockande. Men jagf är inte den som är den. Testa ska jag allt :)

[Asta]
2007-11-07 23:10
#10

Svensk lutfisk brukar göras på långa. Jag har nog aldrig hört om att man gör det på något annat??

Vi har flera lutfiskälskare i min familj, jag råkar dock inte vara en av dem. Jag håller dock inte med om att fisken inte smakar något, i så fall hade jag nog fixat att äta den. Jag tycker tvärtom att den smakar ganska mycket, så man har helt klart olika smaksinnen. Det som jag har svårt för är smaken som blir av själva lutblandningen. Har ändå försökt många gånger eftersom det är så älskat av så många i familjen. Men surströmming smakar det inte ett dugg. Håller inte med om manetkonsistens heller, maneter är ju bara blask liksom. Lutfisk är ganska fast när man börjar äta det. Enligt min åsikt i alla fall.

Här finns en sida som är helt ägnad åt lutfisk.

Honestyisdead
2007-11-07 23:27
#11

Nu måste jag fråga, vad är då surströmming? När ätes denna?
Jag kanske har blandat ihop firrarna ;)

MaMaMade
2007-11-07 23:41
#12

En *delikatess*!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Surstr%C3%B6mming

http://www.surstromming.se/

En pirrande känsla av massiv sälta som mildras av m riktigt smör brett tunnbröd, varm kokt potatis o så hackad lök som ger den extra udden… Räcka ut tungan

Honestyisdead
2007-11-07 23:49
#13

Tack :D Brukar man äta det såhär års?

Annons:
MaMaMade
2007-11-08 00:02
#14

Premiären är ju i augusti men fantaster bunkrar upp o äter när längtan sätter in. Flört

Jag brukar köpa 2-3 burkar o spara i kylen då jag tycker att fjolårsströmmingen är godare än den "färska". Ibland kan det blir en nit…bubblar det i lagen kan man få lite magknip. Tyvärr är den "gamla" rommen inget vidare, där föredrar jag nog den "färska"…en liten bit rom o så en tugga mjukt tunnbröd typ njalla m smör o några små bitar lök…*mmm*!

Du får pallra dig norröver o komma hit på en skiva vettja! Du är så välkommen! Skrattande

Honestyisdead
2007-11-08 00:10
#15

Tror det är andra gången du bjuder in mig :) Tack :D

MaMaMade
2007-11-08 00:15
#16

En surströmmingsälskare kall är att ständigt vara på vakt för att upptäcka sökare o omvända dem till den rätta tron! Flört

Honestyisdead
2007-11-08 00:16
#17

Hahaha :D

clivia
2007-11-08 14:48
#18

Jag ser att du inte har fått någon beskrivning av lutfiskens sanna väsen Hera så jag ska göra ett försök: Det är liksom en väldigt mild fisksmak, och konsistensen är liksom flagig och skivig. Det är bara lite slaskigt i botten på skålen, annars är det rätt så fast konsistens som någon annan skrev här. Den ska ätas med en god vit sås, gröna ärter och rätt rejält med malen kryddpeppar. Det är helhetsupplevelsen som gör det!

Jag älskar surströmming också och brukar beskriva den som samma känsla som att äta en riktigt doftande dansk ost. Det luktar - ska inte sticka under stol med det! Men det luktar inte direkt illa, mer pikant liksom. Den ska inte heller ätas som den är utan tillsammans med kokt mandelpotatis i bitar, hackad gul lök, gräddfil och gärna mesost i "klämma". Det är väldigt, väldigt salt och utsökt gott.

solskensbarn
2007-11-08 16:44
#19

Huuua säger jag för surströmming! Ändå är jag född och uppvuxen med såna kalas varje år. Men det hjälps inte. Barnen får varmkorv och mos istället, och jag verkar hålla mig kvar vid det bordet.

#18 "Utsökt gott" - Kan det verkligen vara samma sak vi pratar om? ;)

Honestyisdead
2007-11-08 18:12
#20

clivia: Tackar för dina beskrivningar :D

Annons:
clivia
2007-11-08 21:18
#21

#19 - smaken är som baken! Jag kan verkligen "crava" surströmming men får tyvärr sällan utlopp för mina lustar eftersom det verkligen är svårt att värva med-ätare. De roligaste skivorna jag har varit på är med mina äldre släktingar från Hälsingland. Då äter vi surströmming av minst tre årgångar med alla tillbehör, pratar och skrattar. Lingondricka eller mjölk till (mina släktingar dricker inget starkare än lättöl) och till efterrätt får vi lingon och mjölk med smulat knäckebröd. Å vad underbart.

Bjornen
2007-11-09 11:07
#22

Både att sura och torka fisk är ju ett sätt att bevara fisken en längre tid. Hållbarheten kan ju vara flera år och man kunde bevara de stora fångster som man fick vid fiskleken. Torkad fisk gjordes huvudsakligen av spillånga, gråsej, torsk och gädda. Surning skedde mest av strömming, mört och laxfiskar.

För att blöta upp den torkade fisken ska den blötläggas och lägges i lut tilsammans med kalken. För att sedan få bort lutsmaken krävs att den blötläggs och lakas ur. Blötläggningen avgör hur konstinstensen blir. Kort blötläggning innebär plaskig konstistens och längre blötläggning innebär fastare kött. Bästa lutfisken är gråsej eller torsk som tyvärr är svårt att få tag i. De har mycket mera smak och har fastare kött än spillånga. Det är dock inte lika fint att se på med sin gråare färg.

Godaste surade fisken är mört med sin lite söta smak. Men även strömming är ju god men smaken är lite starkare. Surad laxfisk har jag aldrig smakat och det är nog långesen någon har gjort det med röding eller laxöring.

solskensbarn
2007-11-09 11:37
#23

#22 Är det nån som kan ge sig till tåls å sura röding å öring? Den vill man ju äta upp på en gång, när den är som färskast, hihi! ;)

Bjornen
2007-11-09 21:58
#24

Om du fångar några hundra kg röding i samband med leken, kan det vara bra att spara något till senare och surning och nergrävning i en myr kan det tas  upp vart efter man behöver. Förr fanns bara torkning eller surning som fungerade som lagringsmetod. Rökning av fisk förlänger inte hållbarheten lika länge som vid rökning av kött.

MaMaMade
2007-11-10 09:27
#25

#21

Jag ska ha bordsdricka till surströmmingen…det är det enda rätta för mig o det jag är van sedan krypåldern. Möjligen kan en öl gå ner (max 3,5%) om drickan inte gått att få tag i. Mjölk går *inte* o lingondricka är liksom vardagsdricka…o surströmming är ju fest! ;) Snaps går bort direkt…sprit gör ju att man inte känner det rätta stinget av fisken o är det dessutom fjolårsströmming blir man på lyset snabbt som attan ju! :D

Upp till toppen
Annons: