Annons:
Etikettmatprat
Läst 965 ggr
MaMaMade
10/15/07, 10:09 AM

Överbliven linsgryta?

Kokade röda linser efter anvisning på paket för 4 personer (vi är 5) o fick säkert 3-4 liter gryta, lite för mycket särskilt då ungarna var lite avståndstagande mot "geggan". Glad

Jag har slängt in resterna i frysen o undrar nu vad jag ska ta mig till m dem? Man borde väl kunna stoppa ner lite i matbrödsbak? Ska jag satsa på ljusare el mörkare bröd? (Det är gul lök + vitlök o grytan.)

Hur kokar man linser bäst utan att de går sönder? Vår spis är hopplös att sjuda på stekgrytan i ugnen kanske går bättre. Det är så tråkigt att äta linsmos.

Annons:
chinerunner
10/15/07, 10:24 AM
#1

Röda linser är just sådana att dom löses upp. Man använder dom för att reda gryträtter. Om du kokar gröna (som ris) så får du en fast sort att tugga på.

clivia
10/15/07, 10:32 AM
#2

det går säkert alldeles lysande att använda till brödbak, särskilt till sånt bröd som ska ätas till mat eftersom det kanske får lite extra smak av löken. Jag har bakat bröd många gånger med mixade kidneybönor i degspadet. Bara mixa och späd med vatten till önskad mängd, sen bakar du som vanligt. Foccaccia kanske skulle bli gott att baka på sånt spad?

Eller späd grytan till soppa, koka upp och blanda ned färska tomater och bladspenat.

MaMaMade
10/16/07, 1:38 PM
#3

#1

OK, tack! Har bara använt gröna förut så jag blev lite förvånad över resultatet. Glad

#2

Måste baka matbröd så det passar ju bra. Tack Clivia!

solskensbarn
10/16/07, 4:45 PM
#4

Antingen gör man matbröd eller så mixar man grytan och gör matvåfflor, det brukar jag göra på en hel del "dagen efter" grejer!

isnornin
10/16/07, 5:11 PM
#5

Du kan bjuda mig på lunchFlört jag älskar linser!

MVH Isnornin

Upp till toppen
Annons: