Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 11302 ggr
elfie
2007-11-14 16:08

Gasspis/ugn

Visst är jag nöjd över själva spisen då det är smidigt att reglera värmen och det går snabbt att koka upp vatten. Mitt problem är ugnen… Jag älskar att baka och det mesta blir lika bra som i vanlig ugn, men inte kladdkaka. Jag har provat ett flertal gånger, men det blir samma resultat - en svampig koncistens istället för den härligt kladdiga med krispig yta. Där jag tidigare bodde hade jag vanlig ugn och resultatet blev helt underbart varje gång, så det är inte receptet som spökar.

Nu undrar jag om ni som har gasugn har några knep. Lyckas ni med kladdigare kakor? Vad ska man tänka på när man har gasugn?

(visste inte riktigt vilken grupp jag skulle välja, så Sajtvärd eller Medarbetare får gärna flytta inlägget rätt om det blivit fel Glad)

Annons:
feiner
2007-11-14 21:34
#1

Jag har gasugn och det funkar utmärkt med kladdkakebakandet. Men sockerkakan blir svettig uppepå. Men nu har jag upptäkt en effekt, inte prövat på en kaka men på annat och det funkade ok. Det finns en grilleffekt. Tyvärr kan den inte vara igång samtidigt. Men när jag börjar bli klar med maten kör jag en stund på grill. Det slocknar då där nere och jag tänder där uppe. Ytan torkar till och får lite färg.

elfie
2007-11-15 10:07
#2

#1 ahaa, min ugn har endast undervärme…hur fungerar det när det finns övervärme? Är det två olika "reglage" då?

MaMaMade
2007-11-15 10:41
#3

Det här var intressant att få veta! Jag vill ha en gasspis men tänkte nog köra på elugn till. Det skulle iofs vara praktisk m gasugn också då strömmen går emellanåt här ute i bushen.

Velar mellan 2 ugnar i spisen el  1 ugn i spisen + en inbyggnads…då skulle jag kunna köra gas i spisen o el i inbyggnadsugnen…

Har alla gasspisar bara undervärme? Har aldrig tänkt på det…

Pernilla
2007-11-16 11:36
#4

Jag älskar min gasspis - alltså plattorna .- men det är ett jäkla meck med ugnen. Jättelätt att få det bränt underifrån och för lite färg uppanpå. MaMaMade, om jag var du skulle jag köra en elugn till gashällen.

feiner
2007-11-17 19:43
#5

Min gasspis har två reglage i ugnen. Men bäst är gasspis med elugn, så det skulle vara mitt val vid spisköp. Vredet kan gå åt höger för undervärmen eller vänster för övervärme, dock måste jag stänga gasen för att gå från en till en annan. Riktigt trist men tror inte de medvetet kan ha gjort en så kass konstruktion utan att det finns en anledning.

miwi
2007-11-17 20:09
#6

jag älskar också min gasspis.

min tips med ugnen är att sätta en bakplåt längst ner, där värmen kommer ifrån. (jag har också en "billig" variant med värme bara underifrån.)

bakplåten stoppar då den värsta hettan, och kakan bränns inte.

gäller även när man gör t.ex lasagne.

men du kan inte heller sätta på den värmen som receptet säger, står det 175 i receptet , så sätt ugnen på max 150. 

gasugnen är ju så mycket varmare och effektivare än en vanlig.

Annons:
elfie
2007-11-18 02:45
#7

#4 precis så känner jag med, älskar spisen men trist med ugnen

#6 det tipset (med plåten) skall jag absolut ta till mig. Även om jag nu haft gasugn ett par år så har jag fortfarande inte vant mig vid den. Mycket fungerar som sagt som vanligt, men vissa rätter/bakverk blir till en besvikelse.

Upp till toppen
Annons: