Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 4817 ggr
igloo
2007-10-12 02:32

Kålpudding utan ägg

Jag undrar om nån har recept på kålpudding utan ägg? Min mamma brukade göra underbar kålpudding utan ägg eftersom jag är äggallergiker. Men när hon gick bort för ett år sen, så tog hon också med sig receptet i graven eftersom hon aldrig skrev ner sina recept…

Annons:
Åsa S
2007-10-12 14:55
#1

Det brukar inte ingå ägg i kålpudding??

Såhär brukar ett traditionellt kålpuddingrecept se ut (receptet kopierat från ICA:s hemsida)

Kålpudding på klassiskt vis

Buffé nr 11 2000, sid 34

Ingredienser
Portioner: 4

1 kålhuvud (1,5-2 kg)
2 msk matfett
salt och peppar 
2 msk sirap
600 g blandfärs 
2 ½ dl vatten
1 tsk salt 
1 krm svartpeppar 

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Strimla kålhuvudet, skär bort den hårda stocken. Smält matfett i en stor stekpanna eller stekgryta. Lägg i kålen och bryn den lätt. Rör om så att kålen inte bränns. Salta och peppra lätt. Ringla över sirap. Ställ åt sidan medan du blandar färsen. Blanda blandfärs med vatten, salt och peppar. Lägg hälften av kålen i en ugnssäker form. Bred över färsen och täck med resten av kålen. Grädda i ca 45 minuter, 175°c. Servera med potatis och lingonsylt.

Maria
2007-10-12 17:13
#2

Jag gör ungefär som ovan och har aldrig haft ägg i.

Däremot bryner jag aldrig kålen innan och det går utmärkt. Har den lite längre i ugnen ev. med folie över det sista. Jag hackar kålen fint i matberedaren och gör några fler lager kål-köttfärs.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
2007-10-12 18:59
#3

Jag har alltid ägg i kålpudding. Så visst kan man ha det.

V-lang
2007-10-12 22:38
#4

Har gått en hushållsteknisklinje där vi bla gjorde kålpudding vi hade aldrig i ägg i köttfärssmeten. Mamma kålpudding innehöll inte heller inte ägg.

Liljekatten
2007-10-13 01:17
#5

Jag gör ungefär som #1 alltså utan ägg och i stället för att bryna kålen så koker jag den efter jag strimlat den. Lite mer fettsnålt alternativ.

[Asta]
2007-10-13 03:34
#6

Det visar ju helt klart att det finns kålpudding både med och utan ägg

Annons:
ulf-52
2007-10-14 18:44
#7

Att man har ägg i köttfärsrätter hänger tydligen med från gamla tider när man inte kunde mala köttet. Man hackade det o då höll det inte ihop om man inte tillsatte ägg. Alltså är det inte nödvändigt att använda ägg i kålpudding, såvida du inte har hackat köttetFlört

Upp till toppen
Annons: