Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1518 ggr
MaMaMade
2007-10-16 13:16

Att förbereda...i vilken ordning..?

Ska ha kusin m fam på middag på fredag. Det blir kinabuffé bestående av:

Inlagda grönsaker på Sichuanvis, vegetariska vårrullar, kyckling m valnötter, friterad fisk i tomatsås, sichuannudlar, rödkokt fläsk + äggstanning o ris. Fruktsallad, kardemummakaka + grädde till efterrätt. Nu är frågan; i vilken ordning ska jag börja…vad kan jag bereda i förväg? Förslag tack!

Grönsakerna ska ligga i lagen ett par dagar så de gör jag ikväll.

Vårrullarna funderar jag på att göra imorgon, grädda i ugnen o frysa in. Sedan friterar jag på dem lite hastigt inför serveringen. Samma sak m det rödkokta fläsket.

På torsdag bakar jag kardemummakakan, gör fruktsalladen o lägger i lag. Tror ni att det går bra att göra kycklingen då också? Tycker att cashewkycklinggrytan alltid smakar bäst dagen efter…samma sak m denna månntro? Nudlarna borde också gå bra att göra då de ska ätas kalla,

Då behöver jag bara koka ris, fixa äggstanningen + fritera fisken på fredagen. Hur tycker ni mitt upplägg ser ut?

Annons:
Maria
2007-10-16 21:01
#1

Jag är imponerad…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anne
2007-10-16 22:49
#2

Låter strålande. Och får jag komma? Allt låter SÅÅÅ gott. :)

MaMaMade
2007-10-17 14:57
#3

#1 He! Vi har inte sett resultatet än men tack iaf! ;)

Vårrullar är jag fena på, de blir urgoda, likaså det rödkokta sidfläsket. Fisken, kycklinggrytan o äggstanning har jag aldrig gjort förut så det blir intressant. Nudlar går ju inte att misslyckas med…bara man inte kokar dem för länge.

#2 Tackar, tackar! Jag tror också att det kommer att bli bra. Du får gärna komma, tänk bara på att avgå hemifrån i rätt tid…det är ju 70 mils resa enkel väg. :)

MaMaMade
2007-10-17 18:09
#4

Jisses vilken huvudvärk jag fått! Nacken är helt åt skogens…jaja, grönsakerna o fläsket är färdigt. Får ta vårrullarna imorgon em…hoppas jag hittar fryst sik på ICA…det ska vara karp, gös el abborre men det får jag inte tag på här ute i bushen o jag kör inte de 5 milen in till Umeå för en fisk.

Måste komma ihåg att köpa glutenfri mjölmix också då de gästande småflickorna är intoleranta. Det är i det här läget som jag alltid undrar varför jag bjuder folk på middag…el bara inte svänger ihop en älggryta ed. ;)

Honestyisdead
2007-10-18 00:09
#5

Jag tar gärna receptet på de rödkokta fläsket :)

MaMaMade
2007-10-18 00:32
#6

Hera; har haft ett autentiskt men var 17 det nu är…iaf gör jag fn ngt jag kallar för rödkokt fläsk då jag kokar sidfläsk i en Masterstock enligt Neil Perry´s recept…då jag inte får tag i alla ingredienser, t ex yellow rock sugar o shaoxing MaMaMadiserar jag receptet. Gott blir det iaf o det smakar precis som det jag åt i Beijing sist jag var där. :)

Kinesisk Masterstock:

1½ l vatten

2½ dl kinesisk ljus soya

2½ dl shaoxing matlagningsvin el torr sherry (jag tar en skvätt balsamvinäger + vanligt vin)

1½ dl yellow rock suger (jag tar råsocker el farin)

4 stjärnanis

2 bitar hel kanel

50 g skalad färsk ingefära i skivor

3 vitlöksklyftor, skivade

3 bitar torkat skal av tangerin (jag tar apelsin-, mandarin el citronskal)

Blanda allt, koka upp, sänk värmen o låt sjuda i 30 min. Sila o använd buljongen.

Du kan spara buljongen i flera mån i kylen om du anv den (kokar upp den) minst 1 ggn/v…el sila o kyl ner hastigt efter anv o frys in till nästa ggn.  

Jag lägger sidfläsket i en djup form, häller över buljong så att det täcker alt halvvägs upp på köttet o vänder regelbundet. In i ugnen, ca 125 grader i 3-4 h…beroende på hur stor köttbiten är.

Annons:
Honestyisdead
2007-10-18 00:38
#7

Tack :)

MaMaMade
2007-10-18 00:59
#8

Har du bestämt dig för hur du ska göra älggrytan el var det dagens middag så den redan är gjord? :)

Upp till toppen
Annons: