Annons:
Etikettmatprat
Läst 965 ggr
MaMaMade
10/17/07, 2:59 PM

Inläggning/konserveringsfråga

Håller på att lägga in mina kinesiska grönsaker. Inser att mina glasburkar inte räcker till, går det bra att lägga allt i stora glasskålar om jag ser till att lagen täcker ordentligt och plastar in dem rejält?

Annons:
Maria
10/17/07, 3:30 PM
#1

Svaret på din fråga är jag vet inte men det verkar ju vara en bra idé.

Däremot blev jag väldigt nyfiken på vad du menar med "lägga in dina kinesiska grönsaker" Vad och hur gör du? Recept?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

clivia
10/17/07, 5:55 PM
#2

mm, jag är också nyfiken på receptet! Att lägga in i glasskålar tror jag går alldeles utmärkt om bara lagen täcker - grönsakerna själva vet ju inte skillnaden mellan en burk och en skål.

MaMaMade
10/17/07, 5:58 PM
#3

Inlagda grönsaker på Sichuanvis:

Skiva 2 kilo grönsaker tunt (morot, gurka, kinakål, paprika, rättika)

Skiva 50 gram skalad ingefära tunt o banka ut den lite ytterligare.

Koka upp 2½ liter vatten tillsammans med 250 gram salt, 2 matskedar vitt socker, 100 gram råsocker, 40 gram torkade chilipepparfrukter, 8 stycken hela stjärnanisar, 1 matsked sichuanpepparkorn och ½ deciliter risbrännvin (eller vodka). Salt och socker skall smälta helt.

Häll den heta lagen över grönsakerna och låt stå 1-2 dygn.

Dessa grönsaker serveras ofta som förrätt i Kina, överdroppade med chiliolja. Eller som tillbehör till feta rätter och som tilltugg till drycker. De används dessutom i matlagning, till exempel finskurna o stekta tillsammans med kött eller tofu.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Maria
10/17/07, 9:06 PM
#6

Låter jättespännande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
MaMaMade
10/18/07, 12:35 AM
#8

Hehe! I Kina verkar det inte förekomma så mycket lyx inom matlagningen, det mesta är faktiskt ganska så likt, i alla fall om man får tro de kokböcker jag har.

Soya, shaoxing, risvinäger, rock sugar, sichuanpeppar o ingefära i vart och vartannat recept!

Maria
10/18/07, 8:18 PM
#9

Vad är shaoxing? Resten finns i skafferiet redan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MaMaMade
10/18/07, 8:44 PM
#10

Risvin

Upp till toppen
Annons: