Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1730 ggr
rumpino
10/19/07, 2:55 PM

"Sämsta" nötbiten?

Vilken är den 'sämsta' biten på en kossa? Ska göra ett riktigt långkok och jag vill gärna ha lite kött kvar när det är klart Glad

Högrev och bog brukar vara billigt eller ytterlår kanske? Lägg och bringa, nån med kunskap i detta?

Annons:
Anne
10/19/07, 3:41 PM
#1

Jag gillar högrev i långkok, det blir så härligt trådigt. Oxsvans är ju en bra idé också, eller lägg.

AktieTrader
10/19/07, 4:24 PM
#2

Bringa eller högrev brukar vi använda när vi gör chilli, den puttrar i 3 timmar och blir helt underbart.

Honestyisdead
10/19/07, 6:04 PM
#3

Högrev använder vi med till långkok.

rumpino
10/19/07, 6:53 PM
#4

Det verkar bli högrev  Glad

Har läst boken 'hett' av Bill Buford, han har ett recept där man har enbart kött, vin, vitlök, salt och peppar. lägger det i gryta i ugnen i 8 timmar på låg värme. serveras med lite bröd och samma vin som den kokats i.

#2 Har du lagt receptet på chilin här?

eventkocken
10/20/07, 2:28 AM
#5

Långkok rockar Glad

Maria
10/20/07, 4:55 PM
#6

Älskar långkok och högrev förstås

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
AktieTrader
10/21/07, 11:51 PM
#7

North Texas Red Ta det försiktigt med Tequilan Flört

Vi brukar laga den en gång var höst. Sist hade lagade vi på 7 kilo kött   Glad

Nästa år är det 20 år sedan Expressen publicerade receptet. Det är den mest efterfrågade artikeln från Expressen någonsin.
Jag har det i orginal Glad

chinerunner
10/22/07, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sämsta biten är det inte, men gott till långkok.

Jag gillar märgpipa

Jag skär köttet i jämna kuber.

Jag hettar upp olivolja i min sitram tryckkokare.

Jag bryner bitarna på alla sidor.

Sedan kokar jag dom i kort spad med buljong.

Oftast reder jag kokspadet till sås efteråt.

Detta blir så olagligt gott.

preusvarg
10/22/07, 10:05 PM
#9

Instämmer med chinerunner. smaskens. Speciellt med en redning med massa grädde och kanske rent av lite svamp i såsen. med en perfekt kokt mjölig potatis som man kan mosa upp såsen i, mums!

MaMaMade
10/23/07, 9:50 AM
#10

#4

Blir nog bra. Jag (hela fam) har blivit helsålda på fläsklägg kokt på ett CrossOverNigella-vis. Bryner en massa lök o vitlök, ev en morot el två. Bryner läggarna lite lätt o lägger dessa på löken i en ugnsfast gryta tillsammans m några (citron)timjankvistar. Häller över vitt vin o kryddar m salt, kryddpepparkorn o ett par lagerblad. In i 150-175 grader i 3-4 h beroende på hur stora läggarna är. Köttet faller av benen o smälter i munnen! Ungarna håller på att äta ihjäl sig varje ggn! :)

Kör sammaledes m älgkött när jag gör gryta men byter ut det vita vinet mot rött vin, en skvätt soya, vatten, buljong o den krydda jag känner för.

Upp till toppen
Annons: