Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1174 ggr
MaMaMade
2007-11-22 21:48

Pecan Pie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ett il i eftermiddag, hormonsvängning månntro? Hade satt 10 liter svartvinbärsdricka som måste silas så jag satte igång med det samtidigt som jag förberedde dagens middag; rosépepparlax. Mitt i det fick jag för mig att *äntligen* göra den där pecannöts-pajen som jag drömt om så länge.

Laxen hann vi stycka i atomer innan jag kom på att jag skulle ha fotat den, det hade blivit en anslående bild, en svagt rosafärgad jättefilé med vackert grönt krusidull ovanpå (purjolöken). Jag hann dock lugna ner mig lagomt till kvällsfikat så här presenterar jag stolt min pecan pie:

Annons:
MaMaMade
2007-11-22 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mäktigt! Jag o Guben orkar knappt röra oss!

chinerunner
2007-11-22 21:57
#2

Jag tar 2 bitar av den och en lika stor klick vaniljglass tack Glad

Anne
2007-11-22 22:06
#3

Men åh så gott! :)

MaMaMade
2007-11-22 22:46
#4

Bara att du tittar förbi en sväng Chinerunner, du bor ju nästgårds!

Den blev inte så dum men ack så mäktig, den kommer att räcka hela helgen!

Är riktigt stolt då det var mitt första försök. Har velat göra en länge, men det har liksom inte blivit av. Fick utöka gräddningstiden rejält dock, det stod cirka 20 minuter i receptet men det bidde 40 minuter i slutänden.

Stormhatt
2007-11-23 14:59
#5

Wow, vill du dela med dig av receptet?

Liss
2007-11-23 20:50
#6

Ja det såg gott ut, recept tack  Glad

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
MaMaMade
2007-11-23 20:54
#7

Gärna! Jag hittade ett antal recept på nätet men använde mig av det jag hittade bland svärmors samlarkort från 70-talet.

Pecan Pie

Pajdeg:

2 deciliter vetemjöl (120 gram)

3/4 deciliter florsocker (cirka 40 gram)

75 gram smör

1 äggula

Fyllning:

75 gram smör

2 deciliter farinsocker (140 gram)

3 ägg (jag la även till vitan som blev över från pajdegen)

2 deciliter sirap

1 kryddmått salt

1 matsked vetemjöl

½ tesked vaniljsocker

4 deciliter pecannötter (alternativt valnötter, jag tog cirka 5 deciliter)

Blanda mjöl och florsocker. Finfördela matfettet i mjölblandningen. Rör ner äggulan.

Klä en smord bakform (jag använder en osmord pajform i porslin) med degen.

Rör samman matfett och farinsocker till fyllningen. Vispa ner äggen ett i sänder.

Tillsätt sirap, salt, mjöl och vaniljsocker.

Hacka nötterna grovt och rör ner dem i smeten.

Häll fyllningen i pajskalet och grädda i cirka 20 minuter, eller tills pajen fått vacker färg och verkar genomgräddad, i 200 grader varm ugn.

Nu ska jag skära upp en bit och klicka på en rejäl hög med vispgrädde, en kopp te + en bok, *underbart*! Ha en bra kväll allahopa!

För mig tog det 30-40 minuter innan den stannade av.

elfie
2007-11-23 21:21
#8

Den pajen måste jag ju bara testa! Har varit nyfiken på pecan pie efter alla amerikanska filmer man sett. Sen är jag ju väldigt svag för pekannöt/kola glass Glad

MaMaMade
2007-11-26 16:18
#9

Hum, Rocky Road chokladglass (den enda i mitt tycke som faktiskt smakar choklad!) med marshmallows och kanderade pecannötter!

Åt pecan pie på ett kondis en gång för länge sedan. Den hade mindre och fastare fyllning, lite mer knäckig och den var *så* god, skulle gärna vilja ha receptet till den, men jag kommer inte ens ihåg när eller var jag åt den  Glad

Upp till toppen
Annons: