Annons:
Etiketterrådtips
Läst 7677 ggr
Honestyisdead
10/16/07, 8:41 PM

Att skriva en kokbok

Jag undrar lite vad för regler som gäller då man skriver en kokbok.
Får man ta recept från andra, måste man ändra om i dem så att de blir egna recept, eller måste man komma på från gruden?

Tacksam för svar!

Annons:
eventkocken
10/16/07, 10:46 PM
#1

Kokboksbranschen är överhettad; vilket inte är så konstigt när det kommer ut 360 kokböcker per år. Jag tycker man ser väldigt mycket likheter i flera kokböcker, vissa recept är "rena plagiat"…inte så att man inte får sno och bygga om; vissa recept finns ingen "ensamrätt" på, men det som är viktigt är att det tillför något, och många plagierar vilt från mer kända kokböcker för att framstå som extra kunniga (läs gärna Niklas Kokbok, Melkers Mat mm och tänk utländska kockar så förstår ni nog vad jag menar).

Tyvärr som sagt finns det inte många kokböcker som får en att lyfta på ögonbrynen. Jag har blivit oerhört kräsen de senaste åren; ett tag köpte jag allt jag kom över. Nu ska det "sticka ut" och göra det ordentligt, vara någon form av historik bakom, fakta-späckade-saker, nytt och annorlunda presenterat och levererat om jag ska gå igång.

Honestyisdead
10/16/07, 10:52 PM
#2

Men hur vet man vilka recept som det ÄR ensamrätt på?

Anne
10/16/07, 10:53 PM
#3

Rent allmänt får du inte copyright på en ingredienslista, men däremot på dina ord. En ingredienslista kan du alltså kopiera, men instruktioner måste du skriva själv. Det verkar vara de generella reglerna, i alla fall som vi matbloggare gärna håller oss till. Använder jag ett recept ur en bok skriver jag vilken bok, och alltid receptet med egna ord - men sen ändrar jag i och för sig nästan alltid något. Ändrar jag tillräckligt mycket anger jag inte vad det ursprungligen kommer ifrån - det finns ju ofta många källor.

Jag blir riktigt förbannad när jag ser mina egna texter någon annanstans utan att det står att jag har skrivit dem…

Honestyisdead
10/16/07, 11:00 PM
#4

Okey. Jag ändrar ganska mycket i mina recept, och en del vet jag inte var jag fått recepten från.

Jaja, vi får väl se. Är bara i planerings/dröm stadiet ännu.

eventkocken
10/16/07, 11:03 PM
#5

Kul med kokboksdrömmar! Har själv en del intressanta koncept och uppslag till kokböcker men varken tid eller sponsorer för tillfället. Att göra böcker är riktigt, riktigt dyrt…

Honestyisdead
10/16/07, 11:14 PM
#6

Det går att göra för under 400kr på nätet. Börjar med en, sen får man se om folk gillar den. Sen kan man väl skicka till olika bokförlag?

Annons:
eventkocken
10/17/07, 8:27 AM
#7

Hmmm…ja du menar "en sån" kokbok. Nu menar jag inte att den inte kan bli bra för det men layouten brukar vara begränsad. Ska man göra en "riktig" kokbok krävs sponsorer. Det tar en otrolig tid med massor av människor inblandade tex professionella foton är vansinnigt dyrt att få fram.

Tyvärr tror jag inte att bokförläggare blir imponerade om du kommer med en PoD bok.

Honestyisdead
10/17/07, 8:42 AM
#8

Förläggare brukar enbart få själva förhandsskrivningen, inte en bok. De får "manus" sas.

Då är det till att leta sponsorer om ingen förläggare blir intresserad.

Tid har jag.

Upp till toppen
Annons: