Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 2728 ggr
MaMaMade
2007-10-29 19:16

Surdeg - hur viktigt är det...

…att röra om varje dag?

Med 4:e fammedl magsjuk o annat rajraj har jag totalt glömt bort att röra om i surdegen som jag satte sent på fredag em. Ska blanda ut den mer imorgon o baka ut på onsdag.

Är det bara att hälla ut o börja om från början el? Varför ska man röra om? För att få bort det torra på ytan el ge jäsningen mer syre? Det jäser på bra o luktar inte direkt dåligt…en lite pikant doft…:)

Tackar på förhand våra experter här på Matlust!

Annons:
[Asta]
2007-10-29 21:20
#1

Det kan bli väldigt surt, men luktar den inte illa borde det inte vara några problem. Sedan beror det på vad du menar med pikant :)

MaMaMade
2007-10-30 13:15
#2

Det luktar syrligt o jäsning men jag blir inte illamående. :)

Får väl testa…synd att det ska ta flera dagar innan den är färdig!

[Asta]
2007-10-30 19:56
#3

Jag har alltid en burk stående i kylen. Får mata den lite då och då. På så vis kan jag få fram en aktiv på några timmar.

MaMaMade
2007-11-01 09:24
#4

Tog mitt recept ur MedMera-tidningen. Grundsatsen blev väldigt lös…ska den vara det? Iaf har jag nu grunddeg till 12 limpor i frysen…om man ska följa receptet jag följde. Enligt beskrivningen till grunddegen behöver man bara ½ dl deg till 1 l vätska…i receptet jag anv står det 2½ dl surdeg till 3 3/4 dl vatten + 10 g jäst…har ingen elektronisk våg så jag fick höfta m jästen. Tog en liten tsk…undrar om det blev för mkt? Anv ju torrjäst oftast då jag har långt till affären o bakar när jag känner för det.

Degen hade jäst upp jättefint på de 2 h den skulle stå. Sedan skulle man bara hälla upp den på bakbordet o forma 2 limpor som skulle stå 1 h till. Degen var ganska lös o "föll ihop" ordentligt när jag hällde upp den o vill inte få resning igen under andra jäsningen.

Det bidde således helt platta bröd men de smakar helt OK. Sitter just nu o äter dem till frukost, lätt rostade m bregott m havssalt o rökt skinka till. Det får bli "partystavar" av den här omgången! :)

Ska jag minska på surdegen nästa ggn kanske? Ta bara ½ tsk jäst…kan man överjäsa bröd? O så kanske göra en lite fastare deg…bubblorna är fina, det är inte helt kompakt. Nåväl, skam den som ger sig. Mina vetebullar var inte så roliga de första ggr heller… ;)

Anne
2007-11-01 09:35
#5

10 g jäst är ett femtedels paket, så en tesked låter.. ganska lite? Surdegen måste vara rejält pigg för att du ska få någon jäskraft av den, och på beskrivningen låter det snarare som lite för lite jäst.

MaMaMade
2007-11-01 10:53
#6

Hmmm, då tar jag 2 tsk jäst imorgon o ser vad som händer. Det går ju att äta iaf, smakar jättegott så jag slösar iaf inte m mjölet… :)

(Har för mig att jag mätte torrjästpkt tsk-vis en ggn o fick det till 4-5 tsk/pkt.)

Annons:
[Asta]
2007-11-01 11:31
#7

Det är jättesvårt att säga. Jag bakar en del med surdeg och har du en riktigt aktiv surdeg kan du baka utan jäst överhuvudtaget. Kräver dock långa jäsningstider. Här är t.ex. ett bröd med bara surdeg. (försökte lägga in en bild men lyckades inte).

Jag har ofta heller inte mer än 10 gr jäst om jag har en aktiv surdeg. I vissa recept är där till och med bara 5 gr jäst. Men det är så himla svårt att säga hur det överlag skall vara. Men blev det så platt lär du behöva mera jäst. Men det kan också vara som så att degen är för lös. Är degen alldeles för lös hjälper det inte med enbart mera jäst.(Surdegen i sig brukar dock vara lös - åtminstone mina surdegar)

Ibland har man surdegen mer bara som smaksättare och då behövs det i princip lika mycket jäst som när man bakar som vanligt.

Anne
2007-11-01 11:38
#8

Asta - har du nåt bra recept med ljus surdeg? Jag har *massor* av aktiv sur just nu, och noll fantasi.

MaMaMade
2007-11-01 11:40
#9

Bakar du dem i form el "löst" på plåt?

Testar nog att göra degen ngt fastare först…jäsbubblorna är jättefina i det nuvarande o det jäste ju upp bra första jäsningen. Sålänge det går att äta så… :)

[Asta]
2007-11-01 14:01
#10

Alltså det är faktiskt problematisk ibland att göra av med den ljusa surdegen. Men när det blir för mycket så kan man göra pizzadeg av den, har något recept på det som jag kanske kan leta upp. Man kan göra pizzabottnar som man fryser in.

Det som vi för det mesta gör när det blir för mycket ljus surdeg är surdegspannkakor. Favoriten är med kanel och äpple i men går också bra med t.ex. blåbär. Eller köra utan socker och käka med kallrökt lax och gräddfil eller något annat. Brukar vara helgfrukost hemma oss lite då och då.

Sen är det ju inte så himla farligt om man använder ljus surdeg i ett grövre bröd heller. Totalen blir ju ändå bra.

MaMaMade - jag bakar dem på plåt, inte i form.

Anne
2007-11-01 14:06
#11

Asta - skönt att det inte bara är jag :) Jag tänkte slänga i lite i portionsbröd jag ska göra idag, det är jäst i men lite extra surdeg kan ju knappast skada. Hoppas jag. :)

Surdegspannkakor var en himla käck idé, tack!

[Asta]
2007-11-01 14:11
#12

Ibland har man surdeg bara som smakgivare så det går att slänga ner i nästan vilken bröddeg som helst. Bakar du bröd som har vanlig jästid så hinner ju inte surdegen utvecklas så mycket, men den kan ändå ge en trevlig smak.

Surdegspannkakorna kan verkligen rekommenderas - de är väldigt poppis hemma hos oss.

MaMaMade
2012-04-03 19:25
#13

Ska göra ett nytt försök med surdeg. Rivet äpple ska ner denna ggn…tillsätter nog en nypa färsk jäst också för att få igång det ordentligt.

Nu till min fråga: hittar inte mina stora glasburkar (har röjt lite i skåpen här hemma), funkar det med plast o hur stora bör de vara till 200 g vatten + 250 g mjöl? Ska locket sluta tätt el bara ligga löst ovanpå?

Håll tummarna! Skrattande

Annons:
DesK
2012-04-04 08:37
#14

MaMaMade tillsätt INTE jäst till själva grundsurdegen. Utan tillsätt istället !/4 paket jäst i degen du bakar ut. På Matbröd hittar du flera recept på grundsurdeg och flera recept bakade med surdeg. Att frysa surdeg är heller inget att rekommendera, det dör för mycket jästsvampat då. Mycket bättre att torka, jag har alltid torkad surdeg hemma här och skickar gärna lite till den som vill ha Glad

Surdegsgrund och processer

Monis Ns surdegsgrund

Surdegsbröd

Surdegsbröd med äpple

Finskt rågbröd

Mitt ljusa surdegsbröd

När jag sätter surdeg gör jag det alltid i en plastbunke med lock.  Jag förvarar dock alltid mina surisar i glasburk med locket påskruvat ordentligt i kylen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2012-04-04 13:08
#15

Jamen så bra, för plastbunkar har jag gott om! :)

Hur gör du när du torkar den (låter som ngt för mig)?

*Tack* DesK! Kyss

DesK
2012-04-04 13:56
#16

Jag tar den matade aktiva surdegen och spider ut den i ett tinnt lager på plastfolie som jag lagt på en plåt. Sen ställer jag plåten på ett varmt ställe, exempelvis uppe på överskåpen i köket och låter degen torka. Det tar bara ett par dagar, därefter bryter jag sönder den torkade surdegen och lägger i en plastburk med lock Glad När jag vill baka med den torkade surdegen lägger jag lite av den i blöt i 40-gradigt vatten, rör om då och då, tills den har löst upp sig någorlunda. Då matar jag den med lite mer 40-gradigt vatten och samma mjöl som det är i den torkade degen. Låter stå cirka ett dygn och bakar det bröd jag vill ha. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: